Ο Βέρνερ Χέρτζογκ σε μια ζώνη του λυκόφωτος

Ο Βέρνερ Χέρτζογκ σε μια ζώνη του λυκόφωτος

Ο κύριος Γκρι ακόμα θυμάται το ντοκιμαντέρ «Επαφές στο τέλος του κόσμου» (Encounters at the End of the World, 2007) που ο Βέρνερ Χέρτζογκ γύρισε στην Ανταρκτική

2' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο κύριος Γκρι ακόμα θυμάται το ντοκιμαντέρ «Επαφές στο τέλος του κόσμου» (Encounters at the End of the World, 2007) που ο Βέρνερ Χέρτζογκ γύρισε στην Ανταρκτική. Δεν ήταν απλώς ντοκιμαντέρ, αλλά στοχαστικό/ποιητικό βλέμμα πάνω σε ένα τοπίο (και μια θάλασσα) όπου όλα μοιάζουν να είναι εξωγήινα και, την ίδια στιγμή, ανασυρμένα από το βαθύ παρελθόν της Γης.

Ο Χέρτζογκ, με ό,τι καταπιάνεται, αποδεικνύει πως είναι κάτι πολύ περισσότερο από σκηνοθέτης ή σεναριογράφος ή φωτογράφος ή συγγραφέας. Γι’ αυτό και ενθουσιάστηκε όταν είδε ότι ο απίθανος αυτός Γερμανός (πόσο ενδιαφέρον θα είχε αν αυτός ο τύπος δοκίμαζε να μεταφέρει στο σινεμά ένα βιβλίο του συμπατριώτη του Ζέμπαλντ) εξέδωσε πριν από λίγους μήνες το πρώτο του μυθιστόρημα (στα ελληνικά ακόμη δεν έχει κυκλοφορήσει). Τίτλος: «Ο κόσμος του λυκόφωτος» (The Twilight World, εκδ. The Bodley Head, Λονδίνο, μτφρ. Μάικλ Χόφμαν, σελ. 134).

Η ιστορία είναι αληθινή, αλλά έχει όλη εκείνη την ευφάνταστη υπερβολή που απαντά στο μυαλό ενός μυθιστοριογράφου: βαθιά μέσα στις ζούγκλες ενός νησιού των Φιλιππίνων, το 1944, ο Ιάπωνας υπολοχαγός Χίρου Ονόντα δέχεται μια εντολή από τον διοικητή του: «Κράτα το νησί έως ότου επιστρέψει ο Αυτοκρατορικός Στρατός». Οι πάντες υποχωρούν. Ο Ονόντα απομένει αμετακίνητος στη θέση του. Μαζί του θα έχει αρχικά άλλους δύο συντρόφους που ξέμειναν πίσω. Ο Ονόντα τους καθιστά σαφές ότι ο πόλεμος δεν έχει τελειώσει.

«Σιωπηρό φεγγάρι, μπορεί να μοιάζω με αλήτη ή με ζητιάνο/ Εσύ όμως βλέπεις τη δόξα της ψυχής μου».

Μάρτιος 1974: Ο Ονόντα ακόμη κρύβεται, περιμένοντας τη μεγάλη αντεπίθεση του Αυτοκρατορικού Στρατού. Αντ’ αυτού, θα εμφανιστεί με πολιτικά ρούχα ο παλιός του διοικητής. Τον καλεί με τηλεβόα να παραδοθεί. Εκανε το καθήκον του ως στρατιώτης και με το παραπάνω, τώρα πια μπορεί να ησυχάσει. Ο Ονόντα υπακούει.

Η ιστορία μοιάζει εξωπραγματική, αλλά είναι πέρα για πέρα αληθινή και ο Χέρτζογκ αναλαμβάνει να «γεμίσει» αυτό το κενό των τριάντα χρόνων, που μοιάζει να είναι ένα παράλληλο σύμπαν στο οποίο ο πόλεμος δεν έληξε το 1945.

Χαμένος στις μνήμες του πολέμου, αλλά κυρίως της προπολεμικής οικογενειακής του ζωής, βυθισμένος μέσα σε έναν κόσμο ονείρου και εφιάλτη, ο Ονόντα μοιάζει να εξαϋλώνεται μέσα σε ένα φυσικό περιβάλλον αρχετυπικά χερτζογκικό: προέκταση της ψυχής του ήρωα, είναι φωλιά και τάφος ταυτόχρονα, πραγματικότητα και φαντασία, καταδίκη και λύτρωση.

Ο Χέρτζογκ θα προλάβει εν ζωή τον Ονόντα (κορακοζώητος, θα πεθάνει το 2014 στα 91 του). Του διάβασε ένα τραγούδι που έλεγε στον εαυτό του μέσα στη ζούγκλα: «Σιωπηρό φεγγάρι, μπορεί να μοιάζω με αλήτη ή με ζητιάνο/ Εσύ όμως βλέπεις τη δόξα της ψυχής μου».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή