ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ασφυκτική προθεσμία στις ΟΣΥ

06s12leof1

Εκτός τροχιάς οδηγείται το αμαξοστάσιο των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), λόγω της επανεκκίνησης των διαπραγματεύσεων μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του σχήματος που επικράτησε στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό. Η διοίκηση των ΟΣΥ έλαβε πριν από λίγες ημέρες τελεσίγραφο από την «Ελληνικό Α.Ε.», με το οποίο ενημερώνεται ότι οφείλει σε λιγότερο από ένα χρόνο να προχωρήσει σε απομάκρυνση του αμαξοστασίου της από το Ελληνικό. Η προθεσμία που έχουν στα «χέρια» τους οι ΟΣΥ είναι μέχρι τον επόμενο Οκτώβριο, διάστημα κατά το οποίο καλούνται να εντοπίσουν τον χώρο που θα φιλοξενήσει το νέο αμαξοστάσιο, να βρουν τους σχετικούς πόρους και να ολοκληρώσουν τη μεταφορά των εγκαταστάσεων του μεγαλύτερου αμαξοστασίου της εταιρείας.

Οι εκτιμήσεις στελεχών της εταιρείας θέλουν το κόστος μιας τέτοιας μεταφοράς να ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται, μάλιστα, ότι οι ΟΣΥ αυτή τη στιγμή παλεύουν με τη μείωση κατά 58 εκατ. ευρώ της κρατικής επιδότησης (προς όλους τους συγκοινωνιακούς φορείς) το 2014, και έχουν ήδη καταθέσει σχετικό αίτημα για έκτακτη κρατική χρηματοδότηση 29 εκατ. ευρώ, χωρίς την οποία κινδυνεύει η λειτουργία των λεωφορείων και των τρόλεϊ της πρωτεύουσας.

Εν τω μεταξύ, το χρονοδιάγραμμα που παρέχεται στις ΟΣΥ θεωρείται ασφυκτικό από μόνο του, ακόμα και στην περίπτωση που ξεπεραστούν τα οικονομικά εμπόδια. Είναι ενδεικτικό ότι για τη δημιουργία του μικρότερου αμαξοστασίου της Ανθούσας απαιτήθηκε ενάμισης χρόνος έργων, ενώ προηγήθηκε και διάστημα αρκετών μηνών για την ολοκλήρωση των διαδικασιών δημοπράτησης.

Εργαζόμενοι, μάλιστα, εξηγούν ότι σε περίπτωση που μετεγκατασταθεί το αμαξοστάσιο σε νέο χώρο που βρίσκεται μακριά από τα νότια προάστια, το κόστος της μετεγκατάστασης θα είναι σημαντικά αυξημένο. Και αυτό γιατί προστίθενται και τα «νεκρά» οχηματοχιλιόμετρα, δηλαδή τα διανυόμενα χιλιόμετρα χωρίς επιβάτες, που οδηγούν σε σημαντική απώλεια πόρων και δρομολογίων. «Αν πρέπει, δηλαδή, ένα λεωφορείο να ξεκινήσει από το αμαξοστάσιο του Βοτανικού για να εκτελέσει δρομολόγια στα νότια προάστια, ξοδεύεται χωρίς λόγο περίπου μισή ώρα, που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στην εκτέλεση δρομολογίων, αλλά και σημαντική απώλεια καυσίμων», εξηγούν στην «Κ» στελέχη των ΟΣΥ.

Πέραν της έλλειψης ελεύθερων χώρων, το γεγονός ότι στο αμαξοστάσιο του Ελληνικού έχει πρόσφατα εγκατασταθεί το σύστημα περιφερειακής διοίκησης τηλεματικής (το κέντρο διαχείρισης, ουσιαστικά, του συστήματος τηλεματικής) καθιστά ακόμη πιο δύσκολη τη μετακίνησή του. Παράλληλα, πριν από λίγους μήνες οι ΟΣΥ προχώρησαν σε μερική ανακαίνιση του αμαξοστασίου, όπου τοποθετήθηκε ειδικός τάπητας στις εγκαταστάσεις, κόστους 50.000 ευρώ.

Το αμαξοστάσιο του Ελληνικού, που λειτουργεί από τα μέσα της δεκαετίας του 1980, είχε παραχωρηθεί στην τότε ΕΑΣ (Επιχείρηση Αστικών Συγκοινωνιών) από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας για 99 χρόνια. Εκτείνεται σε 62.780 τ.μ., όπου σταθμεύουν 406 λεωφορεία, εκ των οποίων τα 214 είναι αρθρωτά, και απασχολεί 800 εργαζόμενους των Οδικών Συγκοινωνιών. Σε παρακείμενη έκταση 2.000 τ.μ., η εταιρεία κατασκεύασε χώρο βιολογικού καθαρισμού.

Τα λεωφορεία που ξεκινούν από το Ελληνικό εκτελούν καθημερινά 1.960 δρομολόγια, 1,5 εκατ. χιλιόμετρα μηνιαίως, εξυπηρετώντας νότια και ανατολικά προάστια αλλά και ορισμένες γραμμές του Πειραιά (Αθήνα, Αλιμος, Ελληνικό, Βούλα, Βάρη, Ηλιούπολη, Γλυφάδα, Πειραιάς, Υμηττός, Μοσχάτο, Σαρωνίδα).

Τα υπόλοιπα αμαξοστάσια της Αθήνας δεν θα μπορούσαν να «φιλοξενήσουν» τις ανάγκες των οχημάτων που βρίσκονται σήμερα στο Ελληνικό, καθώς είναι μικρότερα και ήδη πλήρη.

Αίτημα εξαίρεσης

Τις προσεχείς ημέρες αναμένεται οι ΟΣΥ σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών να απαντήσουν στην επιστολή που έλαβε από την «Ελληνικό Α.Ε.». Στην απάντησή τους οι ΟΣΥ αναμένεται να ζητήσουν εξαίρεση από την «Ελληνικό Α.Ε.», που θα τους εξασφαλίσουν την παραμονή των εγκαταστάσεών τους στο σημείο, με το αιτιολογικό της έλλειψης πόρων. Σημειώνεται ότι παρόμοια διαδικασία ακολουθήθηκε και για την εξαίρεση του αμαξοστασίου του τραμ, που βρίσκεται επίσης στο Ελληνικό, πολύ κοντά σε αυτό των ΟΣΥ που έχουν στα χέρια τους σχετική μελέτη επιπτώσεων, στην οποία είχε προχωρήσει η προηγούμενη διοίκηση, που ενισχύουν την επιχειρηματολογία τους.