«Δαιμονοποιημένα» τα ηλεκτρονικά παιχνίδια

«Δαιμονοποιημένα» τα ηλεκτρονικά παιχνίδια

Προκειμένου να επιδράσουν αρνητικά, ο παίκτης θα πρέπει να απασχολείται για περισσότερο από δέκα ώρες ημερησίως

2' 40" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δεν χρειάζεται να δαιμονοποιούμε την ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει μεγάλη έρευνα του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, με την οποία διαπιστώθηκε ότι η χρονική διάρκεια της ενασχόλησης με αυτά δεν επηρεάζει δυσμενώς την ευζωία των παικτών. Προκειμένου να επιδράσουν αρνητικά τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, ο παίκτης θα πρέπει να απασχολείται με αυτά για περισσότερες από δέκα ώρες ημερησίως. Επίσης, κομβικό ρόλο στην επίδραση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών στον ψυχισμό διαδραματίζουν οι αιτίες που οδηγούν κάποιον να ασχοληθεί με αυτή τη δραστηριότητα.

Στην έρευνα, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύθηκαν στην επιθεώρηση Royal Society Open Science, συμμετείχαν 39.000 παίκτες ηλεκτρονικών παιχνιδιών, η ευζωία των οποίων αξιολογήθηκε μέσω απαντήσεων σε ερωτηματολόγια σχετικά με την ικανοποίηση που αισθάνονται από τη ζωή τους και τα επίπεδα συναισθημάτων, όπως ευτυχία, θλίψη, οργή και απογοήτευση, που τρέφουν. Η συγκεκριμένη έρευνα διαφέρει από προηγούμενες διότι βασίστηκε σε πραγματικά στοιχεία σχετικά με τον χρόνο ενασχόλησης του κάθε παίκτη.

Τα συμπεράσματα της μελέτης είναι διαμετρικά αντίθετα εκείνων έρευνας του 2020, παρότι αμφότερες εκπονήθηκαν από το Ινστιτούτο Διαδικτύου Οξφόρδης. Η έρευνα του 2020, που έγινε με μικρότερη ομάδα εθελοντών, είχε υποδείξει ότι όσοι ασχολούνταν με ηλεκτρονικά παιχνίδια επί περισσότερο χρόνο ήταν πιο ευτυχείς. Σήμερα οι επιστήμονες συμπεραίνουν ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Ο καθηγητής Αντριου Πρζιμπίλσκι, που συμμετείχε και στις δύο μελέτες, επισημαίνει ότι «είναι προφανές ότι αν κάποιος έχει περισσότερο χρόνο για να παίζει τέτοια παιχνίδια είναι πιο ευτυχής. Στην πρόσφατη μελέτη, όμως, διαπιστώσαμε, με αδιάσειστα στοιχεία, ότι ο χρόνος που δαπανά κάποιος σε αυτά δεν έχει την παραμικρή επίδραση στην ψυχική διάθεσή του. Οι παίκτες ένιωθαν καλύτερα όταν έπαιζαν, επειδή το ήθελαν. Εκείνοι που τα θεωρούσαν “υποχρέωση” κατέγραψαν πολύ χειρότερα αποτελέσματα όσον αφορά την ικανοποίηση που ένιωθαν».

Κομβικό ρόλο στην επίδρασή τους στον ψυχισμό διαδραματίζουν οι αιτίες που οδηγούν κάποιον να ασχοληθεί με αυτή τη δραστηριότητα.

Για την εκπόνηση της μελέτης, εταιρείες τεχνολογίας όπως η Sony, η Microsoft, η Nintendo κ.ά. παραχώρησαν στους επιστήμονες, με τη συναίνεση των παικτών, στοιχεία σχετικά με τη δραστηριότητά τους, που αφορούσαν το τελευταίο εξάμηνο. Κατά τη διάρκεια της έρευνας, ένας εθελοντής την εγκατέλειψε. Τα παιχνίδια που ερευνήθηκαν ήταν τα Animal Crossing: New Horizons, Apex Legends, Eve Online, Forza Horizon 4, Gran Turismo Sport και The Crew 2.

«Κλειδί» το μέτρο

Οπως επισημαίνει ο καθηγητής Πρζιμπίλσκι, «η μελέτη που κάναμε είναι απολύτως βασική. Δεν προχωρήσαμε σε κάποιου είδους πείραμα, ούτε συγκεντρώσαμε πληροφορίες για άλλες παραμέτρους, όπως, για παράδειγμα, τι άλλο κάνουν οι παίκτες την ώρα της ενασχόλησής τους με το παιχνίδι. Παρά την απουσία στοιχείων, κράτη όπως η Ιαπωνία και η Κίνα επιβάλλουν συστάσεις ή ακόμη και νόμους που περιορίζουν τη χρήση ηλεκτρονικών παιχνιδιών, επικαλούμενα την προσπάθεια βελτίωσης της ψυχικής κατάστασης των νέων. Ωστόσο δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι οι περιορισμοί είναι αποτελεσματικοί».

Ο Μάικ Ντέιλι, δημιουργός των εξαιρετικά δημοφιλών ηλεκτρονικών παιχνιδιών Lemmings και Grand Theft Auto, επισημαίνει ότι ο τρόπος που αυτά επηρεάζουν τους νέους ποικίλλει. «Δεν πιστεύω ότι η επίδρασή τους είναι μετρήσιμη με κάποιον δείκτη ευζωίας. Οπως και σε οτιδήποτε άλλο στη ζωή μας, το “κλειδί” είναι το μέτρο και η ισορροπία. Αναμφίβολα δεν είναι καλό να περνάμε 24 ώρες την ημέρα κολλημένοι στην οθόνη παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αν, όμως, τρώμε 24 ώρες το εικοσιτετράωρο ή αν γυμναζόμαστε τόσες ώρες, ούτε αυτό είναι καλό».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή