Πριν από μερικούς μήνες, τις μέρες που αποφασιζόταν η τύχη των κεντρικών κινηματογράφων Ιντεάλ και Αστορ –το πρώτο έκλεισε, το δεύτερο διασώζεται– ακούστηκαν πολλά και διάφορα επιχειρήματα στη δημόσια σφαίρα· ανάμεσα στα άλλα και το κυνικό: «Αφού και ο κόσμος δεν πηγαίνει πια τόσο σινεμά». Πράγματι, τα χρόνια της πανδημίας, όπως παντού στον πλανήτη, η προσέλευση του κοινού στις αίθουσες σημείωσε κατακόρυφη πτώση. Από τα 8,5-9 εκατ. εισιτήρια/έτος πέσαμε στα 3 εκατ. το 2020 (ιστορικό χαμηλό) και στα περίπου 5,5 εκατ. το 2022, χρονιά δίχως καραντίνα και κλειστές αίθουσες. Οσοι ωστόσο βιάστηκαν να κηρύξουν, άλλη μία φορά, το τέλος των κινηματογράφων φαίνεται ότι διαψεύδονται.
Το γυμνό μάτι μπορεί να αντιληφθεί τη διαφορά με μια επίσκεψη στα σινεμά, είτε αυτά του κέντρου είτε στους πολυκινηματογράφους. Και οι αριθμοί, όμως, το επιβεβαιώνουν: εννέα συνεχόμενες εβδομάδες από τα τέλη Νοεμβρίου έως σήμερα τα εισιτήρια τετραημέρου (Πέμπτη – Κυριακή) ξεπερνούν σταθερά τις 100.000, προσεγγίζοντας ή υπερβαίνοντας σε κάποιες περιπτώσεις και τις 150.000, νούμερα που παραπέμπουν όχι απλά σε προ πανδημίας δεδομένα αλλά σε σχεδόν προ… κρίσης. Προφανώς η τάση οφείλεται και στις πολλές ποιοτικές-εμπορικές ταινίες που έχουν βρεθεί ταυτόχρονα στις αίθουσες, με προεξάρχουσες το «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου και λίγο νωρίτερα τη «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα. Από την άλλη, είναι σίγουρα ενδεικτική της ακλόνητης σταθερότητας που έχει το σινεμά ως βασική και προσιτή οικονομικά μορφή ψυχαγωγίας στη συνείδηση του κόσμου.
Τα ενθαρρυντικά στοιχεία, πάντως, δεν αφορούν μόνο το τελευταίο αυτό διάστημα, καθώς εντοπίζονται σε ολόκληρο το β΄ εξάμηνο του 2023. Ηδη από το καλοκαίρι οι διαδοχικές επιτυχίες των «Ιντιάνα Τζόουνς» (Ιούνιος), «Επικίνδυνη αποστολή», «Μπάρμπι» (Ιούλιος) και «Οπενχάιμερ» (τέλη Αυγούστου) δημιούργησαν ένα αντίστοιχο με το τωρινό κύμα, ενώ καθοριστικό αποδείχθηκε το μάρκετινγκ «από στόμα σε στόμα» –ή πλέον από ανάρτηση σε ανάρτηση– που ενισχύει και τους λιγότερο εμπορικούς τίτλους. Στο ενδιάμεσο, στα τέλη Οκτωβρίου, είχαμε και τη δεύτερη «γιορτή του σινεμά», εκεί όπου 146.112 εισιτήρια κόπηκαν μόνο σε μία ημέρα – και μάλιστα Πέμπτη. Συνολικά, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, το συγκεκριμένο εξάμηνο μετράει 4.647.526 εισιτήρια σε σύγκριση με τα 3.374.764 του αντίστοιχου του 2022, ενώ το 2023 έκλεισε με 7.383.000 εισιτήρια, αυξημένα δηλαδή κατά 33% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Μεταφρασμένα σε ευρώ, αντιστοιχούν σε 52.134.000 ευρώ μεικτών εσόδων για τη βιομηχανία.
Μπορούμε, λοιπόν, να μιλήσουμε για επιστροφή του σινεμά στο σπίτι του, δηλαδή την κινηματογραφική αίθουσα. Οπως αναφέραμε και παραπάνω, βέβαια, τα πάντα ξεκινούν από το περιεχόμενο, δηλαδή τις ίδιες τις ταινίες. Το 2022 η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία του ελληνικού σινεμά ήταν τα συμπαθέστατα «Μαγνητικά πεδία» του Γιώργου Γούση με 27.583 εισιτήρια, ενώ η «Φόνισσα» του 2023 έχει ξεπεράσει τις 400.000. Αντίστοιχα ποιοτικά μπλοκμπάστερ όπως η «Μπάρμπι» και ο «Οπενχάιμερ», αλλά και εναλλακτικές επιτυχίες, όπως τα «Πεσμένα φύλλα» ή η «Ζώνη ενδιαφέροντος», αναπληρώνουν με το παραπάνω ακόμη και την εισπρακτική μετριότητα, π.χ., ταινιών της Marvel.