ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πώς το μουσείο γίνεται ελκυστικό ή αδιάφορο

Ο έλεγχος του πιστοποιητικού εμβολιασμού πραγματοποιείται στα μουσεία, δημόσια και ιδιωτικά, όμως πάντα υπάρχει και μια πλευρά που δεν κάνει ακριβώς όσα πρέπει, όπως πρέπει.

pos-to-moyseio-ginetai-elkystiko-i-adiaforo-561569509

Ο έλεγχος του πιστοποιητικού εμβολιασμού πραγματοποιείται στα μουσεία, δημόσια και ιδιωτικά, όμως πάντα υπάρχει και μια πλευρά που δεν κάνει ακριβώς όσα πρέπει, όπως πρέπει. Πριν από λίγες ημέρες στο Μουσείο των Μυκηνών, το οποίο βρίσκεται εντός του αρχαιολογικού χώρου, ένας από τους υπαλλήλους είδε το πιστοποιητικό της επισκέπτριας αλλά δεν μπήκε στον κόπο να ελέγξει τη γνησιότητά του. «Δεν θα το σκανάρετε;» τον ρώτησε, περιμένοντας να δείξει και την ταυτότητά της. «Εντάξει είναι, ήθελα να δω τις δόσεις του εμβολίου σας», αποφάνθηκε ευγενικά, κατά τα άλλα, ο υπάλληλος.

Το πωλητήριο έξω από το µουσείο, όπως ανηφορίζουµε προς την Πύλη των Λεόντων, ήταν επίσης µια έκπληξη. Παρότι το 2019 ο γ.γ. του ΥΠΠΟΑ Γ. ∆ιδασκάλου έκανε παρέµβαση για τον άµεσο ανεφοδιασµό του µε προϊόντα του ΤΑΠΑ τότε, Ο∆ΑΠ σήµερα, ο χώρος είναι γεµάτος µε οδηγούς, κάρτες και δυστυχώς λίγα χρηστικά αντικείµενα, αυτά δηλαδή που ζητάει ο επισκέπτης. Τρεις υπάλληλοι ήταν συγκεντρωµένες πίσω από το ταµείο, ενώ από ένα ραδιοφωνάκι ακουγόταν ένα παράταιρης αισθητικής τραγούδι. «Θεωρείτε ότι είναι κατάλληλη µουσική για το πωλητήριο των Μυκηνών;» ρωτήθηκε µια από τις τρεις υπαλλήλους. «Μας επιτρέπουν να ακούµε ραδιοφωνάκι», ήταν η απάντηση.

Είναι στιγµές που ακόµη και µια επίσκεψη στις «πολύχρυσες Μυκήνες», σε ένα χώρο µε λαµπρή ιστορία –συµβαίνει και σε άλλα µουσεία– µπορεί να διαλύσει τη µαγεία. Μικρές λεπτοµέρειες όπως η παρουσίαση των εκθεµάτων ή –σε άλλες περιπτώσεις– η αδιαφορία κάποιων υπαλλήλων. Η παράταξη αντικειµένων στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ναυπλίου είναι αποτρεπτική, εκτός αν ο επισκέπτης έχει διαβάσει τον σχετικό οδηγό. Είναι πραγµατικά κρίµα για εκείνους τους επισκέπτες που θέλουν να µάθουν περισσότερα, που αναζητούν ένα ελκυστικό αφήγηµα και δεν αρκούνται στις επιστηµονικά σωστές, αλλά αδιάφορες, για το ευρύ κοινό, λεζάντες των µουσείων.

Εκπληξη σε αυτό το ταξίδι ήταν η επίσκεψη στην Εθνική Πινακοθήκη – Παράρτηµα Ναυπλίου. Οχι μόνο για την έκθεση «ΕΠΑΝΑCΥΣΤΑΣΗ ’21: Ναύπλιο» σε συνεργασία με το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. Αλλωστε και τα δύο προηγούμενα μουσεία είχαν σπουδαίο υλικό. Οι υπάλληλοι ήταν εξυπηρετικοί, χαρούμενοι, με γρήγορα αντανακλαστικά, μιλούσαν στα παιδιά, όπως η φύλακας που ρώτησε τη δεκάχρονη επισκέπτρια σε ποια τάξη πηγαίνει, προτρέποντάς τη να δει από κοντά έναν πίνακα του Βρυζάκη, τον οποίο θα έχει προσέξει στα σχολικά βιβλία.