Και εγένετο «Creative Greece» στα οπτικοακουστικά

Και εγένετο «Creative Greece» στα οπτικοακουστικά

«Το cash rebate θα παραμείνει μεν ελκυστικό, ωστόσο, θα αυστηροποιηθεί, προκειμένου να καταστεί βιώσιμο το μοντέλο», λέει ο υφ. Πολιτισμού Χρίστος Δήμας

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την ανησυχία τους σχετικά με τις θεσμικές εξελίξεις στο εγχώριο οπτικοακουστικό τοπίο εξέφρασαν με ανακοίνωσή τους, τη Δευτέρα, οι τέσσερις βασικές ενώσεις (ΣΑΠΟΕ, ΠΑΚΤ, ΕΣΠΕΚ, ΕΕΝ) των παραγωγών και των δημιουργών που δραστηριοποιούνται στον κινηματογραφικό και τηλεοπτικό χώρο. Ενόψει του (εδώ και πολλούς μήνες) εξαγγελθέντος από την κυβέρνηση νέου φορέα που θα συγχωνεύσει το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας υπό τη σκέπη του υπουργείου Πολιτισμού, οι ενώσεις επισημαίνουν τα προβλήματα, οικονομικά και οργανωτικά, που συνοδεύουν τους τρεις αυτούς οργανισμούς.

Συγκεκριμένα το ΕΚΟΜΕ, που «τρέχει» πλέον υπό τη διεύθυνση του Λεωνίδα Χριστόπουλου, επισημαίνεται ότι έχει υποχρεώσεις προς κατατεθειμένα (περατωμένα ή μη) σχέδια, οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχουν αρκετά αιτήματα υπαγωγής στο σύστημα cash rebate, τα οποία περιμένουν έως και ένα χρόνο στο «συρτάρι». Οπως αναφέρουν στην «Κ» πηγές από τον οργανισμό, πράγματι οι συγκεκριμένες καθυστερήσεις στη χρηματοδότηση υφίστανται και λόγω και της μετάβασης σε ένα νέο χρηματοδοτικό μοντέλο (ΕΣΠΑ). Πρόσφατα, ωστόσο, αντλήθηκαν 50 εκατ. ευρώ –τα σχετικά στοιχεία υπάρχουν στη Διαύγεια– από το εθνικό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, εκ των οποίων τα 10 εκατ. ευρώ έχουν ήδη δεσμευθεί σε υπαγωγές νέων έργων. Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι το ΕΚΟΜΕ έχει διαθέσει περίπου 55 εκατ. ευρώ σε πληρωμές μόνο μέσα στο 2023, τη στιγμή που η δαπάνη ολόκληρης της τελευταίας τετραετίας είναι κοντά στα 100 εκατ. ευρώ.

Αυτό φυσικά συμβαίνει διότι το πιο πρόσφατο πλαίσιο υπαγωγής είναι υπερβολικά «χαλαρό», με αποτέλεσμα η αθρόα ροή αιτημάτων να μην μπορεί να εξυπηρετηθεί ούτε γραφειοκρατικά ούτε όμως και οικονομικά. Αυτή άλλωστε είναι και μία από τις βασικές αλλαγές που θα ισχύσουν στον νέο φορέα, ο οποίος θα φέρει την ονομασία «Creative Greece», σύμφωνα με τον υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού, Χρίστο Δήμα. «Το cash rebate θα παραμείνει μεν ελκυστικό για ξένους και Ελληνες επενδυτές, ωστόσο, θα αυστηροποιηθεί προκειμένου να καταστεί βιώσιμο το μοντέλο», μας λέει ο ίδιος.

Το σχετικό νομοσχέδιο προγραμματίζεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και κατόπιν να κατευθυνθεί στη Βουλή μέχρι το τέλος του έτους. Οπως είπαμε, αυτό προβλέπει τη συγχώνευση των δύο βασικών πυλώνων (ΕΚΟΜΕ και ΕΚΚ) της εγχώριας οπτικοακουστικής βιομηχανίας· παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με τον κ. Δήμα, οι βασικές λειτουργίες των δύο θα συνεχίσουν να υφίστανται: το νέο σύστημα θα περιλαμβάνει τόσο την αυτοματοποιημένη αποζημίωση του rebate όσο και την επιχορήγηση με ποιοτικά κριτήρια που σήμερα δίνει το ΕΚΚ.

Αυτό το τελευταίο έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς θα εξειδικευθεί μέσα στο πλαίσιο του νομοσχεδίου, καθώς αποτελεί πιθανότατα και το πιο κρίσιμο σημείο του, ειδικά όσον αφορά την εγχώρια παραγωγή. Ο υφυπουργός, από την πλευρά του, τονίζει ότι ο νέος φορέας θα συμβάλει στην ισχυροποίηση του ελληνικού κινηματογράφου, ενώ η χρηματοδότησή του θα είναι εξασφαλισμένη τόσο από κοινοτικούς όσο και από εγχώριους πόρους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή