ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Οταν το τηλέφωνο «καρφώνει» τον οδηγό…

otan-to-tilefono-karfonei-ton-odigo-amp-8230-2142902

Βιαστικός, διατηρώντας «στενή» σχέση με το γκάζι και ιδιαίτερα ομιλητικός στο κινητό αποδεικνύεται ο Ελληνας οδηγός. Τα παραπάνω χαρακτηριστικά δεν είναι αποτέλεσμα κάποιας έρευνας, ούτε βασίζονται στις απαντήσεις που έδωσαν οδηγοί σε κάποιο ερωτηματολόγιο. Αποτελούν ευρήματα, που συνέλεξε μια εφαρμογή έξυπνου κινητού σε πραγματικό χρόνο. Οταν δηλαδή ο οδηγός μίλησε στο κινητό, η εφαρμογή το κατέγραψε, όταν υπερέβη το όριο ταχύτητας ή «πήρε» μια στροφή απότομα, το έξυπνο κινητό «ήταν εκεί».

Η εφαρμογή ήρθε στην Ελλάδα μέσω της ασφαλιστικής εταιρείας Hellas Direct, η οποία συνεργαζόμενη με τη WIND, σε αυτή τη φάση, επιβραβεύει τον οδηγό για την καλή οδηγική του συμπεριφορά. «Εχουμε διαπιστώσει πλέον ότι το να απειλείς τον οδηγό με αύξηση του ασφαλίστρου δεν περιορίζει παραβατικές και επικίνδυνες συμπεριφορές πίσω από το τιμόνι. Η επιβράβευση μάλλον θα λειτουργήσει καλύτερα» εξηγούν στην «Κ» οι Αλέξης Πανταζής και Αιμίλιος Μάρκου συνιδρυτές και εκτελεστικοί διευθυντές της Hellas Direct. Ετσι, όποιος κατεβάσει την εφαρμογή η οποία καταγράφει μια σειρά από στοιχεία οδικής συμπεριφοράς, όπως είναι η ταχύτητα που αναπτύσσει, το απότομο φρενάρισμα, η επικίνδυνη επιτάχυνση, η ομιλία στο κινητό ή η αποστολή μηνυμάτων, βαθμολογείται για τις επιδόσεις του. Εάν συγκεντρώσει ορισμένους πόντους, επιβραβεύεται.

Στην παρούσα φάση η συνεργασία της Hellas Direct με τη WIND προσφέρει σε όποιον «κατεβάσει» την εφαρμογή «hellas direct» δωρεάν MB, δώρα και συμμετοχή σε διαγωνισμό με έπαθλο ένα ταξίδι. Ο διαγωνισμός «τρέχει» για έξι εβδομάδες και η πρώτη εβδομάδα χρήσης της εφαρμογής από οδηγούς καταδεικνύει ότι το 48% πατάει… τόσο δυνατά το γκάζι, που υπερβαίνει τα όρια ταχύτητας. Η μη τήρηση μάλιστα των ορίων ταχύτητας αποτελεί το συχνότερο λάθος που παρατηρήθηκε από την επεξεργασία των στοιχείων, η οποία αφορά σε 20.000 διαδρομές και περίπου 250.000 χιλιόμετρα που διανύθηκαν από 3.000 χρήστες, που «κατέβασαν» την εφαρμογή. Οι επιδόσεις βαθμολογούνται σε κλίμακα από το ένα έως το πέντε. Πάνω από τους μισούς χρήστες (51%) έχουν επιδείξει τουλάχιστον μία φορά τη χαμηλότερη επίδοση. Το 30% των χρηστών χρησιμοποίησε συχνά το κινητό μέσα στα 19 λεπτά, που υπολογίστηκε ότι διαρκεί η μέση διανυόμενη διαδρομή 14 χιλιομέτρων. Το ενθαρρυντικό στοιχείο θέλει το 42% των οδηγών να μην επιταχύνει νευρικά ή να κάνει απότομες στροφές και έντονα φρεναρίσματα. Ακόμα και αν η αιτία είναι η προσπάθεια εξοικονόμησης καυσίμου, το αποτέλεσμα είναι προς όφελος της οδικής ασφάλειας. 

Πώς γεννήθηκε η ιδέα για την εφαρμογή όμως;

Η χρήση του κινητού τηλεφώνου αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες εμπλοκής σε ατύχημα, καθώς αποσπάται σε μεγάλο βαθμό η προσοχή του οδηγού. Ο Χάρι Μπαλακρίσναν, επικεφαλής του τομέα τεχνολογίας της εταιρείας Cambridge Mobile Telematics και ένας εκ των δημιουργών της εφαρμογής, σκέφτηκε να μετατρέψει το έξυπνο κινητό από αιτία ατυχημάτων σε συσκευή που θα ενισχύσει την οδική ασφάλεια. «Το κινητό ενοχοποιείται για την κακή οδική συμπεριφορά των χρηστών και έτσι βρήκαμε έναν τρόπο να το μετατρέψουμε σε χρήσιμο εργαλείο αντί επικίνδυνο» εξηγεί στην «Κ» ο Χάρι Μπαλακρίσναν.

«Η επιβράβευση πάντα λειτουργεί πιο θετικά από ό,τι η ποινή και έτσι βρήκαμε έναν τρόπο, αντί να τιμωρούμε τον οδηγό για λάθος συμπεριφορές να του λέμε μπράβο όταν βελτιώνεται» συμπληρώνει. Τα στοιχεία θέλουν τους χρήστες των κινητών να χρησιμοποιούν διάφορες εφαρμογές επί τρεις ώρες σε καθημερινή βάση. Αποτελεί λοιπόν το ιδανικό περιβάλλον διάδρασης με τους οδηγούς, σύμφωνα με τον δημιουργό της εφαρμογής. Η ανταπόκριση ήταν πολύ θετική σε όλες τις χώρες (Β. Αμερική, Ασία, Ευρώπη και Αφρική) και διαπιστώθηκε ότι μέσα σε 7 έως 10 ημέρες βελτιώθηκε η συμπεριφορά των χρηστών-οδηγών. «Οταν κανείς κατεβάζει την εφαρμογή, λειτουργεί ανταγωνιστικά, θέλει συνεχώς να έχει καλύτερες επιδόσεις, ενώ παράλληλα κερδίζει τα οφέλη που του παρέχονται, ανάλογα με τα προγράμματα επιβράβευσης» τονίζει ο ίδιος. Απόδειξη: Οσοι είχαν την εφαρμογή ενεπλάκησαν κατά 34% λιγότερο σε ατυχήματα, ενώ ακόμη και σε περίπτωση τροχαίου, αυτό ήταν μικρότερης έντασης κατά 20%.