Εικαστική «επίθεση» από το Μέγαρο

Εικαστική «επίθεση» από το Μέγαρο

2' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το δεύτερο μέρος της εκθεσιακής τριλογίας «Η άγραφη βιβλιοθήκη» που εγκαινιάστηκε χθες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (ΜΜΑ) έχει τίτλο «Μετά τη Βαβέλ» και δίνει σαφώς το στίγμα της: ένας δημιουργικός διάλογος ανάμεσα στη σύγχρονη τέχνη, στον λόγο και στη γραφή, με όλες τις διακλαδώσεις, τις προεκτάσεις, τα αδιέξοδα, τις κλειστές στροφές, τα ανοίγματα και τα υπόγεια περάσματα που ενέχει αυτή η σχέση. Τα ίδια που θα διέσχιζε ο επισκέπτης της περίφημης φανταστικής «Βιβλιοθήκης της Βαβέλ» του Χόρχε Λουίς Μπόρχες. Στο αχανές «σπίτι» των λέξεων, των γραμμάτων και των συμβόλων που εμπνεύστηκε ο μεγάλος Αργεντινός συγγραφέας, περιέχονται όλα τα βιβλία που έχουν γραφτεί και όλα όσα μπορούν να γραφούν ποτέ, ένας ασύλληπτα μεγάλος αριθμός που τείνει προς το άπειρο.

Προφανώς δεν είναι τόσα τα έργα που παρουσιάζονται στη συγκεκριμένη έκθεση. Είναι όμως πάρα πολλά, περισσότερα από εκατό –σχέδια, γλυπτά, εγκαταστάσεις και βιντεοεγκαταστάσεις, ηχητικά έργα, βιβλία καλλιτεχνών, διαδικτυακά έργα, μεταξύ των οποίων και νέες παραγωγές, καθώς και περφόρμανς έργων της Dora Garcia– με καταγωγή διεθνή και ελληνική. «Η έκθεση “Μετά τη Βαβέλ” έχει σχεδιαστεί σαν ένας λαβύρινθος με “αναγνωστήρια”, “αρχεία” και “βιβλιοστάσια”, σε δημόσιους και κρυφούς χώρους της νέας πτέρυγας του Μεγάρου Μουσικής μετατρέποντας το κτίριο σε μια μεταφορά της μετα-μπορχεσιανής βιβλιοθήκης της Βαβέλ», λέει η επιμελήτρια της τριλογίας Αννα Καφέτση, διευθύντρια του annexM (κέντρο για τις εικαστικές τέχνες του ΜΜΑ). Συνέλαβε την ιδέα και υλοποίησε με μια μικρή ομάδα συνεργατών αυτή την εντυπωσιακή ως προς το μέγεθος και το περιεχόμενο έκθεση σύγχρονης τέχνης με την οποία διεκδικεί πρωταγωνιστικό ρόλο στην εικαστική σκηνή. «Διάλεξα καλλιτέχνες που στην “καρδιά” της δουλειάς τους έχουν τη λογοτεχνία», είπε η κυρία Καφέτση στη συνέντευξη Τύπου που προηγήθηκε της παρουσίασης. Τα σημάδια της κούρασης από το πολυήμερο και πολύωρο στήσιμο ήταν φανερά πάνω της. Το ίδιο, όμως, και η ευχαρίστηση από την επίτευξη του στόχου. Πραγματικά, ο επισκέπτης που θα ακολουθήσει τη εκθεσιακή διαδρομή, η οποία απλώνεται σε τέσσερα επίπεδα μέσα στους πιο αναπάντεχους χώρους του τεράστιου Μεγάρου Μουσικής –σε δημόσιους και κρυφούς χώρους της νέας του πτέρυγας– θα αποκτήσει πλήρη εικόνα για τις πολλαπλές και εκλεκτικές συγγένειες της σύγχρονης τέχνης με την ανάγνωση, από την ευθραυστότητα της γλώσσας έως τον φετιχισμό του χαρτιού και τις εμμονές της τυπογραφίας.

«Χωρίς να σημαίνει ότι δεν προηγήθηκε έρευνα, η έκθεση περιλαμβάνει κυρίως έργα και καλλιτέχνες που αγαπώ», σχολίασε η Αννα Καφέτση. Η ιδιαίτερη σχέση της –αισθητική και εννοιoλογική– με τους 25 καλλιτέχνες που παρουσιάζονται είναι προφανής. Κάποιοι από αυτούς, όπως ο Αμερικανός Γκάρι Χιλ, από τους θεμελιωτές εικαστικούς της video art, βρίσκονται στην Αθήνα για χάρη του «Μετά τη Βαβέλ». Το ίδιο συμβαίνει με τους Χόρχε Μέντεζ Μπλέικ, τη Στεφανία Σιζούκο, τον Γιώργο Ξένο, τον Γιώργο Χατζημιχάλη, που εργάστηκαν in situ συνθέτοντας από την αρχή ή τροποποιώντας τα έργα τους για την έκθεση. Αλλοι εκπροσωπούνται μόνον με τη δουλειά τους, και συχνά με περισσότερα από ένα έργα. «Είναι όσα έργα χρειάζονται», διευκρίνισε, εννοώντας ότι υπήρξαν απαραίτητα για να εκφραστεί πλήρως η επιμελητική ιδέα. «Τα βιβλία μέσα από τα εκτιθέμενα έργα γοητεύουν και συγκινούν», λέει. «Διασταυρώνονται με τη θέαση και τις άλλες αισθήσεις. Η λογοτεχνία δεν σταματά στην πρώτη ανάγνωση και η σύγχρονη τέχνη μάς δίνει τη δυνατότητα να χτίσουμε τις δικές μας ιστορίες από και μέσα στις λέξεις των άλλων. Η έκθεση αποτελεί ανοικτή δυνατότητα για πολλαπλές “μεταφράσεις” της ιδέας του βιβλίου».

​​Η έκθεση σύγχρονης τέχνης «Μετά τη Βαβέλ», στο πλαίσιο και με τη στήριξη της «Αθήνα 2018 Παγκόσμια πρωτεύουσα βιβλίου» του Δήμου Αθηναίων. Εως 10/3/19.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή