ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Περιπέτειες θεατών…

Περιπέτειες θεατών…

Ενας από τους πολλούς λόγους για τους οποίους είναι ονομαστό το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου είναι η ακουστική του. Χαίρεσαι να ακούς τις φωνές των ηθοποιών στο κοίλον, ακόμη κι αν είσαι καθισμένος στο επάνω διάζωμα. Ειδικά όταν δονούνται με ένταση στις απαραίτητες στιγμές του κειμένου. Οταν, όμως, σε αυτό το διάσημο θέατρο που κατασκεύασε ο Πολύκλειτος παίζεις αρχαίο δράμα χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενίσχυση για τη φωνή σου, είναι σαν να αμφισβητείς την ακουστική αυτή, τη φωνητική σου ικανότητα ή και τα δύο.

Παρ’ όλα αυτά και φέτος η Επίδαυρος γέμισε… ψείρες. Και να ήταν μόνον εκεί. Μικροσκοπικά μικρόφωνα φορούν οι ηθοποιοί και στο Ηρώδειο, ακόμη και στα κλειστά θέατρα, όχι μόνο στο τεράστιο Παλλάς, αλλά και σε μικρότερες σκηνές. Λίγοι παραγωγοί ξοδεύουν τόσα, όσο κοστίζουν οι «ψείρες» υψηλής τεχνολογίας. Ετσι η ανθρώπινη χροιά παραμορφώνεται, η ερμηνεία του ηθοποιού υπονομεύεται, η μέθεξη του θεατή εμποδίζεται.

Οπως πρόσφατα στο Ηρώδειο, όπου λόγος, μουσική και θόρυβοι από τις κινήσεις των ηθοποιών μπερδεύονταν με παραμόρφωση στα ηχεία προκαλώντας φασαρία και σύγχυση στους θεατές. Και καταστρέφοντας τη γοητεία μιας υπέροχης μετάφρασης. Επρεπε να καταφεύγεις κάθε τόσο στους υπέρτιτλους. Δεν πάνε πολλά χρόνια που ηθοποιός σήμαινε και δυνατή φωνή με σωστή άρθρωση. Σήμερα αυτό δεν είναι καθόλου αυτονόητο.

Μιλώντας όμως για την Επίδαυρο, κάτι ακόμη. Μήπως πρέπει να αντιμετωπιστούν, επιτέλους, η κλίση και η ολισθηρότητα κάποιων σκαλοπατιών του αρχαίου θεάτρου; Πρόκειται, βέβαια, για ένα σημαντικό μνημείο και δεν μπορεί κάποιος να επέμβει απερίσκεπτα. Θα μπορούσε, ωστόσο, αντί να μετράμε ατυχήματα και πτώσεις κάθε καλοκαίρι, ιδίως στην κατάβαση των θεατών, η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων Αργολίδας να αναζητήσει λύσεις. Αλλωστε, χρόνια πριν, πραγματοποιήθηκαν εργασίες, μεταξύ άλλων, στην 22η κερκίδα. Δεν υποστηρίζει κανείς ότι χρειάζεται σε όλο το θέατρο, που θα ήταν εξάλλου έργο τεράστιο και πολύ δαπανηρό.

Ενδεχομένως οι κλίμακες –-στα σημεία όπου παρουσιάζεται έντονο πρόβλημα– θα μπορούσαν να αναταχθούν. Και θα είναι ένα έργο πολύ μικρότερο. Υπάρχει όμως και η λύση που ακολούθησαν στο μικρό θέατρο: τοποθέτηση ξύλινων κατασκευών προσαρμοσμένων στις κλίμακες μόνο κατά τη διάρκεια των παραστάσεων. 

Για να μην είναι η παρακολούθηση μιας παράστασης περιπέτεια για τον θεατή.