ΜΟΥΣΙΚΗ

Λιτές και αυστηρές πιανιστικές ερμηνείες

uwe1

Εργα των Φραντς Σούμπερτ και Γιοχάνες Μπραμς ερμήνευσε στις 21 Μαρτίου στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» ο πιανίστας Ούβε Μάτσκε. Τα βασικά χαρακτηριστικά των ερμηνειών του, γνωστά εδώ και χρόνια από τις ατομικές εμφανίσεις του αλλά και από τη συνεργασία με την ταλαντούχο βιολονίστρια κόρη του Δανάη Παπαματθαίου-Μάτσκε, ταίριαξαν περισσότερο στον τρόπο γραφής του Μπραμς. Στη μουσική του Σούμπερτ υπάρχει διαρκώς ένας διάλογος ανάμεσα στην «αρσενική» και τη «θηλυκή» όψη της μουσικής, ανάμεσα στο ρωμαλέο και δυναμικό στοιχείο που αντιδιαστέλλεται στο ανάλαφρο και κομψό, στο δυναμικό και ορμητικό που συνομιλεί με το παιχνιδιάρικο και χαμογελαστό. Ο διάλογος αυτός είναι σταθερά παρών ειδικά στους τέσσερις «Αυτοσχεδιασμούς» D 899, έργο 90, από τους οποίους ο Μάτσκε επέλεξε να αποδώσει τους δύο πρώτους. Ο πιανίστας κατέχει σαφώς το πρώτο μέρος της εξίσωσης και ερμήνευσε τα έργα με καθαρό, καλά αρθρωμένο ήχο και κυρίαρχα θυελλώδη έκφραση, η οποία σπάνια ενέδιδε στη γλυκύτητα της μουσικής.

Την εκτενή «Φαντασία του οδοιπόρου», που ακολούθησε, χαρακτήρισαν μεγαλύτερες εναλλαγές ανάμεσα στα σαφή επεισόδια του έργου, όμως πάντα στο πλαίσιο της ίδιας ερμηνευτικής αισθητικής.

Η δυναμική, λιτή και αυστηρή οπτική του Μάτσκε ταίριαξε καλύτερα στα έργα του Μπραμς, στο Σκέρτσο σε μι ύφεση ελάσσονα, πιθανώς σπάραγμα νεανικής σονάτας, και στις επτά «Φαντασίες» έργο 116 της ωριμότητας του συνθέτη. Ασφαλώς και σε αυτά τα έργα υπάρχουν έντονες εναλλαγές διαθέσεων: την αγωνία που χαρακτηρίζει το αρχικό «καπρίτσιο» σε ρε ελάσσονα διαδέχεται η ποιητική, φθινοπωρινή διάθεση παραίτησης του «ιντερμέδιου» σε λα ελάσσονα, και αυτήν, πάλι, ακολουθούν οι ταραγμένες σκέψεις στο «καπρίτσιο» σε σολ ελάσσονα, η διάθεση «νυκτερινού» στο ακόλουθο «ιντερμέδιο» κ.ο.κ. Ωστόσο, παρά τις εναλλαγές αυτές, συνολικά το ύφος της μουσικής και στα επτά κομμάτια έχει σταθερά το ίδιο πρόσημο, δίχως αμφιταλαντεύσεις. Ετσι, ακόμα και εάν στην ερμηνεία του Μάτσκε οι διαφοροποιήσεις ανάμεσα στα διαφορετικά κομμάτια ήταν περιορισμένες, η συνολική εντύπωση διέθετε τις ποιότητες για την ανάδειξη μιας μουσικής γεμάτης πάθος.

Η συναυλία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο κύκλου εκδηλώσεων μουσικής δωματίου με τίτλο «Από τη Ρωσία με αγάπη»! Η λογική δημιουργίας θεματικών κύκλων ξεκίνησε προ δεκαετιών, με αρχικό στόχο να φωτιστεί μία ιδέα ή μία έννοια από διάφορες σκοπιές. Σήμερα, η διάθεση οργάνωσης συναυλιών υπό έναν γενικό τίτλο, επειδή οι εκάστοτε υπεύθυνοι προγραμματισμού ή επικοινωνίας θεωρούν ότι έτσι θα «πουλήσουν» τις εκδηλώσεις τους καλύτερα, είναι φανερό ότι έχει καταλήξει να μη σημαίνει πια τίποτε.