Φονικό, τύφλωση και αδιέξοδο

Φονικό, τύφλωση και αδιέξοδο

Το πρόβλημα έχει δύο πτυχές: δίκαιη λύση του Παλαιστινιακού και σταθερή ασφάλεια του Ισραήλ· οι δύο αυτές πτυχές είναι απολύτως αλληλένδετες

4' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την Κυριακή, 8 Οκτωβρίου 2023, δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα αυτή –είχε σταλεί δέκα μέρες νωρίτερα– το κείμενό μου «Εβραϊκό κράτος ή κράτος του Ισραήλ;», επικριτικό για την ακροδεξιά κυβέρνηση Νετανιάχου, που η πολιτική της συνιστά, έγραφα, απειλή για τη δημοκρατία στο κράτος του Ισραήλ αλλά και για την ειρήνη στην περιοχή. Την προηγούμενη ακριβώς της δημοσίευσης, λίγο πριν από την αυγή, εκδηλώθηκε η επίθεση της Χαμάς, ημέρα Σάββατο, κατά τη χαρμόσυνη εορτή της Σιμχάτ Τορά, πενήντα χρόνια ακριβώς μετά την έναρξη του πολέμου του Κιπούρ (6 Οκτωβρίου 1973) – η μέρα ήταν διαλεγμένη. Θα ευχόμουν να ήταν πρακτικά δυνατό να δημοσίευα τη μέρα εκείνη ένα κείμενο υπεράσπισης του Ισραήλ και όχι ένα κείμενο επίκρισης της κυβέρνησής του, από το οποίο πάντως δεν αλλάζω ούτε κεραία. Επιμύθιο σε αυτή τη μικρή δημοσιογραφική ιστορία: επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά ότι τίποτε στην περιοχή αυτή δεν είναι σταθερό, όλα είναι ευμετάβολα και απρόβλεπτα. Η Μέση Ανατολή δεν ησυχάζει. Τη μια μέρα γράφεις κάτι και την άλλη μέρα ανατρέπεται. Τα επιρρήματα «ποτέ» και «πάντα» έχουν πολύ μικρότερη σημασία εκεί από ό,τι γενικώς στα ανθρώπινα.

Οσα εξελίσσονται έκτοτε στην περιοχή μού επιβάλλουν να επανέλθω (γράφω το βράδυ της 29ης Οκτωβρίου 2023 και ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η χερσαία επίθεση του Ισραήλ). Δεν θα συζητήσω τα πολεμικά γεγονότα ή τις διπλωματικές ενέργειες, που αλλάζουν άλλωστε από ώρα σε ώρα. Θα σταθώ στο ίδιο το πρόβλημα, που χρονίζει άλυτο και αποτελεί την πηγή όσων συμβαίνουν σήμερα – και θα συμβούν και αύριο, ξανά και ξανά. Το πρόβλημα έχει δύο πτυχές: δίκαιη λύση του Παλαιστινιακού και σταθερή ασφάλεια του κράτους του Ισραήλ· οι δύο αυτές πτυχές είναι απολύτως αλληλένδετες. Θα αρχίσω από τη Χαμάς, που η αποτρόπαιη ενέργειά της πυροδότησε την τελευταία κρίση. Το τρομοκρατικό χτύπημα της Χαμάς της 7ης Οκτωβρίου εναντίον αμάχων είναι απολύτως δίχως προηγούμενο στην ιστορία του κράτους του Ισραήλ. Η ημερομηνία αυτή θα μείνει στη συλλογική μνήμη του εβραϊσμού δίπλα σε πολλές άλλες αποφράδες μέρες διωγμού, και είναι ασφαλώς η πιο μαύρη μέρα φονικού αντιεβραϊκού μίσους μετά το Ολοκαύτωμα.

Η Αριστερά

Πέρα από τη συζήτηση αν η Χαμάς είναι ή δεν είναι τρομοκρατική οργάνωση, εκείνο που κυρίως έχει σημασία για το πρόβλημα που συζητάμε εδώ είναι ότι η Χαμάς δεν θέλει λύση του, θέλει μόνο τον αφανισμό του Ισραήλ. Δεν μπορώ να μην προσθέσω ότι ακούω με μεγάλη έκπληξη ανθρώπους της ελληνικής (ΚΚΕ, ΜέΡΑ25) και της διεθνούς Αριστεράς να υπερασπίζονται ουσιαστικά τη Χαμάς και να υπερθεματίζουν ταυτόχρονα υπέρ της λύσης των δύο κρατών, χωρίς να αντιλαμβάνονται την αντίφασή τους, αφού η Χαμάς είναι φανατικά αντίθετη στη λύση αυτή και σε κάθε άλλη. Η Χαμάς δηλώνει επίσημα ότι θέλει τον αφανισμό των Εβραίων και τη δημιουργία ενός και μόνο αραβικού ισλαμιστικού κράτους. Δεν μπορώ να μην παρατηρήσω επιπλέον ότι στον λόγο τους ζει και βασιλεύει ο αιωνόβιος αντισημιτισμός, που σήμερα φοράει τη λεοντή του αντισιωνισμού και της υπεράσπισης των καταπιεσμένων λαών. Δεν είναι, φευ, μόνο σε αυτά τα περιβάλλοντα όπου διαπιστώνουμε πόσο δυσεκρίζωτος είναι ο αντισημιτισμός από τα μυαλά και τις ψυχές των ανθρώπων, ό,τι και αν λένε τα χείλη τους.

Από την άλλη, το Ισραήλ, με όλες τις κυβερνήσεις του μετά το 2000 έως τη σημερινή Ακροδεξιά του Νετανιάχου, ακολουθεί τη γραμμή της διατήρησης του παλαιστινιακού ζητήματος σε χαμηλή ένταση, ώστε να συνεχίζει τους εποικισμούς στη Δυτική Οχθη και να διευρύνει ένα καθεστώς απαρτχάιντ στο εσωτερικό. Παράλληλα προσπαθεί να αναδιαμορφώσει τον γεωπολιτικό χάρτη της Μέσης Ανατολής μέσω της συνάψεως οικονομικών συμμαχιών με αραβικά κράτη. Με άλλα λόγια, ούτε το Ισραήλ θέλει λύση. Αφήνω στην άκρη την Παλαιστινιακή Αρχή, που βρίσκεται σε παρατεταμένη χειμερία νάρκη, αφερέγγυα και υπό έλεγχο.

Η Χαμάς επιχείρησε την εγκληματική ενέργεια της 7ης Οκτωβρίου για να αναγκάσει το Ισραήλ να κάνει αυτό που είναι υποχρεωμένο να κάνει και παρακολουθούμε καθημερινά στις οθόνες – ποιο κράτος θα έπραττε διαφορετικά; Αποτέλεσμα: η τρομοκρατική επίθεση της Χαμάς διέκοψε επ’ αόριστον την πορεία εξομάλυνσης των σχέσεων του Ισραήλ με τη Σαουδική Αραβία και ακύρωσε κάθε απόπειρα επίλυσης της κρίσης στη Μέση Ανατολή που θέλει να παρακάμπτει το παλαιστινιακό ζήτημα. Η πολιτική ασφάλειας που πρότεινε στην ισραηλινή κοινωνία ο Νετανιάχου, ο «κύριος Ασφάλεια», κατέρρευσε, η Ακροδεξιά αποδείχτηκε ανίκανη να εγγυηθεί την ασφάλεια του Ισραήλ. Επιπλέον, κάθε μέρα που περνάει το Ισραήλ χάνει όλο και περισσότερο τη διεθνή κοινή γνώμη (δεν μιλώ για την κοινή γνώμη των μουσουλμανικών κοινωνιών, που είναι εκ των προτέρων χαμένη). Ο,τι και αν πετύχει το Ισραήλ στρατιωτικά, ακόμη και αν ισοπεδώσει όλη τη Γάζα, δεν θα οδηγήσει πουθενά. Η λύση, αν υπάρχει, είναι πολιτική. Η επίθεση της Χαμάς επανέφερε με άγριο τρόπο το παλαιστινιακό στο προσκήνιο και έδωσε νέα τροπή σε αυτό που πάντα ξέραμε, ότι δηλαδή καμία ειρήνη στην περιοχή δεν είναι εφικτή χωρίς δίκαιη λύση του Παλαιστινιακού. Δύο είναι οι κύριες προτάσεις για τη λύση του: δύο χωριστά κράτη ή ένα με δύο εθνότητες. Και οι δύο λύσεις είναι σήμερα αδύνατες. Στη Δυτική Οχθη και στην Ανατολική Ιερουσαλήμ ζουν 700.000 έποικοι. Τι θα κάνει το Ισραήλ με όλους αυτούς, φανατικούς και ένοπλους, που το ίδιο εγκατέστησε εκεί; Και πώς θα ζήσουν μαζί –στην προοπτική της άλλης λύσης, του ενός κράτους με δύο έθνη– άνθρωποι που τους χωρίζει το αίμα, όχι γενικά και αόριστα, αλλά το αίμα του παιδιού τους, του πατέρα τους, της μάνας τους;

Ολα τα σχέδια λύσης είναι σήμερα κάστρα πάνω στην άμμο. Οι Παλαιστίνιοι, από τη μια, απορρίπτοντας ή υπονομεύοντας κάθε λύση και προβάλλοντας μαξιμαλιστικές αξιώσεις, και το Ισραήλ, από την άλλη, που, τυφλωμένο από την αλαζονεία της δύναμης, δεν αντιλαμβάνεται ότι η κύρια ασπίδα προστασίας του είναι ένα ανεξάρτητο και ελεύθερο παλαιστινιακό κράτος στα σύνορά του, έχουν οδηγήσει τα πράγματα σε πλήρες αδιέξοδο.

Με όσα γράφω εδώ, μπορεί κάποιος να θεωρήσει ότι τηρώ τη βολική στάση των ίσων αποστάσεων. Διόλου, απλώς απελπίζομαι, γιατί, όσο μπορώ να κρίνω, δεν βλέπω στον ορίζοντα τίποτε ελπιδοφόρο, αλλά μοναχά αδιέξοδο, (αυτο)καταστροφική τύφλωση και χυμένο αίμα αθώων. Δεν είναι η πρώτη φορά στην Ιστορία ούτε θα είναι η τελευταία. Ταιριάζει να κλείσω με το πολύ γνωστό ευφυολόγημα του Κόνραντ Αντενάουερ: «Ιστορία είναι το σύνολο όσων θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή