ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Νέες ταινίες: Από το Φεστιβάλ στον… «Δυσάρεστο»

nees-tainies-apo-to-festival-ston-dysaresto-561434512

To φεστιβάλ του Ρίφκιν ★★ ½
ΚΟΜΕΝΤΙ (2020)
Σκηνοθεσία: Γούντι Αλεν
Ερμηνείες: Γουάλας Σον, Τζίνα Γκέρσον, Λουί Γκαρέλ 

Μπορεί πλέον να δυσκολεύεται να βρει πρωτοκλασάτους ηθοποιούς, λόγω του όψιμου θορύβου γύρω από το όνομά του, και οι ρομαντικές ιστορίες του να επαναλαμβάνονται, ωστόσο ο 86χρονος Γούντι Αλεν δεν φαίνεται διατεθειμένος να σταματήσει να κάνει σινεμά. Και ευτυχώς λέμε εμείς, αφού ακόμα και οι μέτριες δικές του ταινίες είναι καλύτερες από τις περισσότερες σύγχρονες του είδους. Αυτό συμβαίνει και με την τελευταία, στην οποία πρωταγωνιστεί ο Μορτ Ρίφκιν, ένας μεσήλικος Αμερικανός διανοούμενος, ο οποίος συνοδεύει τη σύζυγό του, Σου, στο κοσμοπολίτικο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαν Σεμπαστιάν. Εκεί η τελευταία θα πέσει θύμα της γοητείας ενός νεαρού σκηνοθέτη, ενώ εκείνος γνωρίζει μια όμορφη Ισπανίδα γιατρό.

Ο Γούντι Αλεν μετασκευάζει την επιτυχημένη συνταγή τού «Μεσάνυχτα στο Παρίσι», χρησιμοποιώντας τη δημιουργική φαντασία για να συνδυάσει μια από τις συνηθισμένες ρομαντικές ιστορίες του με ένα φόρο τιμής στο κλασικό σινεμά. Ο πρωταγωνιστής του, Μορτ, εκτός από άλλη μια κόπια της περσόνας του ίδιου του Αλεν με τις νευρώσεις του κ.ο.κ., είναι και εκείνος που ταξιδεύει μέσω των ονείρων του στα σκηνικά κινηματογραφικών αριστουργημάτων, όπως ο «Πολίτης Κέιν» του Ουέλς, το «8½» του Φελίνι, το «Jules and Jim» του Τριφό, ο «Εξολοθρευτής άγγελος» του Μπουνιουέλ, η «Εβδομη σφραγίδα» του Μπέργκμαν και πολλά άλλα που παρελαύνουν από την οθόνη.

Μέσω του παραπάνω ταξιδιού αλλά και των νέων γνωριμιών του, ο ήρωας αναθεωρεί τη στάση του για τη ζωή και βρίσκει κάποια παρηγοριά κόντρα στον τρόμο της θνητότητας, καθρεφτίζοντας φυσικά τα μόνιμα θέματα που απασχολούν τον Αλεν. Οπως είπαμε, όλα αυτά τα έχουμε ξαναδεί και υπό καλύτερες συνθήκες, ωστόσο είναι πάντα ευπρόσδεκτα, ειδικά όταν έχουν για φόντο το παραμυθένιο Σαν Σεμπαστιάν.

Δεν θέλω να γίνω δυσάρεστος, αλλά πρέπε να μιλήσουμε για κάτι πολύ σημαντικό
★★★ΔΡΑΜΑ (2020)Σκηνοθεσία: Γιώργος Γεωργόπουλος
Ερμηνείες: Ομηρος Πουλάκης, Βαγγέλης Μουρίκης, Κόρα Καρβούνη 

Μια ακόμη από τις αξιόλογες ελληνικές ταινίες της πρόσφατης παραγωγής έρχεται αυτή την εβδομάδα, διά χειρός Γιώργου Γεωργόπουλου («Tungsten»). Πρωταγωνιστής εδώ είναι ο Ομηρος Πουλάκης, ο οποίος υποδύεται τον Αρη, ένα επιτυχημένο στέλεχος εταιρείας, με ζωή που μοιάζει αυστηρά τακτοποιημένη. Αυτά ώσπου θα μάθει πως είναι φορέας ενός σεξουαλικά μεταδιδόμενου ιού, εξαιρετικά θανατηφόρου για τις γυναίκες. Πλέον θα αναλάβει να ειδοποιήσει ο ίδιος τις πρώην συντρόφους του των τελευταίων τεσσάρων ετών σχετικά και να μάθει ποια του μετέδωσε αρχικά τον ιό. Ο Γεωργόπουλος φτιάχνει, έστω άθελά του, ένα φιλμ προφανώς «προφητικό», που μας θυμίζει αρκετά σημεία της σημερινής κατάστασης με την πανδημία, ωστόσο αυτό που ξεχωρίζει είναι κυρίως το (διακριτικό) κοινωνικό του πρόσημο, μέσω ενός ασυνήθιστου πρωταγωνιστή. Εχοντας κατά τα φαινόμενα φερθεί άθλια σχεδόν σε όλες τις συντρόφους του και όντας ψυχρός εκτελεστής στην επαγγελματική του ζωή, ο Αρης δεν αποτελεί ακριβώς τον συμπαθή ήρωα με τον οποίο μπορεί κανείς να ταυτιστεί. Από την άλλη, αυτή η αποστασιοποίηση είναι πιθανότατα και εκείνο που επιδιώκει ο Ελληνας κινηματογραφιστής.

Από εκεί και έπειτα, γύρω από τον θετικό στον ρόλο Ομηρο Πουλάκη υπάρχει ένα αρκετά εντυπωσιακό καστ γυναικών, μεταξύ άλλων οι Ιωάννα Παππά, Κόρα Καρβούνη και Βίκυ Παπαδοπούλου, ενώ ιδιαίτερη μνεία αξίζει (για άλλη μία φορά) στον χαρακτήρα του Βαγγέλη Μουρίκη. Ο sui generis ηθοποιός υποδύεται εδώ το αφεντικό του Αρη, έναν άνδρα φαινομενικά αδίστακτο, ο οποίος όμως έχει ταυτόχρονα… ποιητικές ανησυχίες, ενώ η φωνή του ακούγεται παραμορφωμένη μέσα από μια μυστηριώδη συσκευή που τοποθετεί στον λαιμό του. Σουρεαλισμός στα καλύτερά του…

KYΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΕΠΙΣΗΣ

Ενας γιος ★★★
Σκηνοθεσία: Μεχντί Μπαρσαουί
Ερμηνείες: Σάμι Μπουατζίλα, Νάτζλα Μπεν Αμπνταλάχ
Αγώνας δρόμου

Στον ταραγμένο αραβικό κόσμο, μέσω ενός οικογενειακού θρίλερ, μας ταξιδεύει το φιλμ που βραβεύτηκε και στο τελευταίο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Αθήνας. Μια τριμελής οικογένεια πέφτει θύμα τρομοκρατικής επίθεσης στην Τυνησία, με τον 11χρονο Αζίζ να τραυματίζεται σοβαρά και να έχει ανάγκη από μεταμόσχευση ήπατος. Ο αγώνας δρόμου των γονιών του θα φέρει στην επιφάνεια μυστικά του παρελθόντος και θα δοκιμάσει τη σχέση τους. Στο κινηματογραφικό του ντεμπούτο, ο Μεχντί Μπαρσαουί καταφέρνει να δημιουργήσει ένα φιλμ με αρκετό σασπένς, ανατροπές και επιπλέον κοινωνικές – πολιτικές προεκτάσεις. Μπορεί το σενάριό του να μην έχει την πολυπλοκότητα ή την ακρίβεια ενός Ασγκάρ Φαραντί για παράδειγμα, αλλά παραμένει στιβαρό και προσηλωμένο σε όσα θέλει να πει. Αξίζει, τέλος, να σημειωθούν και οι πολύ καλές ερμηνείες του ζεύγους που έρχεται σε σύγκρουση.

Mulholland Drive ★★★★★
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Λιντς
Ερμηνείες: Ναόμι Γουότς, Λόρα Χάρινγκ, Τζάστιν Θερού
Στην οδό των ονείρων

Το ονειρικό αριστούργημα του Ντέιβιντ Λιντς κυκλοφορεί αυτή την εβδομάδα σε επανέκδοση. Η Μπέτι, μια νεαρή κοπέλα με τη φιλοδοξία να γίνει ηθοποιός, φτάνει στο Λος Αντζελες. Εκεί θα συναντηθεί απροσδόκητα με τη Ρίτα, μια πανέμορφη γυναίκα, η οποία έχει χάσει τη μνήμη της έπειτα από ένα τροχαίο ατύχημα. 

Οι δυο τους θα ξεκινήσουν να αναζητούν την ταυτότητα της τελευταίας, σε ένα ταξίδι που σύντομα ξεπερνάει τα όρια της απτής πραγματικότητας.

Ο,τι και να πει κανείς είναι λίγο για ένα φιλμ που δεν ενδιαφέρεται να λύσει τα αινίγματα που δημιουργεί, αλλά αντιθέτως να ιντριγκάρει ακόμα περισσότερο τον θεατή, ερεθίζοντας τη φαντασία του με τη συνειρμική, ελαφρώς χαώδη αφήγησή του. 

Η νεαρή Ναόμι Γουότς είναι εξαιρετική στον ρόλο της Μπέτι, σε μια ταινία που είναι επίσης σατανικά γοητευτική και από αισθητική άποψη.

Διαστημικά καλάθια: Η νέα γενιά ★★
Σκηνοθεσία: Μάλκολμ Ντ. Λι
Ερμηνείες: Λεμπρόν Τζέιμς, Σέντρικ Τζόι, Ντον Τσιντλ
Λε Μπρόν εναντίον αλγορίθμου

Είκοσι πέντε χρόνια μετά τη θεοπάλαβη περιπέτεια με πρωταγωνιστές τον Μάικλ Τζόρνταν και τον Μπαγκς Μπάνι, η Warner Bros. σερβίρει τώρα το σίκουελ με τον «βασιλιά» Λε Μπρον Τζέιμς να αναλαμβάνει τα ηνία. Οπως και στο πρωτότυπο, η υπόθεση είναι εδώ υποτυπώδης: έπειτα από μια επίσκεψη στα γραφεία της Warner, o μικρός γιος του Λε Μπρον θα πέσει θύμα απαγωγής ενός… αλγορίθμου τεχνητής νοημοσύνης· πλέον ο αστέρας του NBA θα χρειαστεί να νικήσει σε έναν διαγαλαξιακό αγώνα μπάσκετ προκειμένου να τον ελευθερώσει. Στο πλευρό του φυσικά θα σταθούν ο Μπαγκς και οι υπόλοιποι κλασικοί ήρωες των Looney Tunes. Τα σύγχρονα ειδικά εφέ και οι υπερβολικά επιτηδευμένοι διάλογοι στερούν εδώ κάτι από τη μαγεία αλλά και την αθωότητα του αυθεντικού «Space Jam». Και προφανώς ο Λε Μπρον, παρά το μεγαλείο του, δεν είναι Τζόρνταν…

ΕΜΕΙΣ…

Ξεκινάει την προσεχή Κυριακή το 10ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αιγαίου, με τις Σπέτσες να αποτελούν σε πρώτη φάση (18-25/7) την έδρα του, προτού μεταφερθεί στην Πάρο 30/7 με 2/8. Κινηματογραφιστές και κοινό θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν 77 ταινίες, μέσω των οκτώ διαφορετικών προγραμμάτων, ανάμεσά τους και 42 πρεμιέρες. Το έναυσμα της αρχής θα δοθεί την Κυριακή στις 9 μ.μ., στην πλατεία του Ποσειδωνίου, με την προβολή της δαιμόνιας γαλλικής σάτιρας «Delete History», ενώ στο Cine Titania θα παιχτεί το ντοκιμαντέρ «Please Hold the Line». Παράλληλα με τις ταινίες, τις ημέρες του φεστιβάλ θα τρέξουν και αρκετές παράλληλες εκδηλώσεις, με πιο ενδιαφέρουσα το συνέδριο Location Greece, υπό την αιγίδα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Περισσότερες πληροφορίες στο [email protected]

…ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ

Οι τρεις μεγάλοι ανταγωνιστές του σύγχρονου τηλεοπτικού τοπίου ξεχώρισαν και στις υποψηφιότητες για τα φετινά βραβεία Emmy. Το HBO σε συνδυασμό με το «αδελφάκι» του HBO Max κατάφερε, έστω και οριακά, να συγκεντρώσει τις περισσότερες από αυτές (130), ακολουθούμενο από το Netflix με 129 και το Disney Plus με 71. Οσο για τις σειρές που απέσπασαν τις περισσότερες υποψηφιότητες, αυτές ήταν το «The Crown» και το «The Mandalorian» με 24 το καθένα, ενώ τις 23 έφτασε και το «Wandavision». Αξιοσημείωτες ήταν επίσης οι επιδόσεις του «Ted Lasso» (20) της Apple TV και του εξαιρετικού αστυνομικού «Mare of Easttown» (16).