Ριζικές αλλαγές στη φορολογία των ναυτιλιακών ζητεί η Κομισιόν

Ριζικές αλλαγές στη φορολογία των ναυτιλιακών ζητεί η Κομισιόν

2' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ζήτημα ριζικής αλλαγής του τρόπου φορολόγησης των ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία απέστειλε χθες μια σειρά προτάσεων που θα πρέπει να υιοθετήσει η χώρα μας, ώστε να συμμορφωθεί με τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί ισότιμης φορολογικής μεταχείρισης, σε ό,τι αφορά τον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών και προκειμένου να μην παραπεμφθεί για παράνομες επιδοτήσεις. Οπως ανέφεραν χθες στην «Κ», στελέχη του κλάδου, σε αυτές τις αλλαγές, περιλαμβάνεται η πλήρης ανατροπή των μέχρι σήμερα δεδομένων, χωρίς μάλιστα να εξαιρούνται ούτε οι εταιρείες της ποντοπόρου ναυτιλίας, που σήμερα φορολογούνται με το σύστημα του φόρου τονάζ, δηλαδή με έναν φόρο επί της συνολικής χωρητικότητας του κάθε πλοίου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την Επιτροπή, όσες εταιρείες διαχειρίζονται εμπορικά πλοία, όπως φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια, θα μπορούν μεν να διατηρούν το σημερινό προνομιακό τους καθεστώς, αλλά μόνο υπό την προϋπόθεση ότι οι εταιρείες εκμετάλλευσης αυτών των πλοίων θα διατηρούν αμετάβλητο το μερίδιο του στόλου τους στις σημαίες των χωρών –μελών της Ε.Ε. Στόχος είναι να αποτραπεί η φυγή των πλοιοκτητών προς άλλες σημαίες.

Από την παραπάνω πρόταση, ενδεχομένως να τίθεται ζήτημα για όσες ελληνικές εταιρείες διαχείρισης πλοίων, διαθέτουν τον στόλο τους σε νηολόγια εκτός Ε.Ε. (π.χ. Νήσοι Μάρσαλ, Λιβερία κ.τ.λ.). Υπενθυμίζεται ότι από τον σημερινό ελληνόκτητο στόλο των περίπου 4.238 πλοίων της ποντοπόρου ναυτιλίας, μόλις τα 677 έχουν υψωμένη την ελληνική σημαία, ενώ επιπλέον 633 πλοία είναι εγγεγραμμένα στο νηολόγιο της Μάλτας και 244 σε εκείνο της Κύπρου. Αυτά είναι και τα πλοία που μέχρι στιγμής, «γλιτώνουν» τυχόν αλλαγές στον τρόπο φορολογίας τους. Ζήτημα θα τεθεί στο μέλλον όμως για τα 858 πλοία που έχουν υψωμένη τη σημαία της Λιβερίας, τα 848 πλοία των Νήσων Μάρσαλ και τα 435 πλοία που φέρουν τη σημαία του Παναμά.

Επίσης, η Επιτροπή εκφράζει την ανησυχία της ότι το ελληνικό σύστημα του φόρου χωρητικότητας δεν είναι κατάλληλα στοχευμένο και ότι ευνοεί τους μετόχους ναυτιλιακών εταιρειών καθώς και επιχειρήσεις άλλες από τις επιχειρήσεις θαλάσσιων μεταφορών. Στο πλαίσιο αυτό, ζητείται η απάλειψη του ευνοϊκού φορολογικού καθεστώτος για τους μετόχους των ναυτιλιακών εταιρειών, χωρίς όμως να καθίσταται σαφές το ακριβές σύστημα που θα πρέπει να ακολουθηθεί.

Στην ίδια κατηγορία αλλαγών, θα πρέπει επίσης να ενταχθούν και οι ναυλομεσίτες, οι διαμεσολαβητές ασφαλειών, αλλά και όσοι εν γένει παρέχουν υπηρεσίες διαμεσολάβησης στον χώρο της ναυτιλίας.

Επιπλέον, η Επιτροπή ζητεί να εγκαταλειφθεί και η φορολόγηση με το σύστημα του τονάζ, για τα μεγάλα αλιευτικά πλοία, τα ρυμουλκά και τα σκάφη αναψυχής χωρίς πλήρωμα. Εφεξής, προτείνεται τα εν λόγω πλοία να φορολογούνται αποκλειστικά με βάση τα έσοδά τους.

Η ελληνική κυβέρνηση θα έχει στη διάθεσή της περίπου δύο μήνες, προκειμένου να ενημερώσει την Επιτροπή για το αν συμφωνεί με τις εν λόγω προτάσεις. Στην περίπτωση αυτή, οφείλει να τροποποιήσει τους σχετικούς εθνικούς κανόνες, ώστε να αρχίσουν να ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου 2019 το αργότερο. Αν δεν συμφωνήσει η ελληνική πλευρά, τότε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ξεκινήσει πλήρη έρευνα για το φορολογικό καθεστώς της ναυτιλίας στην Ελλάδα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή