ΜΟΥΣΙΚΗ

Ακόμα μία πρωτιά για τη Λυρική Σκηνή

akoma-mia-protia-gia-ti-lyriki-skini-2066915

Υπήρξε η πρώτη ξεκάθαρα θριαμβευτική παράσταση της παρούσας διεύθυνσης της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Και είναι η πρώτη φορά που ένας ελληνικός θεσμός εκδίδει μία σημαντική παράσταση όπερας σε οπτικοακουστικό μέσο με αξιώσεις, κάτι που σε άλλους οργανισμούς του εξωτερικού γίνεται εδώ και χρόνια. Ο λόγος για την παραγωγή της όπερας Φάουστ του Σαρλ Γκουνό, η οποία δόθηκε τον Ιανουάριο του 2012 από το μοναδικό λυρικό θέατρο της χώρας σε μουσική διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη, σκηνοθεσία του Ρενάτο Τζανέλα, σκηνικά του Αλεσάντρο Κάμερα και ένα επιτελείο Ελλήνων και ξένων διάσημων τραγουδιστών, όπως ο Αμερικανός τενόρος Ερικ Κάτλερ στον επώνυμο ρόλο, η υψίφωνος Αλεξία Βουλγαρίδου ως Μαργαρίτα, ο Γεωργιανός βαθύφωνος Παάτα Μπουτσουλάντζε ως Μεφιστοφελής και ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς ως Βαλεντίνος.

Ηταν επίσης η πρώτη μιας σειράς επιλογών, που ανέτρεψαν πλήθος στερεοτύπων, όπως ότι δεν υπάρχει κοινό για την όπερα στην Ελλάδα ή ότι το ταμείο γεμίζει μόνο με γνωστούς τίτλους. Οπως αποδεικνύει η ΕΛΣ μέχρι σήμερα το ταμείο γεμίζει εξίσου με λιγότερο δημοφιλείς τίτλους όπως ο «Σικελικός Εσπερινός» του Βέρντι, ο βαγκνερικός «Τριστάνος» αλλά ακόμα και με νέα έργα Ελλήνων, όπως η «Φόνισσα» του Κουμεντάκη.

Φαίνεται, λοιπόν, ότι το κοινό ενδιαφέρεται για νέους τίτλους και λιγότερο γνωστά έργα.

Ιδανική διανομή

Οσοι είχαν παρακολουθήσει την παράσταση του «Φάουστ» θα θυμούνται πόσο αβίαστα κύλησε η πεντάπρακτη αυτή όπερα, καθώς όλα ήταν καλοκουρδισμένα και το θέαμα δεν «σκόνταφτε» σε κανένα σημείο. Τον ρυθμό της παράστασης, τη συνοχή ανάμεσα σε σκηνές με έντονα διαφορετική ατμόσφαιρα και πάνω απ’ όλα το στυλ αυτής της άλλοτε υπέρκομψης, άλλοτε έντονα δραματικής μουσικής, εξασφάλιζε η διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη. Η αίσθηση αυτή έχει καταγραφεί και στο dvd. Η χορευτική διάθεση η οποία διατρέχει το έργο και η αμεσότητα της μελωδικής γλώσσας του Γκουνό αντανακλούν στα ατμοσφαιρικά σκηνικά, ενώ το περιποιημένο, στυλιζαρισμένο τραγούδι μονωδών και χορωδών βρίσκει το ταίρι του στη χάρη της κίνησής τους.

Απολαμβάνει κανείς τη φυσικότητα με την οποία ενσαρκώνει τους ρόλους το πρωταγωνιστικό ζευγάρι. Ο Ερικ Κάτλερ μοιάζει ιδανικός Φάουστ, καθώς η ωραία και άνετη φωνή του, επιτρέπει στον τραγουδιστή να κινηθεί χωρίς δεσμεύσεις. Πλάι του, η Αλεξία Βουλγαρίδου είναι μία Μαργαρίτα με πλούσια λυρική φωνή, ευαίσθητη και τρυφερή, χωρίς προσποίηση. Απέναντί τους στέκεται ο Πάατα Μπουρτσουλάντζε με σπηλαιώδη φωνή και στιβαρό παρουσιαστικό, ο οποίος γνωρίζει πώς να προσθέσει στον Μεφιστοφελή ελαφράδα και χιούμορ: ιδιαίτερα απολαυστική είναι η στιχομυθία του με την Ινές Ζήκου (Μάρθα) στο πλαίσιο του κουαρτέτου της Γ΄ Πράξης. Ο Βαλεντίνος του Δημήτρη Πλατανιά πείθει για τη δογματική φύση του χαρακτήρα, που τον οδηγεί στον θάνατο, ενώ η Ειρήνη Καράγιαννη ερμηνεύει με επιτυχία το νεαρό, ερωτευμένο Ζίμπελ.

Η παράσταση περιλαμβάνει πλήρες το μπαλέτο της τελευταίας Πράξης, όπου απολαμβάνει κανείς κορυφαίους χορευτές της ΕΛΣ (Κουσουνή, Στεργιανού, Κοσμίδης, Παπανούσης, Σιάτζκο) σε ευρηματικές χορογραφίες. Ο χορός, άλλωστε, είναι διαρκώς παρών στο έργο, είτε μέσα από την παρουσία των «συνοδών» του Μεφιστοφελή, είτε μέσα από έξυπνες βινιέτες, όπως η παρουσία του φαύνου (αναφορά στον Νιζίνσκι), όταν ο ερωτικός πόθος κυριεύει τη Μαργαρίτα, ή ενός λευκού κύκνου, όταν ο Φάουστ μιλά για την ψυχή της αγαπημένης του. Η προσεγμένη έκδοση του dvd περιλαμβάνει δίγλωσσο φυλλάδιο όπως επίσης υπότιτλους σε τέσσερις γλώσσες.

​​Gounod «Faust»: Cutler, Voulgaridou, Burchuladze, Platanias, Michailidis – GNO, dvd 1