ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ερευνώνται καταγγελίες για ΚΕΕΛΠΝΟ

ereynontai-kataggelies-gia-keelpno-2113962

Σοβαρά ερωτήματα για τον τρόπο διαχείρισης από το ΚΕΕΛΠΝΟ κονδυλίων για την επικοινωνιακή του καμπάνια της τριετίας 2012-2014 προκύπτουν από πόρισμα του Σώματος Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας, το οποίο έδωσε χθες στη δημοσιότητα η ηγεσία του υπουργείου Υγείας. Οι επιθεωρητές Υγείας εντόπισαν παρατυπίες και παρανομίες στη διαδικασία ανάθεσης έργων σε διαφημιστικές εταιρείες για την προώθηση μηνυμάτων του ΚΕΕΛΠΝΟ, τα οποία σε κάποιες περιπτώσεις θα μπορούσαν να γίνουν χωρίς κανένα κόστος για τον οργανισμό. Οπως ανέφερε ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός, από το πόρισμα προκύπτουν διοικητικές ευθύνες στις διοικήσεις του ΚΕΕΛΠΝΟ της τριετίας 2012-2014 και πολιτικές ευθύνες στην ηγεσία του υπουργείου της ελεγχόμενης περιόδου. Και διευκρίνισε ότι η έρευνα θα επεκταθεί και σε προηγούμενα έτη, που, όπως είπε, «μπορεί να ήταν πιο πλουσιοπάροχες οι αμοιβές».

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο αν. υπουργός Παύλος Πολάκης, το πόρισμα αφορά την επικοινωνιακή εκστρατεία του ΚΕΕΛΠΝΟ 2012-2014, συνολικού προϋπολογισμού 9.760.000 ευρώ, εκ των οποίων συμβασιοποιήθηκαν 4.575.401 εκατ. ευρώ και πληρώθηκαν τελικά 3.026.413 ευρώ. Ελέγχθηκαν τέσσερα έργα, και συγκεκριμένα επικοινωνιακή εκστρατεία πρόληψης για τον καρκίνο (η καμπάνια είχε αποφασιστεί από το 2010, αλλά ένα κομμάτι της ύψους 640.000 ευρώ υλοποιήθηκε την ελεγχόμενη περίοδο), προγραμματισμός δράσεων για την εποχική γρίπη 2011-2012, ύψους 931.000 ευρώ, συμπράξεις ΚΕΕΛΠΝΟ για την υποστήριξη νομοθετικών ρυθμίσεων του υπ. Υγείας –γενόσημα, ορθή χρήση αντιβιοτικών κ.ά.– (232.000 ευρώ) και προγραμματισμός δράσεων για τον ιό HIV (1.221.000 ευρώ). Τα βασικά συμπεράσματα των επιθεωρητών, όπως τα παρουσίασε ο αναπληρωτής υπουργός, έχουν ως εξής:

• Πολλά μηνύματα, π.χ. για τον καρκίνο, δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του ΚΕΕΛΠΝΟ.

• Πολλά από τα ενημερωτικά σποτ είναι κοινωνικού χαρακτήρα και βάσει του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου έχουν δωρεάν προβολή. Οπως ανέφερε ο κ. Πολάκης, από τα 3 εκατ. ευρώ, το 1,5 εκατ. ευρώ αφορά σποτ που θα μπορούσαν να προβληθούν δωρεάν από τα ΜΜΕ στο πλαίσιο των υποχρεώσεών τους.

• Το ΚΕΕΛΠΝΟ δεν ήρθε σε απευθείας επικοινωνία με τα ΜΜΕ, αλλά έβαλε ενδιάμεσους παρόχους, γεγονός που ανέβασε το κόστος των έργων.

• Σχεδόν σε όλα τα έργα υπήρχε κατάτμηση του αντικειμένου, με αποτέλεσμα να γίνονταν απευθείας αναθέσεις για κάποια «κομμάτια» του. Ο κ. Πολάκης περιέγραψε διαδικασίες όπου, όπως είπε, «ήταν μοιρασμένη δουλειά από πριν», αφού υπήρχαν προσφορές για έργα με ημερομηνία κατάθεσης προηγούμενη της ημερομηνίας λήψης της απόφασης για τον διαγωνισμό.

Το πόρισμα έχει διαβιβασθεί στις εισαγγελικές αρχές για διερεύνηση ποινικών ευθυνών, ενώ το ΚΕΕΛΠΝΟ προχωρά σε εσωτερικό πειθαρχικό έλεγχο. Σύμφωνα με τον κ. Πολάκη, εμπλέκονται 15 εταιρείες και περισσότεροι από 15 συνεργάτες του ΚΕΕΛΠΝΟ. «Η ευθύνη δεν αφορά τον συναλλασσόμενο με μία υπηρεσία, εάν αυτή δεν τηρεί τον νόμο και τη διαδικασία», είπε ο κ. Ξανθός, ενώ έσπευσε να ξεκαθαρίσει ότι το ΚΕΕΛΠΝΟ ανεξάρτητα των ελέγχων είναι ένα «εξαιρετικό εργαλείο», με εξαιρετικό επιστημονικό δυναμικό. Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συνέντευξη Τύπου επικράτησε ένταση, με τον κ. Πολάκη να εξαπολύει ανοίκειες επιθέσεις προς τους εκπροσώπους του Τύπου.