Ματιές στον κόσμο

5' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΒΑΛΕΝΘΙΑ

ΕΚΘΕΣΗ

Ιnstituto Valenciano del Arte Moderno

www.ivam.es

«La Coleccion del IVAM, XXV Aniversario». Με αφορμή την 25η επέτειο της ίδρυσής του, το ΙVAM, ένα από τα σημαντικότερα μουσεία μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης στην Ισπανία, εγκαινίασε αυτή την έκθεση με έργα από τη μεγάλη συλλογή του, προσφέροντας μια συναρπαστική αναδρομή στην ιστορία της τέχνης του 20ού αιώνα. Χρονολογικά διοργανωμένη, η έκθεση παρουσιάζεται σε τρεις ενότητες: η πρώτη αφορά την περίοδο από τη δεκαετία του 1920 έως τα τέλη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, καλύπτοντας και τα χρόνια του ισπανικού εμφυλίου. Ανατρέχει στα καλλιτεχνικά κινήματα της ευρωπαϊκής αβάν-γκαρντ, από τον φουτουρισμό και τον ρωσικό κονστρουκτιβισμό μέχρι τους σουρεαλιστές, εστιάζοντας και στον διάλογο Ισπανών καλλιτεχνών, όπως ο Χούλιο Γκονθάλεθ, με άλλους Ευρωπαίους ομοτέχνους τους. Η δεύτερη ενότητα διανύει τα χρόνια από τη δεκαετία του ’50 έως τη δεκαετία του ’90, με έργα κορυφαίων καλλιτεχνών της περιόδου, από εκπροσώπους του αμερικανικού αφηρημένου εξπρεσιονισμού και της ποπ αρτ μέχρι πρωταγωνιστές της εννοιολογικής τέχνης, αλλά και δημιουργούς που ακολούθησαν ανεξάρτητο δρόμο. Η τρίτη ενότητα, από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 έως σήμερα, δίνει ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα σύγχρονου προβληματισμού, όπως η αναζήτηση της ταυτότητας, η μνήμη, η ιστορική τεκμηρίωση και η αντίσταση στην πολιτισμική ομογενοποίηση, όπως εκφράζονται σε έργα μιας πλειάδας καλλιτεχνών από την Ισπανία και όλο τον κόσμο. Εως τις 31 Αυγούστου.

ΖΙΒΕΡΝΙ, ΓΑΛΛΙΑ

ΕΚΘΕΣΗ

Musee des Impressionismes

www.museedesimpressionismesgiverny.com

«Impressionisme et les Americains». Η έκθεση εστιάζει σε Αμερικανούς ζωγράφους οι οποίοι υιοθέτησαν και προσάρμοσαν τη γλώσσα του γαλλικού ιμπρεσιονισμού στις δικές τους ανάγκες έκφρασης, στα τέλη του 19ου αιώνα. Η πρώτη ενότητα της έκθεσης ιχνηλατεί τη διαδρομή ζωγράφων όπως η Μαίρη Κάσατ (εδώ ο πίνακάς της «Το καλοκαίρι», 1894) και ο Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ, οι οποίοι μιμήθηκαν το στυλ και τη θεματολογία των ιμπρεσιονιστών, γοητευμένοι από το έργο κορυφαίων Γάλλων καλλιτεχνών όπως ο Κλοντ Μονέ. Η δεύτερη ενότητα αφορά Αμερικανούς καλλιτέχνες οι οποίοι, όπως ο Τζέιμς Αμποτ Νακνίλ Ουίστλερ, «δανείστηκαν» τεχνικές από τους Γάλλους ιμπρεσιονιστές και τις μετάλλαξαν, εστιάζοντας περισσότερο σε αμερικανικά τοπία και στον βουκολικό ιδεαλισμό της πατρίδας τους. Στα έργα που παρουσιάζονται περιλαμβάνονται πίνακες από τη συλλογή του μουσείου του Ζιβερνί, αλλά και έργα προερχόμενα από αμερικανικά μουσεία. Εως τις 29 Ιουνίου.

ΜΟΣΧΑ

ΘΕΑΤΡΟ

Θέατρο των Εθνών

www.theatreofnations.ru

«Αμλετ/Κολάζ». Το πιο φημισμένο εγχείρημα του Καναδού σκηνοθέτη Ρομπέρ Λεπάζ είναι ίσως το ανέβασμα του «Κύκλου του δαχτυλιδιού» του Βάγκνερ, που η παγκόσμια πρεμιέρα του δόθηκε στο Metropolitan Opera House στη Νέα Υόρκη, το 2012, προκαλώντας δέος και ανάμεικτα σχόλια με το φαντασμαγορικό σκηνικό του, τεραστίων διαστάσεων και κόστους. Η νέα διασκευή του έργου του Σαίξπηρ που παρουσιάζει τώρα ο Λεπάζ στη Μόσχα, περιλαμβάνει και αυτή ένα εντυπωσιακό σκηνικό, που αποτελείται από έναν τεράστιο περιστρεφόμενο κύβο με ανοιχτές πλευρές, ο οποίος μεταλλάσσεται σε κάθε σκηνή του έργου, με τη βοήθεια ψηφιακών προβολών που περιγράφουν τον κόσμο γύρω από τον Αμλετ. Ωστόσο, η πιο τολμηρή πρωτοτυπία της παράστασης βρίσκεται στο πεδίο της ερμηνείας. Ο πολυβραβευμένος Ρώσος ηθοποιός Γεβγκένι Μιρόνοφ, ο οποίος έχει ευδόκιμη θητεία σε ρόλους του κλασικού ρεπερτορίου, μεταξύ αυτών και στον «Αμλετ», ερμηνεύει τώρα όλους τους ρόλους του έργου. Ο 48χρονος ηθοποιός, καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου των Εθνών, έχει την ευκαιρία να αναδείξει σε αυτή την παράσταση το πολυσχιδές ταλέντο του και τη σωματική όσο και ψυχική αντοχή του.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

ΕΚΘΕΣΗ

Guggenheim Museum

www.guggenheim.org

«Italian Futurism, 1909-1944: Reconstructing the Universe». Στις αρχές του 20ού αιώνα, το κίνημα των φουτουριστών εκθείασε τον δυναμισμό των μοντέρνων καιρών, τη θεαματική έφοδο των τεχνολογικών καινοτομιών που μεταμόρφωναν την κοινωνία. Οι φουτουριστές λάτρευαν την ταχύτητα και τις μηχανές, ευαγγελίζονταν τη σύγκρουση με τους παραδοσιακούς πολιτιστικούς θεσμούς και τη ρήξη με το «αραχνιασμένο» παρελθόν, ενώ ακόμα και ο πόλεμος αποκτούσε το φωτοστέφανο μιας «εξυγιαντικής δύναμης» για τον γερασμένο πολιτισμό. Πρωτεργάτης του φουτουρισμού στην Ιταλία, τη χώρα όπου γεννήθηκε το κίνημα, ο ποιητής Μαρινέτι κατέληξε να γίνει συνοδοιπόρος του φασισμού, πριν ακόμα ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος πνίξει την αισιοδοξία των φουτουριστών για την έλευση ενός «υπέροχου καινούργιου κόσμου». Η έκθεση κάνει μια πολύπλευρη αναδρομή στο κίνημα με αναφορές σε όλους τους τομείς έκφρασής του –εικαστικές τέχνες, αρχιτεκτονική, λογοτεχνία, μουσική, κινηματογράφο– αλλά και στην αδιαμφισβήτητη επιρροή του σε άλλα κινήματα της ευρωπαϊκής αβάν-γκαρντ. Εως την 1η Σεπτεμβρίου.

ΠΑΡΙΣΙ

ΕΚΘΕΣΗ

Musee d’ Art Moderne de la Ville de Paris

www.mam.paris.fr

«Ανέκδοτη ιστορία: Ιράν 1960-2014». Παρουσιάζοντας πάνω από 200 έργα, πολλά από τα οποία ταξιδεύουν για πρώτη φορά στην Ευρώπη, η έκθεση ρίχνει νέο φως στην καλλιτεχνική δημιουργία στο Ιράν από τη δεκαετία του 1960 έως σήμερα. Η χρονολογική διαδρομή περιλαμβάνει τέσσερις ενότητες: τις δεκαετίες του ’60 και του ’70, την επαναστατική περίοδο του 1979, τον πόλεμο Ιράν – Ιράκ (1980-1988) και τη μεταπολεμική περίοδο έως σήμερα. Εκθέτοντας έργα καλλιτεχνών που μεσουράνησαν το ’60 και το ’70 μαζί με έργα εκπροσώπων της νεότερης γενιάς, η έκθεση εστιάζει στη ζωγραφική, τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο, παράλληλα με άλλες πλευρές της σύγχρονης εικαστικής κουλτούρας του Ιράν (πόστερ, κόμικς, τηλεοπτικά και κινηματογραφικά ντοκιμαντέρ κ.λπ.). Είτε πρόκειται για καταξιωμένους δημιουργούς (Μπαχμάν Μοασές, Μπεχντιάτ Σαντρ, Καβέχ Γκολεστάν, Μπαχμάν Τζαλαλί) είτε για νεότερα μέλη της σύγχρονης σκηνής (Μοχσέν Ραστανί, Μπαρμπάντ Γκολσιρί, Αράς Χανάεϊ κ.ά.), όλοι οι καλλιτέχνες έχουν προσεγγίσει με κριτικό τρόπο το θέμα των καλλιτεχνικών μέσων και της φόρμας και έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην αφήγηση της πολιτικής και κοινωνικής ιστορίας της χώρας τους (εδώ μία φωτογραφία του Κ. Γκολεστάν). Εως τις 24 Αυγούστου.

Αριστουργήματα μιας συλλογής

Η έκθεση «Ντύρερ, Μιχαήλ Αγγελος, Ρούμπενς – Εκατό αριστουργήματα του Αλμπερτίνα» παρουσιάζει κορυφαία έργα της συλλογής του Μουσείου Αλμπερτίνα της Βιέννης, ιχνηλατώντας παράλληλα τη διαδρομή των ιδρυτών του. Ο πρίγκιπας Αλβέρτος της Σαξονίας (1738-1822) και η σύζυγός του, Μαρί-Κριστίν, μέλη της φιλότεχνης βιεννέζικης αριστοκρατίας, κατάφεραν να δημιουργήσουν μια από τις πιο εντυπωσιακές συλλογές έργων τέχνης στον κόσμο, στην οποία περιλαμβάνονται πίνακες, σχέδια, χαρακτικά και γλυπτά με την υπογραφή φημισμένων καλλιτεχνών (εδώ ο «Νεαρός λαγός», του Ντύρερ). Η έκθεση εστιάζει στους σταθμούς της διαδρομής του ζεύγους σε σημαντικά πολιτικά και καλλιτεχνικά κέντρα της εποχής –Βιέννη, Δρέσδη, Παρίσι, Ρώμη, Βρυξέλλες– ενώ παράλληλα συνδέει τα έργα που εκτίθενται με λεπτομέρειες της ζωής τους (ο Αλβέρτος ήταν υψηλόβαθμο μέλος τεκτονικής στοάς), στο πλαίσιο μιας ιστορικής περιόδου που τη σφράγισαν οι επαναστάσεις σε Ευρώπη και Αμερική και η διάδοση του πνεύματος του Διαφωτισμού.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή