Ζούμπιν Μέτα, ένας λαμπερός μαέστρος στην Αθήνα

Ζούμπιν Μέτα, ένας λαμπερός μαέστρος στην Αθήνα

2' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενα χρόνο μετά την περσινή του εμφάνιση επιστρέφει στην Αθήνα ο διάσημος Ινδός αρχιμουσικός Ζούμπιν Μέτα με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ. Στην αίθουσα «Χρήστος Δ. Λαμπράκης» θα ερμηνεύσει απόψε την Ογδοη Συμφωνία του Aντον Μπρούκνερ και αύριο τη «Συμφωνία της Αναστάσεως» του Μάλερ, με σολίστ την υψίφωνο Γιουλιάνε Μπάνζε και τη μεσόφωνο Κάθριν Ουίν-Ρότζερς.

Oπως και ο Κλάουντιο Αμπάντο, ο Μέτα μαθήτευσε πλάι σε διάσημο δάσκαλο, τον Χανς Σβαρόφσκι, ο οποίος είχε μελετήσει διεύθυνση ορχήστρας με τον Φέλιξ Βάινγκαρτνερ και τον Ρίχαρντ Στράους. Με άλλα λόγια, ο Μέτα διδάχτηκε από πρώτο χέρι τη μεγάλη κεντροευρωπαϊκή παράδοση του 19ου αιώνα. Αξίζει να σημειωθεί ότι μαθητής του Βάινγκαρτνερ υπήρξε επίσης ο Eλληνας συνθέτης και αρχιμουσικός Αντίοχος Ευαγγελάτος, ο οποίος από διάφορες θέσεις συνέβαλε αποφασιστικά στη μουσική ζωή της Ελλάδας.

Στα 78 του χρόνια, σήμερα, ο Μέτα είναι ένας από τους πλέον δημοφιλείς και αγαπητούς αρχιμουσικούς. Εγινε γνωστός στο ευρύ κοινό μέσα από συναυλίες και παραστάσεις που έτυχαν μεγάλης προβολής, όπως η βραδιά των «τριών τενόρων» στις Θέρμες του Καρακάλλα το 1990, με αφορμή το παγκόσμιο κύπελλο ποδοσφαίρου. Η συναυλία επαναλήφθηκε τέσσερα χρόνια αργότερα στο Λος Aντζελες. Ενδιάμεσα, το 1992, ο Μέτα είχε διευθύνει σε ζωντανή μετάδοση παράσταση της «Τόσκα» του Πουτσίνι, η οποία πραγματοποιήθηκε στη Ρώμη, στους τόπους και –το πιο δύσκολο- κατά τις ώρες που προβλέπει η υπόθεση του έργου. Ακολούθησε η παρουσίαση της «Τουραντότ» του Πουτσίνι στην «Απαγορευμένη πόλη» του Πεκίνου (1998), ενώ στην ίδια ομάδα δημοφιλών θεαμάτων με πρωταγωνιστή τον Μέτα συγκαταλέγονται αναμεταδόσεις αρκετών «Πρωτοχρονιάτικων συναυλιών» της Βιέννης.

Το μεγαλόπρεπο, δημοφιλές θέαμα έλκει τον Μέτα. Το μαρτυρούν ακόμα και επιλογές που αφορούν ένα πιο εξειδικευμένο κοινό. Ετσι, πρόσφατα (2007/9) ο Ινδός αρχιμουσικός διηύθυνε μία από τις πιο φαντασμαγορικές παραγωγές του κολοσσιαίου βαγκνερικού «Δαχτυλιδιού του Νίμπελουνγκ» σε σκηνοθεσία του Κάρλους Παντρίσα των Φούρα ντελς Μπάους. Οι παραστάσεις, που καταγράφηκαν σε dvd, δόθηκαν στο επιβλητικό Μέγαρο των Τεχνών «Βασίλισσα Σοφία» στη Βαλένθια, έργο του αρχιτέκτονα Σαντιάγο Καλατράβα. Ο Μέτα είναι βασικός αρχιμουσικός της όπερας της Βαλένθια. Από το 1985 είναι, ακόμα, βασικός αρχιμουσικός της Ορχήστρας του Φεστιβάλ του Φλωρεντινού Μάη, όπου πριν από λίγες εβδομάδες διηύθυνε την όπερα «Τριστάνος και Ιζόλδη» σε σκηνοθεσία του Στέφανο Πόντα, γνωστού στο αθηναϊκό κοινό από την παραγωγή του βερντιανού «Τροβαδούρου», τον οποίο είχε σκηνοθετήσει το 2012 στο Ηρώδειο για την Εθνική Λυρική Σκηνή.

Πάθος και μεγαλοπρέπεια

Με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ, με την οποία θα εμφανιστεί στην Αθήνα, οι δεσμοί του Μέτα είναι πολύ βαθύτεροι. Hδη το 1969 ορίστηκε μουσικός της σύμβουλος, το 1977 έγινε μουσικός διευθυντής της και από το 1981 είναι διά βίου μουσικός διευθυντής. Με την ισραηλινή ορχήστρα ο Μέτα έχει διευθύνει περισσότερες από 3.000 συναυλίες σε πέντε ηπείρους.

Μία από τις κορυφαίες στιγμές της σταδιοδρομίας του ήρθε το 1978, όταν ορίστηκε μουσικός διευθυντής της Φιλαρμονικής της Νέας Υόρκης, θέση την οποία υπηρέτησε επί 13 χρόνια. Ακολούθησε μία ακόμα σημαντική θέση, αυτή του μουσικού διευθυντή της οικονομικά ιδιαίτερα εύρωστης Κρατικής Oπερας της Βαυαρίας, όπου ο Μέτα θήτευσε από το 1998 έως το 2006.

Τα απαιτητικά έργα που θα ερμηνεύσει ο Μέτα στην Αθήνα ανήκουν στον πυρήνα του ρεπερτορίου του: τα έχει ερμηνεύσει αναρίθμητες φορές και τα έχει ηχογραφήσει. Είναι συνθέσεις, στις οποίες οι βασικές αρετές τις διεύθυνσής του, το πάθος και η μεγαλοπρέπεια, μπορούν να αξιοποιηθούν με τον αποτελεσματικότερο τρόπο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή