ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Ποδόσφαιρο: Τηλεοπτική επανάσταση

1782597

Χρόνια τώρα, τα τηλεοπτικά δικαιώματα αποτελούν τη βασική δεξαμενή χρηματοδότησης των ποδοσφαιρικών ομάδων, με ξεχωριστά συμβόλαια για τις εγχώριες και τις διεθνείς διοργανώσεις. Κι αν η ελληνική αγορά είναι πολύ μικρή σε μέγεθος για να διασφαλίσει τη βιωσιμότητά τους μόνο από τις συμφωνίες τους για τα τηλεοπτικά, στις προηγμένες χώρες της δυτικής Ευρώπης τα νούμερα ζαλίζουν. Πρωταθλήματα με παγκόσμια απήχηση όπως είναι το αγγλικό ή το ισπανικό, αντλούν από την τηλεόραση πακτωλούς δισεκατομμυρίων ευρώ και τα διανέμουν πλουσιοπάροχα στις ομάδες τους, ακόμα και τις πιο «μικρές» που δεν έχουν την εμπορικότητα των πιο δημοφιλών. Μπορεί αυτή η κατανομή του πλούτου να μη γίνεται με απόλυτα ίσους όρους, εξασφαλίζει, όμως, τη βιωσιμότητα των ομάδων και διασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα των πρωταθλημάτων, άρα εγγυάται τη συνέχεια της απήχησής τους στην παγκόσμια αγορά και τα μελλοντικά έσοδά τους. 

Ειδικά τώρα που η πανδημία έχει εξαφανίσει τα έσοδα από άλλες πηγές, η εξάρτηση των ομάδων από την τηλεόραση γίνεται μεγαλύτερη. Το φαινόμενο της άδειας εξέδρας λόγω της πανδημίας θα ταλαιπωρήσει για καιρό το παγκόσμιο ποδόσφαιρο και θα περιορίσει δραματικά τα έσοδα των ομάδων από άλλες πηγές, όπως τα εισιτήρια, οι εμπορικές χρήσεις και οι χορηγικές συμφωνίες. Μόνη διέξοδος μοιάζει η τηλεόραση και αυτό δημιουργεί δυνητικά σχέσεις εξάρτησης και περίεργα παιχνίδια εξουσίας. Ανάλογα με το πόσο και σε ποιους ανοίγει την κάνουλα, το κανάλι που πληρώνει μπορεί να αλλοιώσει τις συνθήκες ανταγωνισμού. Οι ευνοημένοι αποκτούν ισχυρό πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων τους, αλλά η πολιτική αυτή θα βλάψει μακροπρόθεσμα και τις ίδιες μιας και πλήττει άμεσα το «προϊόν».

Η έλλειψη δεύτερου πόλου φέτος στην ελληνική αγορά, προκαλεί μεγαλύτερες πιέσεις σε αρκετές ομάδες της Σούπερ Λίγκας και τις ωθεί να ανοίξουν νέους δρόμους. Με τη δημόσια τηλεόραση να αποσύρεται, τα ελεύθερα κανάλια να αδιαφορούν λόγω της «στεγνής» διαφημιστικής αγοράς και την Cosmote να επιλέγει τη διείσδυση σε ξένες διοργανώσεις (Τσάμπιονς Λιγκ, Γιουρόπα Λιγκ, άλλα πρωταθλήματα), η NOVA κάνει «παιχνίδι» μόνη της και επιχειρεί να μοιράσει την πίτα με τον δικό της τρόπο. Εναν τρόπο που δημιουργεί μέτωπα και αντιδράσεις, με συνέπεια σχεδόν οι μισές ομάδες της Σούπερ Λίγκας να παραμένουν έξω από την τηλεοπτική της στέγη. 

Ο Παναθηναϊκός και ο Βόλος ακολούθησαν τον δρόμο του ΠΑΟΚ με τη δημιουργία δικής τους τηλεοπτικής πλατφόρμας, γνωρίζοντας ότι η επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι δύσκολη υπόθεση. Τρεις από τις ομάδες που ήταν πέρυσι στην ΕΡΤ (Λαμία, Παναιτωλικός, Ξάνθη ή Απόλλων – ο Ατρόμητος συμφώνησε με τη Nova) παραμένουν άστεγες τηλεοπτικά κι αυτή η συνθήκη μοιάζει με βόμβα, καθώς οι έξι αυτές ομάδες μαζί με τον ΟΦΗ «απειλούν» ότι δεν θα υπογράψουν την προκήρυξη του πρωταθλήματος εάν δεν εξασφαλιστεί τηλεοπτική στέγη. Κι αν συμβεί αυτό, θα είναι άλλη μία ανοικτή πληγή σε μια ιδιαίτερη χρονιά, με τεράστιες δυσκολίες για όλους…