Πλοίο «Ever Given»: Οι εκτιμήσεις για το άνοιγμα της Διώρυγας του Σουέζ

Πλοίο «Ever Given»: Οι εκτιμήσεις για το άνοιγμα της Διώρυγας του Σουέζ

4' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Έπειτα από μία εβδομάδα ακινησίας στη Διώρυγα του Σουέζ, το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given» άρχισε και πάλι να κινείται.

Σύμφωνα με την αρχή της Διώρυγας, το πλοίο αποκολλήθηκε μερικώς, εγείροντας ελπίδες ότι το πολυσύχναστο πέρασμα θα απελευθερωθεί και πάλι, προκειμένου να διέλθουν τα πλοία που βρίσκονται σε αναμονή.

Ποιες είναι όμως οι εκτιμήσεις σχετικά με την πορεία της επιχείρησης αποκόλλησης και ποιες αναμένονται να είναι οι συνέπειες των καθυστερήσεων στη διέλευση των πλοίων; 

Πλοίο «Ever Given»: Οι εκτιμήσεις για το άνοιγμα της Διώρυγας του Σουέζ-1

Όπως ανέφερε πηγή με γνώση του θέματος, το πλοίο, μήκους 400 μέτρων, έβαλε μπροστά τις μηχανές του και έχει πλέον ευθυγραμμιστεί, ενώ αναμένεται να υποβληθεί και σε ελέγχους, δημιουργώντας ελπίδες ότι η θαλάσσια οδός στη Διώρυγα του Σουέζ θα ανοίξει ξανά.

Το «Ever Given», που έχει μήκος 400 μέτρα, σφήνωσε διαγωνίως στη μέση ενός νότιου τμήματος της Διώρυγας εξαιτίας ισχυρών ανέμων την περασμένη Τρίτη, διακόπτοντας την κίνηση των πλοίων στο συντομότερο θαλάσσιο πέρασμα μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.

Σύμφωνα με την αρμόδια αρχή, η κίνηση των πλοίων θα αποκατασταθεί όταν το «Ever Given» κατευθυνθεί προς ένα πλατύτερο μέρος της Διώρυγας.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της αρχής Οσάμα Ράμπι, είναι πιθανό να χρειαστούν δυόμισι με τρεις ημέρες προκειμένου να ξεκαθαρίσει το τοπίο στη Διώρυγα.

Πλοίο «Ever Given»: Οι εκτιμήσεις για το άνοιγμα της Διώρυγας του Σουέζ-2

Ωστόσο, όπως επισήμανε η ναυτιλιακή εταιρεία Maersk, είναι πιθανόν οι συνέπειες στην παγκόσμια ναυτιλία να διαρκέσουν εβδομάδες ή μήνες.

«Υπήρξε μετακίνηση, κάτι που αποτελεί θετική είδηση. Αλλά δεν μπορώ να πω ότι τώρα θα είναι εύκολο», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Boskalis, μητρικής εταιρείας της ναυτιλιακής Smit Salvage.

Διαβάστε ακόμη: Διώρυγα Σουέζ: Πιο εξαρτημένοι, πιο ευάλωτοι

«Νερό υψηλής πίεσης θα εγχυθεί κάτω από το τόξο του πλοίου, που είναι ακόμη σφηνωμένο, προκειμένου να αφαιρεθεί η άμμος και η λάσπη, αλλά αν αυτό αποτύχει, ίσως χρειαστεί να απομακρυνθούν κοντέινερ από το πλοίο, κάτι που θα προκαλούσε σοβαρή καθυστέρηση», πρόσθεσε.

Μια πηγή που συμμετείχε στην επιχείρηση διάσωσης δήλωσε, μεταξύ άλλων, στο πρακτορείο Reuters ότι με μια ευνοϊκή παλίρροια, δεν θα χρειαστεί να απομακρυνθεί φορτίο από το πλοίο.

Πλοίο «Ever Given»: Οι εκτιμήσεις για το άνοιγμα της Διώρυγας του Σουέζ-3

«Τα καλά νέα είναι ότι μετακινήθηκε. Αλλά είναι ακόμη κολλημένο στη λάσπη. Θα καταφτάσει και δεύτερο μεγάλο ρυμουλκό χειρισμού αγκύρας. Ας ελπίσουμε ότι θα καταφέρει να απελευθερώσει το πλοίο», εξήγησε.

Ο τεχνικός διευθυντής του πλοίου δήλωσε ότι συνεχίζονται οι εργασίες προκειμένου να αποκολληθεί πλήρως.

Σημειώνεται ότι από τα 193 χιλιόμετρα της Διώρυγα του Σουέζ περνά καθημερινά περίπου το 30% του παγκόσμιου όγκου των εμπορευμάτων που μεταφέρονται με φορτηγά πλοία, συμπεριλαμβανομένων προϊόντων όπως έπιπλα, ηλεκτρονικά, ενδύματα και υποδήματα.

Οι καθυστερήσεις που έχουν προκληθεί επηρεάζουν και άδεια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία τα χρειάζονται εργοστάσια στην Ασία για να μεταφέρουν τα προϊόντα τους.

Πλοίο «Ever Given»: Οι εκτιμήσεις για το άνοιγμα της Διώρυγας του Σουέζ-4

«Ακόμα και όταν ανοίξει και πάλι η διώρυγα, οι αλυσιδωτές επιπτώσεις στην παγκόσμια δυναμικότητα και τον εξοπλισμό θα είναι σημαντικές», ανέφερε σήμερα σε ενημερωτικό σημείωμα προς τους πελάτες της η Maersk.

Στη διώρυγα έχουν εγκλωβιστεί τρία σκάφη της Maersk ενώ άλλα 29 περιμένουν να μπουν στο κανάλι, ανέφερε η εταιρεία, προσθέτοντας ότι έως τώρα ήδη 15 σκάφη της έχουν αλλάξει ρότα για να πλεύσουν νοτίως της Αφρικής.

«Αξιολογώντας το αριθμό των σκαφών που έχει σήμερα συσσωρευτεί, μπορεί να χρειαστεί έξι ή και περισσότερες ημέρες για να περάσει ολόκληρη η σειρά των πλοίων», ανέφερε η εταιρεία.

Πλοίο «Ever Given»: Οι εκτιμήσεις για το άνοιγμα της Διώρυγας του Σουέζ-5

Όπως δήλωσε το Σάββατο η ελβετική εταιρεία MSC, η κατάσταση αυτή «θα οδηγήσει σε μια από τις μεγαλύτερες διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο τα τελευταία χρόνια».

«Δυστυχώς, ακόμα κι όταν ανοίξει η διώρυγα για τον τεράστιο αριθμό πλοίων που έχουν συσσωρευτεί και που περιμένουν αγκυροβολημένα, αυτό θα οδηγήσει σε αύξηση στους κατάπλους σε ορισμένα λιμάνια και ίσως αντιμετωπίσουμε νέα προβλήματα συμφόρησης», ανέφερε σε ανακοίνωση η Καρολίν Μπεκάρ, αντιπρόεδρος της MSC. «Προβλέπουμε ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2021 θα αντιμετωπίσει μεγαλύτερη αναστάτωση απ’ ό,τι κατά τους τρεις πρώτους μήνες, και ίσως να είναι δυσκολότερο απ’ ό,τι ήταν στα τέλη του περασμένου έτους».

Πλοίο «Ever Given»: Οι εκτιμήσεις για το άνοιγμα της Διώρυγας του Σουέζ-6

Οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πασχίζουν εδώ και μήνες με τα προβλήματα που έχει προκαλέσει η πανδημία του κορονοϊού και την αύξηση στη ζήτηση για καταναλωτικά προϊόντα που έχουν δημιουργήσει μεγάλες δυσκολίες σε επίπεδο επιμελητείας σε όλο τον κόσμο.

Τα πλοία που έχουν συσσωρευτεί στο Σουέζ απειλούν να δυσκολέψουν ακόμα περισσότερο τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές εταιρείες στο να διατηρούν προϊόντα σε απόθεμα.

Πλοίο «Ever Given»: Οι εκτιμήσεις για το άνοιγμα της Διώρυγας του Σουέζ-7

Ο οργανισμός Επιχειρήσεων Θαλάσσιου Εμπορίου του Ηνωμένου Βασίλειου (UKMTO) ανέφερε ότι η εκτροπή πλοίων για να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής μπορεί να σημαίνει ότι περισσότερα σκάφη περνούν από περιοχές υψηλού κινδύνου όπου δραστηριοποιούνται συμμορίες πειρατών.

«Ενώ η απειλή της πειρατείας, με έδρα τη Σομαλία, είναι αυτή τη στιγμή σε καταστολή μέσω ενός συνδυασμού στρατιωτικών επιχειρήσεων, εφαρμογής του BMP 5 (μέτρα προστασίας πλοίων) και της παρουσίας ένοπλων φρουρών, η αύξηση της ναυσιπλοΐας στην περιοχή ίσως προσφέρει ευκαιρίες για να επιτεθούν ομάδες Σομαλών πειρατών», ανέφερε η UKMTO.

Υπενθυμίζεται ότι τουλάχιστον 16 ελληνικά πλοία ήταν χθες στην αναμονή στη Διώρυγα του Σουέζ, όπως δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας Ιωάννης Πλακιωτάκης, τονίζοντας την προσφορά βοήθειας που απηύθυνε η Ελλάδα στην Αίγυπτο για την αποκόλληση του γιγάντιου πλοίου από την όχθη του καναλιού.

Πλοίο «Ever Given»: Οι εκτιμήσεις για το άνοιγμα της Διώρυγας του Σουέζ-8

Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών προσέφερε από την πρώτη στιγμή βοήθεια στην Αίγυπτο και σε συνεργασία με την Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, όπως δήλωσε ο κ. Πλακιωτάκης αναφερόμενος στην προσπάθεια αποκόλλησης του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given».

Με πληροφορίες από Reuters

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή