Ματιές στον κόσμο

4' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΒΑΣΙΛΕΙΑ

ΕΚΘΕΣΗ

Fondation Beyeler

www.fondationbeyeler.ch

«Γκέρχαρντ Ρίχτερ: Εικόνες/Σειρές». Στη διάρκεια της 60χρονης σταδιοδρομίας του, ο Γερμανός ζωγράφος Γκέρχαρντ Ρίχτερ (γεν. 1932) δημιούργησε ένα έργο με μεγάλο εύρος και ποικιλία, τόσο από την άποψη του ύφους και της θεματολογίας όσο και των τεχνικών που έχει χρησιμοποιήσει. Η έκθεση προσφέρει ένα μεγάλο οδοιπορικό στο σύνολο της δημιουργικής πορείας του, παρουσιάζοντας παραστατικές προσωπογραφίες (εδώ η «Μπέτι», 1988), με το χαρακτηριστικό στυλ του φωτογραφικού πορτρέτου, αφαιρετικούς πίνακες, τοπία και πιστές αναπαραστάσεις έργων αναγεννησιακών ζωγράφων. Παρουσιάζονται επίσης έργα που ο Ρίχτερ δημιούργησε ως σειρές, κύκλους και «δωμάτια», σε διαφορετικές περιόδους, εξερευνώντας ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο ρεπερτόριο σχημάτων και χρωμάτων. Εως τις 7 Σεπτεμβρίου.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

ΕΚΘΕΣΗ

Istanbul Modern

www.istanbulmodern.org

«Plurivocality: Εικαστικές τέχνες και μουσική στην Τουρκία». Η έκθεση, η οποία διοργανώθηκε στο πλαίσιο του εορτασμού της 10ης επετείου της ίδρυσης του μουσείου, εξερευνά τη σύνδεση μεταξύ ακουστικών και εικαστικών τεχνών στο σύγχρονο καλλιτεχνικό τοπίο της Τουρκίας. Παρουσιάζονται έργα σύγχρονων καλλιτεχνών, στα οποία το ακουστικό και το οπτικό αντιμετωπίζονται όχι ως ξεχωριστοί τρόποι έκφρασης αλλά ως δύο πεδία που αλληλοεπηρεάζονται. Στα έργα ζωγραφικής, στις φωτογραφίες, στα γλυπτά, στα αντικείμενα, στις εγκαταστάσεις και στα βίντεο που εκτίθενται ο ήχος και η μουσική είναι το κεντρικό θέμα, άλλοτε με εικαστική κυρίως προσέγγιση και άλλοτε με την ενσωμάτωση στο έργο ηχητικών στοιχείων. Στόχος της έκθεσης είναι να συμβάλει στην κατανόηση του πολιτιστικού και κοινωνικοπολιτικού ρόλου που έχει διαδραματίσει η μουσική στην Τουρκία και του πώς οι διαφορετικές μουσικές τάσεις έχουν επηρεάσει τις εικαστικές τέχνες. Στην έκθεση περιλαμβάνεται επίσης η ερευνητική ενότητα «Repertoire», στην οποία εξετάζεται από ιστορική σκοπιά η σύνδεση μουσικών και εικαστικών καλλιτεχνών στην Τουρκία από την όψιμη οθωμανική περίοδο έως τη δεκαετία του ’80. Εως τις 27 Νοεμβρίου.

ΛΟΝΔΙΝΟ

ΘΕΑΤΡΟ

The Old Vic

www.oldvictheatre.com

«The Crucible». Ο Αρθουρ Μίλερ έγραψε τη «Δοκιμασία» (στην Ελλάδα παρουσιάστηκε με τον τίτλο «Οι μάγισσες του Σάλεμ») το 1953, καθώς πλησίαζε στο τέλος της η σκοτεινή περίοδος των μακαρθικών διώξεων στις ΗΠΑ. Θέμα του έργου είναι ένα πραγματικό περιστατικό που συνέβη στην αποικιακή Αμερική του 17ου αιώνα, όταν σ’ ένα χωριό πουριτανών εποίκων, το Σάλεμ της Μασαχουσέτης, μια μεγάλη ομάδα κατοίκων, στην πλειονότητά τους γυναίκες, κατηγορήθηκαν και καταδικάστηκαν για άσκηση μαγείας, θύματα των θρησκευτικών προκαταλήψεων, των ανομολόγητων παθών και της μαζικής υστερίας που είχε καταλάβει το χωριό. Η νέα παραγωγή του έργου, σε σκηνοθεσία της διακεκριμένης Νοτιοαφρικανής σκηνοθέτιδος Γιαέλ Φάρμπερ, έχει κερδίσει ύμνους από την κριτική. Οπως έγραψε ο Μπεν Μπράντλεϊ στους «Νιου Γιορκ Τάιμς», η νέα ερμηνεία του έργου από τη Φάρμπερ αναδεικνύει τη δύναμη και τη διαχρονική αξία του και «λειτουργεί σε επίπεδο αρχαιοελληνικής τραγωδίας όπου οι λέξεις και οι πράξεις έχουν τις ρίζες τους σε σπηλαιώδη βάθη». Θερμοί έπαινοι γράφτηκαν και για τους ερμηνευτές, ανάμεσά τους ο Ρόμπερτ Αρμιτέιτζ (στον ρόλο του Τζον Πρόκτορ, που ερμηνεύτηκε από τον Ντάνιελ Ντέι Λιούις στην ταινία του 1996), η Αννα Μάντλεϊ, η Σαμάνθα Κόλεϊ και ο Αντριαν Σίλερ. Εως τις 13 Σεπτεμβρίου.

ΜΠΟΥΕΝΟΣ ΑΪΡΕΣ

ΕΚΘΕΣΗ

MALBA

www.malba.org.ar

«Le Parc: Lumiere». Γεννημένος στην Αργεντινή το 1928 και με μακρόχρονη παραμονή στο Παρίσι από το 1958, ο Χούλιο Λε Παρκ είναι ένα από τα κορυφαία ονόματα στο καλλιτεχνικό πάνθεον της πατρίδας του και μεταξύ των πρωτοπόρων της αποκαλούμενης κινητικής τέχνης. Η διεθνής αναγνώρισή του σφραγίστηκε το 1966 όταν τιμήθηκε με το Μεγάλο Βραβείο Ζωγραφικής στην Μπιενάλε της Βενετίας. Στη διάρκεια της μακρόχρονης σταδιοδρομίας του έχει χρησιμοποιήσει ένα ευρύτατο σύνολο μέσων και υλικών – από χρώματα μέχρι μέταλλα, συνθετικές ύλες και τσιμέντο. Η έκθεση εστιάζει στις μονοχρωματικές δημιουργίες του με επίκεντρο το φως και τη μεταβαλλόμενη κίνησή του. Εκτίθενται 17 εγκαταστάσεις, ανάμεσά τους τα «φωτεινά κουτιά» (καμωμένα από νάιλον νήματα, αλουμίνιο και άλλα ανακλαστικά υλικά), τα οποία άρχισε να δημιουργεί κατά τη δεκαετία του ’60 και τελειοποίησε τη δεκαετία του ’90. Τα έργα αυτά εκφράζουν τη δυναμική αντίληψή του για την τέχνη μέσα από τη συνεχή κίνηση που εμποδίζει τη στατική θεώρηση. Εκτίθενται επίσης σε άλλους χώρους του μουσείου MALBA τρία μεγάλου μεγέθους έργα που ο Λε Παρκ δημιούργησε ειδικά γι’ αυτό το εκθεσιακό αφιέρωμα: Η «Κινητή κίτρινη σφαίρα» (ολοκληρώθηκε το 2014), οι «Καθρέφτες (2013) και τα «Ανακλαστικά ελάσματα» (2013). Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 6 Οκτωβρίου.

ΤΟΚΙΟ

ΕΚΘΕΣΗ

Setagaya Art Museum

www.setagayaertmuseum.or.jp

«Κοιτάζοντας ανατολικά». Στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού, η ιαπωνική τέχνη έγινε της μόδας στους ευρωπαϊκούς καλλιτεχνικούς κύκλους, γοητεύοντας με τη χάρη, την ελαφράδα και την αρμονία των εικόνων της. Η έκθεση παρουσιάζει περίπου 150 έργα ζωγραφικής και αντικείμενα, τα οποία προέρχονται από το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης και αναδεικνύουν την εκτίμηση για κάθε τι ιαπωνικό που έτρεφαν εκείνη την εποχή καλλιτέχνες και συλλέκτες. Ανάμεσα στους τελευταίους ήταν πολλοί Βοστωνέζοι φιλότεχνοι, οι οποίοι αργότερα δώρισαν έργα των συλλογών τους στο μουσείο της πόλης τους. Μεταξύ των έργων που εκτίθενται είναι η «Γιαπωνέζα», του Κλοντ Μονέ, πορτρέτο της γυναίκας του με κιμονό και ιαπωνική βεντάλια (φωτ.), καθώς και ο πίνακας «Νανούρισμα», του Βαν Γκογκ, ο οποίος συχνά παραδεχόταν την επιρροή του ιαπωνικού στυλ στο έργο του. Εως τις 15 Σεπτεμβρίου.

Η διαδρομή της φωτογραφίας

Εργα πρωτοπόρων της καλλιτεχνικής φωτογραφίας καθώς και κορυφαίων φωτογράφων του 20ού αιώνα παρουσιάζονται στην έκθεση «Lichtbilder» στο Stadel Museum της Φρανκφούρτης. Το μουσείο, το πρώτο που εξέθεσε φωτογραφικά έργα (το 1845), κάνει μια αναδρομή στην ιστορία της φωτογραφίας ως μέσου καλλιτεχνικής έκφρασης, παρακολουθώντας την εξέλιξή της από τα μέσα του 19ου αιώνα έως την «ανατρεπτική» δεκαετία του 1960. Στις φωτογραφίες που εκτίθενται, όλες από τη μεγάλη συλλογή του Stadel, περιλαμβάνονται έργα πρωτεργατών της φωτογραφικής τέχνης (Ναντάρ, Γκιστάβ Λε Γκρε, Ρότζερ Φέντον, Τζούλια Μάργκαρετ Κάμερον) καθώς και φημισμένων δημιουργών του 20ού αιώνα, όπως ο Μπρασάι, ο Αντρέ Κερτές, η Ντόρα Μάαρ, ο Οτο Στάινερτ, ο Μαν Ρέι (εδώ το έργο του «Ασπρο-Μαύρο»). Παράλληλα, η έκθεση (έως 5/10) εστιάζει και στην ειδησεογραφική φωτογραφία, ενώ επίσης ρίχνει φως στη δουλειά σημαντικών φωτογράφων που όμως δεν έγιναν ποτέ διάσημοι.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή