Ματιές στον κόσμο

3' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Η «Φαντασμαγορία» του Τζουλιάνο Καγκλή

Η άφιξη του ζωγράφου Τζουλιάνο Καγκλή, με νέα έργα, στη Λευκωσία, στην αίθουσα τέχνης Alpha C. K., είναι μια ευφρόσυνη είδηση και μια καλή ευκαιρία να περιλάβει κανείς την επαφή με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα ταξίδι στην Κύπρο. Ο Τζουλιάνο Καγκλής είναι ένας καλλιτέχνης βαθύς, ανήσυχος και οραματικός, με την έννοια ότι προσκαλεί τον αόρατο κόσμο στην επιφάνεια και τον ανελκύει σε μια ισότιμη βάση. Η ζωγραφική του είναι αναγνωρίσιμη αλλά διαρκώς μεταβαλλόμενη ως προς τη σύνθεση και τη χρωματική γκάμα, είναι από μόνη της ένας «τόπος» στοχασμού πάνω στην ίδια την πράξη της δημιουργίας. Η νέα έκθεση με τίτλο «Phantasmagoria» υποδηλώνει ίσως την παράλληλη σύμπλευση του υλικού και του άυλου κόσμου ή έστω τη συνύπαρξη του ορατού με το ασυνείδητο. Ο Μάνος Στεφανίδης, που παρακολουθεί επί πολλά χρόνια την πορεία του Τζουλιάνο Καγκλή, έγραψε ένα πολύ ενδιαφέρον, απελευθερωμένο και μεστό κείμενο στον κατάλογο της έκθεσης, στο οποίο μιλάει για την πρόθεση της ζωγραφικής πράξης στο έργο του Καγκλή. «Σε κάθε καινούργια ενότητα έργων που ο Καγκλής προτείνει, επιχειρεί σαφώς την υπέρβαση των όποιων κεκτημένων του ρισκάροντας και αποδομώντας εικαστικές βεβαιότητες», γράφει ο Μάνος Στεφανίδης. «Αυτό εξάλλου το στοιχείο της αποδόμησης αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό της προσωπικής του αισθητικής εφόσον σχετίζεται με τη διαρκή επίτευξη ενός “ομιχλώδους” αποτελέσματος ανάμεσα στο στέρεο και το υδαρές. Ιδιαίτερα μάλιστα όταν το ασαφές ή και αφηρημένο ανάγεται σε πρώτιστη, ζωγραφική αξία». Μου άρεσε η περιγραφή του αποτελέσματος ως «ομιχλώδους» και η αναφορά στην αντίστιξη του στερεού και του υδαρούς στοιχείου. Ζητούμενο μιας νέας έκθεση είναι η πρόκληση σκέψης πάνω στην ίδια τη ζωγραφική και η προσπάθεια του καλλιτέχνη να επεκταθεί πέρα του κεκτημένου πεδίου. Ο Μάνος Στεφανίδης υποστηρίζει πως «ο Τζουλιάνο Καγκλής επιμένει σε εκείνη τη ζωγραφική εικόνα που μετεωρίζεται ανάμεσα στο ορατό και το αόρατο, στη δοσμένη πραγματικότητα και σε ό,τι την ανατρέπει. Αλλά και σ’ εκείνη τη φυγή προς το ονειρικό που δεν είναι ούτε δουλεία, ούτε δειλία, ούτε πρόσχημα αλλά τρόπος ζωής». Τα έργα του αποδομούν και επανοδομούν σε μια διαρκή παλινδρόμηση. Στη φωτογραφία το έργο «Ενυδρείο». Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή στη Λευκωσία έως τις 11 Ιανουαρίου 2020.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Φωτογραφία 1840-1860

Ματιές στον κόσμο-1

THE MET

Για όσους γοητεύονται από την πρώιμη περίοδο της φωτογραφίας, η τρέχουσα έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης θα τους ανταμείψει με συγκινήσεις. Η έκθεση εγκαινιάστηκε με την ευκαιρία των 150 χρόνων του μουσείου και παρουσιάζει φωτογραφίες ελάχιστα γνωστές ή εντελώς άγνωστες (έως 10 Μαΐου). Την άνοιξη, θα ακολουθήσει νέα έκθεση, που θα μετακινήσει το βλέμμα εκατό χρόνια μπροστά, επιλέγοντας φωτογραφίες της εικοσαετίας 1940-1960.

ΛΟΝΔΙΝΟ

Υπέρ του έθνους

Ματιές στον κόσμο-2

NATIONAL GALLERY

Η Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο αγόρασε μέσω δημόσιου κουμπαρά το έργο του Οράτσιο Τζεντιλέσκι «Η εύρεση του Μωυσή» (π. 1630) έναντι 25,5 εκατ. στερλινών. Είναι ένα έργο μεγάλων διαστάσεων που αγοράστηκε από ιδιώτη συλλέκτη. Η αγορά συμπίπτει με τη διοργάνωση της μεγάλης έκθεσης έργων της Αρτεμισίας Τζεντιλέσκι, θυγατέρας του ανωτέρω ζωγράφου, έκθεση η οποία θα εγκαινιαστεί στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον Απρίλιο του 2020. 

ΠΑΡΙΣΙ

Αλέν Μπαριέρ

Ματιές στον κόσμο-3

Ενας ένας οι αστέρες της δεκαετίας του ’60 φεύγουν από τη ζωή υπενθυμίζοντας τη σχετικότητα του χρόνου και της επιτυχίας. Ο Αλέν Μπαριέρ ανήκε σε εκείνη τη φωτεινή άνοιξη του ελαφρού τραγουδιού στις μεταπολεμικές δεκαετίες. Είχε διεθνές κοινό και είχε κάνει μεγάλη επιτυχία με την πρώτη εμφάνισή του στη Eurovision το 1963 με το τραγούδι «Elle était si jolie». Την επόμενη χρονιά, επανήλθε με το «Ma vie» και το 1975 με το «Tu t’en vas».

ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ

Βελάσκεθ – Ρέμπραντ

Ματιές στον κόσμο-4

PRADO

Εως τις 19 Ιανουαρίου μπορεί να δει κανείς μία από τις ενδιαφέρουσες εκθέσεις των τελευταίων μηνών στο Rijksmuseum του Αμστερνταμ, όπου αντιπαραβάλλεται η καλλιτεχνική ακμή των δύο υπερδυνάμεων του ευρωπαϊκού 17ου αιώνα, της Ισπανίας και της Ολλανδίας. Με επίκεντρο τον Βελάσκεθ και τον Ρέμπραντ εξακτινώνονται διαδρομές σε όλους τους διαύλους της τέχνης εκείνη την εποχή, με έργα Θουρμπαράν (φωτ.), Μουρίγιο αλλά και Βερμέερ και Φρανς Χαλς. 

ΟΛΛΑΝΔΙΑ

Θησαυροί της Απω Ανατολής

Ματιές στον κόσμο-5

KROLLER-MULLER

Τοποθετημένο στο εθνικό πάρκο της Ολλανδίας, De Hoge Veluwe, το μουσείο Kröller-Müller είναι από τα αξιοθέατα για τους φιλότεχνους. Εξαίρετο μοντερνιστικό κτίσμα μέσα στο δάσος, διαθέτει πλήθος συλλογών. Το 2020 θα ανοίξει (25/1) με έκθεση θησαυρών από την Απω Ανατολή και κυρίως την Κίνα. Η ιδρύτρια του μουσείου, Helene Kröller-Müller είχε πάθος με την κινεζική τέχνη και σταδιακά δημιούργησε μια ονομαστή συλλογή με πορσελάνη και κεραμική των πρώτων δυναστειών. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή