ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Εναρξη για τη Μόστρα των χαμηλών προσδοκιών

enarxi-gia-ti-mostra-ton-chamilon-prosdokion-2041440

Ανοιξε την Τετάρτη η 71η Μόστρα της Βενετίας, το μακροβιότερο ευρωπαϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ, που αναμένεται να δώσει και τον τόνο για τη νέα σεζόν στον χώρο της Εβδομης Τέχνης, με το ενδιαφέρον να μεταφέρεται στη συνέχεια στο Τορόντο και τη Νέα Υόρκη για τις εκεί εκδηλώσεις. Φυσιολογικά οι διοργανωτές επέλεξαν να ξεκινήσουν μ’ ένα από τα δυνατά «χαρτιά» του φετινού διαγωνιστικού τμήματος: Το «Birdman» του Μεξικανού Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου («21 Γραμμάρια») είναι ένα υπαρξιακό δράμα γύρω από τον σκληρό κόσμο της σόουμπιζ και του θεάματος, εφοδιασμένο με λαμπερούς σταρ (Μάικλ Κίτον, Εντουαρτ Νόρτον, Ναόμι Γουότς, Εμα Στόουν κ.ά.) και μπόλικη κουβέντα ήδη να το συνοδεύει.

Η αλήθεια πάντως είναι πως εκτός του «Birdman» και δύο τριών άλλων τίτλων, το φετινό φεστιβάλ δεν περιλαμβάνει πολλά ονόματα πρώτης γραμμής. Είναι χαρακτηριστικό πως μέχρι την τελευταία σχεδόν στιγμή γίνονταν συνεννοήσεις ώστε δύο από τις πλέον αναμενόμενες ταινίες του φθινοπώρου, το «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ και το «Inherent Vice» του Πολ Τόμας Αντερσον, να παρουσιαστούν στη φετινή διοργάνωση, όμως τελικά αυτές δεν καρποφόρησαν. Οπως είπε πάντως (ίσως και για να χρυσώσει το χάπι) ο διευθυντής του φεστιβάλ Αλμπέρτο Μπαρμπέρα «είναι αλήθεια ότι ο ανταγωνισμός έχει αυξηθεί τα τελευταία τρία χρόνια (μεταξύ των φεστιβάλ) όμως το γεγονός αυτό δεν σημαίνει και σύγκρουση. Δεν είμαστε εδώ για να δείξουμε τους μύες μας ή να είμαστε οι πρώτοι σε κάποια κούρσα», ενώ συμπλήρωσε πως «αποστολή μας είναι να υποστηρίζουμε τους κινηματογραφιστές και τις ποιοτικές ταινίες. Αυτό είναι που μετράει πραγματικά».

Ανεξάρτητα απ’ όλα αυτά, πάντως, η Μόστρα της Βενετίας έχει σε κάθε περίπτωση το δικό της ξεχωριστό ενδιαφέρον και πολλές ευχάριστες εκπλήξεις να προσφέρει από χώρες και δημιουργούς που καμιά φορά κανείς δεν περιμένει. Οσο για τα πιο γνωστά και αναμενόμενα, ξεχωρίζει το κοινωνικό δράμα «99 Homes» του Ραμίν Μπαχρανί με επίσης εξαιρετικό καστ όπως και το νέο ντοκιμαντέρ του Τζόσουα Οπενχάιμερ «The Look of Silence», συμπλήρωμα του πολύ καλού «The Αct of Killing» του ιδίου.

Το πιο ενδιαφέρον ίσως από τα φιλμ που θα διαγωνιστούν για τον φετινό Χρυσό Λέοντα είναι η διεθνής παραγωγή του «The Cut», το οποίο φέρει την υπογραφή του Φατίχ Ακίν. Ο Γερμανός, τουρκικής καταγωγής, σκηνοθέτης καταπιάνεται με το θέμα της γενοκτονίας των Αρμενίων, ενώ η ταινία έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις στη γείτονα χώρα. Εχοντας ήδη στο ενεργητικό του μερικά εξαιρετικά φιλμ («Μαζί Ποτέ», «Στην Ακρη του Ουρανού» κ.ά.) ο Ακίν αυτή τη φορά διαχειρίζεται ένα αρκετά μεγάλο μπάτζετ με γυρίσματα σε διαφορετικά μέρη του κόσμου καθώς ακολουθεί τα χνάρια των εκτοπισμένων Αρμενίων. Με δεδομένη και τη συμμετοχή του ταλαντούχου Ταχάρ Ραχίμ («Ενας Προφήτης») στον πρωταγωνιστικό ρόλο το αποτέλεσμα μπορεί να είναι όντως κάτι ξεχωριστό.