Ντανί Λεβέκ: Βλέπουμε τη «Λίμνη των κύκνων» από μια καινούργια σκοπιά

Ντανί Λεβέκ: Βλέπουμε τη «Λίμνη των κύκνων» από μια καινούργια σκοπιά

Η σύγχρονη ανάγνωση του κλασικού μπαλέτου από το Ballet Preljocaj στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

3' 13" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Είχα την ελπίδα ότι η διαδικτυακή συνομιλία με τη χορολόγο Ντανί Λεβέκ θα γινόταν από μια αίθουσα του Pavillon Noir, του χορογραφικού κέντρου στην Εξ Αν Προβάνς, που κατασκευάστηκε ειδικά για την ομάδα Ballet Preljocaj. Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός του κτιρίου εκφράζει πλήρως τη φιλοσοφία του 66χρονου χορευτή, χορογράφου και καλλιτεχνικού διευθυντή Ανζελέν Πρελζοκάζ: «Μια δομή από σίδερο και σκυρόδεμα, της οποίας το γυάλινο “δέρμα” επιτρέπει να φαίνεται πώς γεννιέται ο χορός μέρα με τη μέρα στα στούντιο προβών, ενώ ταυτόχρονα κρατάει το μυστικό και το συναίσθημα της παράστασης για το θέατρο των 378 θέσεων που κρύβεται στα σπλάχνα του».

Αλλά η επί τριάντα χρόνια βοηθός του Πρελζοκάζ, Ντανί Λεβέκ, βρισκόταν στο σπίτι της. Μίλησε στην «Κ» λίγο πριν πετάξει για την Ελλάδα με την ομάδα του Ballet Preljocaj, που παρουσιάζει απόψε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τη σύγχρονη ανάγνωση του κλασικού μπαλέτου της «Λίμνη των κύκνων». Η ίδια αναφέρεται στους 26 χορευτές που θα δούμε στη σκηνή με μητρική φροντίδα, είναι ενθουσιασμένη με το ταξίδι και περήφανη για τις ικανότητες της πολυπολιτισμικής ομάδας που καταφθάνει – αποτελείται από Ισπανούς, Ιταλούς, Βέλγους, Αυστραλούς, δύο Αμερικανούς και ένα χορευτή από την Ταϊβάν. Στην Αθήνα η κ. Λεβέκ έρχεται ως βοηθός χορογράφου, αλλά οι ειδικές σπουδές τής επιτρέπουν να εξασκεί μία ακόμη τέχνη: «Γράφει» τον χορό.

Πώς συμβαίνει αυτό; «Παρακολουθώ τον Ανζελέν να δημιουργεί τις χορογραφίες του, κρατώ σημειώσεις και στη συνέχει συνθέτω μια “παρτιτούρα” κινήσεων», μας εξηγεί. Με αυτόν τον τρόπο, στην πορεία των ετών, έχει μεταφέρει στο χαρτί περισσότερες από 30 χορογραφίες του, ενώ είναι σε θέση να επαναφέρει κάποιες παλαιότερες για να γίνει αναβίωση ή μια νέα προσαρμογή. Συνεπώς, γνωρίζει πολύ καλά τον τρόπο που εκείνος σκέφτεται;

«Ξέρω τι του αρέσει να βλέπει, τι περιμένει από τον χορό», απαντά. «Πιστεύει ότι είναι μια τέχνη που μιλάει σε όλους, επειδή όλοι μας έχουμε σώμα και μπορούμε να αισθανθούμε τις κινήσεις του, αρκεί να είναι καθαρές και η εκτέλεση άψογη. Ομως, ως προς την τελική χορογραφία, ποτέ δεν ξέρω τι θα αλλάξει την τελευταία στιγμή ώστε το αποτέλεσμα να τον εκφράζει».

Ο αλβανικής καταγωγής αλλά γεννημένος στο Παρίσι από οικογένεια μεταναστών Πρελζοκάζ είναι ένας καλλιτέχνης με εντυπωσιακή καριέρα. Πιο γνωστός για τις χορογραφικές διασκευές του σε κλασικά μπαλέτα και άλλες πειραματικές παραστάσεις, καθιερώθηκε για το ιδιαίτερο ιδίωμά του: χορογραφίες που πατούν εξίσου στον κλασικό και στον σύγχρονο χορό. Η «Λίμνη των κύκνων» υπήρξε μια κορυφή στην πορεία του.

«Στη δική μας “Λίμνη” παράλληλα με την ερωτική συνυπάρχει μια οικολογική ιστορία. Οι διαφορές βρίσκονται στην κεντρική ιστορία, αλλά και στη χορογραφία. Επίσης υπάρχει μια μικρή αλλαγή στη μουσική με νέες ενορχηστρώσεις της αριστουργηματικής μουσικής του Τσαϊκόφσκι, και έχουμε πολλά ωραία βίντεο», αναφέρει η κ. Λεβέκ.

Αραγε το κλασικό ρεπερτόριο χρειάζεται ανανέωση για να απευθυνθεί στο σύγχρονο κοινό, τη ρωτάμε. «Οχι, γιατί πιστεύω ότι σε πολλούς ανθρώπους αρέσουν εξίσου και τα δύο», απαντά. «Η μουσική είναι υπέροχη, το ίδιο και η κλασική χορογραφία του Πετιπά, αλλά όπως συμβαίνει πλέον και με τον κινηματογράφο, το θέατρο, ή τη λογοτεχνία θέλουμε να ξαναδούμε καλλιτεχνικά το υλικό από μια καινούργια σκοπιά».

Ωστόσο, παραδέχεται ότι φέτος είδε όλες τις παραστάσεις της «Λίμνης των κύκνων» και η πρωτότυπη τής φάνηκε λίγο βαριά, και μεγάλη σε διάρκεια – είναι 3 ώρες. Στην παραγωγή που θα δούμε στο Μέγαρο, το έργο διαρκεί περίπου 110 λεπτά και η ιστορία εξελίσσεται γρήγορα, «όλα ρέουν», τονίζει. «Η τεχνική του Ανζελέν χρησιμοποιεί ένα μέρος του κλασικού λεξιλογίου, αλλά είναι πιο γειωμένη. Οι χορευτές του Μπαλέτου μας κάνουν δύο μήνες κλασικό χορό και δύο μήνες σύγχρονο όλη τη διάρκεια του χρόνου. Οταν επιλέγονται για μια παραγωγή, πρέπει να είναι πολύ καλοί και στα δύο είδη».

Οπως έχει πει ο Πρελζοκάζ στο παρελθόν: «Μόλις ο χορός κυριαρχεί σε παραμύθια και ιστορίες, αυτές παίρνουν μια παγκόσμια διάσταση γιατί δεν υπάρχουν πια λέξεις, μόνο σώματα που μιλούν απευθείας στο νευρικό σύστημα και κυλούν μέσα μας σαν νερό».

Η επόμενη παράσταση θα πραγματοποιηθεί στις 10/4.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή