Το ανθρώπινο σώμα ως αρμονικό συμπλήρωμα της φύσης

Το ανθρώπινο σώμα ως αρμονικό συμπλήρωμα της φύσης

2' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Λυρισμός, ερωτισμός, αθωότητα, ελευθερία, ρομαντισμός, πάθος: μπορούν όλες αυτές οι έννοιες να συνυπάρξουν και να βρουν τελικά τον δρόμο της έκφρασης μέσω του γυμνού ανθρώπινου σώματος; Πολλοί θα διαφωνήσουν, όχι όμως και ο Κινέζος φωτογράφος και ποιητής Ρεν Χανγκ, του οποίου τα έργα εκτίθενται στην γκαλερί Atopos, στο Μεταξουργείο.

Ανεβαίνοντας τη σκάλα που ξεκινάει από την εσωτερική αυλή του όμορφου, ανακαινισμένου νεοκλασικού κτιρίου της οδού Σαλαμίνος, δύσκολα μπορείς να πεις πως είσαι προετοιμασμένος για όσα θα δεις. Το γυμνό σώμα, γυναικείο και ανδρικό, σε κάθε πιθανή… πόζα και έκφραση κατακλύζει από παντού τον επισκέπτη (ο φωτογράφος έχει κάνει «κατάληψη» μέχρι και στο μπάνιο) προκαλώντας μια κάποια αρχική αμηχανία. Αυτή, ωστόσο, σύντομα δίνει τη θέση της σε έναν ιδιότυπο θαυμασμό, μια αίσθηση αυθεντικότητας την οποία μας επιβεβαιώνει και ο επιμελητής Βασίλης Ζηδιανάκης, ο οποίος και τον «ανακάλυψε» μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας του Tumblr: «Πρόκειται για υλικό το οποίο πηγάζει τελείως αβίαστα και αυθόρμητα από την προσωπικότητα και την αντίληψη του καλλιτέχνη. Δεν υπάρχει επιτηδευμένη πρόκληση σε αυτές τις φωτογραφίες, μόνο ο προσωπικός του εκφραστικός τρόπος».

Εχει γίνει πολύς λόγος κατά καιρούς για τα (κάπως θολά) σύνορα μεταξύ τέχνης και πορνογραφίας. Ειδικότερα στην ψηφιακή εποχή, όπου η δεύτερη έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις με τη βοήθεια της τεχνολογίας, τα ερωτήματα τίνουν να γίνουν φιλοσοφικά. Σε ένα σύγχρονο πολιτισμικό περιβάλλον, το οποίο εδράζεται όλο και περισσότερο στον βομβαρδισμό της εικόνας, ποιος είναι, άραγε, αρμόδιος να κρίνει την οπτική και τελικά την έκφραση των ανθρώπων –πόσο μάλλον των καλλιτεχνών– που αναπτύσσονται μέσα σε αυτό; Αυτό που τίθεται δεν είναι τόσο θέμα ελευθερίας της έκφρασης, αλλά περισσότερο της κατανόησής της.

Εκτός πάντως από τα όρια της πορνογραφίας, ο Ρεν Χανγκ παίζει και με διάφορα άλλα στοιχεία: οι φόρμες και οι άξονες που πραγματεύεται σε πολλά έργα δείχνουν ένα καλλιτέχνη με αίσθηση του μέτρου και των αναλογιών. Το ανθρώπινο σώμα παρουσιάζεται στην πιο αγνή του μορφή (δηλαδή γυμνό) μέσα στο φυσικό περιβάλλον, ως προέκταση και αρμονικό συμπλήρωμα του τελευταίου. Την ίδια στιγμή, άλλες συνθέσεις τραβούν την προσοχή χάρη στο ισχυρό μήνυμα που εκπέμπουν και στην αίσθηση του χιούμορ που συχνά αποπνέουν. Μαχαιροπίρουνα, πλαστικά παιχνίδια, ακόμη και… πουλερικά συνοδεύουν τα μοντέλα του φωτογράφου, ο οποίος αποδεικνύεται ιδιαίτερα ευρηματικός στη «σκηνοθεσία» των έργων του. Ο κ. Ζηδιανάκης, πάντως, ο οποίος τον έζησε από κοντά και επί τω έργω, διαβεβαιώνει πως η τακτική του έχει να κάνει πολύ περισσότερο με τον αυτοσχεδιασμό στον χώρο και λιγότερο με την όποια προετοιμασία.

Αξίζει να σημειωθεί πως η φωτογραφική έκθεση του Ρεν Χανγκ αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου πρότζεκτ της Atopos υπό την ονομασία «Occupy Atopos», κατά το οποίο καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο προσκαλούνται για να μείνουν και να δημιουργήσουν μέσα στον χώρο της γκαλερί, η οποία γίνεται ουσιαστικά το σπίτι τους για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα. Ταυτόχρονα, όπως μας εξηγεί ο κ. Ζηδιανάκης, η έκθεση εντάσσεται και στο πρόγραμμα Atopos Unlocked, το οποίο εξερευνά την απεικόνιση του γυμνού σώματος μέσω μιας νέας γενιάς καλλιτεχνών που κάνουν γνωστό το έργο τους κυρίως με τη βοήθεια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

​​Η έκθεση είναι ανοιχτή κάθε Τετάρτη 2-10 μ.μ., μέχρι τις 17 Ιουνίου και απευθύνεται σε ενήλικες. Ο χώρος της Atopos βρίσκεται στη Σαλαμίνος 72, στον Κεραμεικό.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή