ΘΕΑΤΡΟ

Ο Αμλετ στο Μεικτό Ορκωτό Δικαστήριο

07s13th1

«Αθώος ή ένοχος; Ιδού η απορία», για να παραφράσουμε το πασίγνωστο ερώτημα που θέτει ο τραγικός Αμλετ του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Τι θα γινόταν, λοιπόν, αν μετά τον θάνατο του Πολώνιου από το ξίφος του Δανού πρίγκιπα ο Αμλετ δεν φυγαδευόταν στην Αγγλία, αλλά συλλαμβανόταν και οδηγείτο σε δίκη; Ηταν ανθρωποκτονία εξ αμελείας; Και ποια θα ήταν η ποινή; «Μέχρι τώρα η πιο βαριά καταδίκη του ήταν 12 χρόνια φυλάκιση», λέει στην «Κ» ο Καταλανός Ροζέρ Μπερνά, σκηνοθέτης της πολύ ενδιαφέρουσας παράστασης «Please, Continue (Hamlet)» που ανεβαίνει από την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, στις 9 και 10 Απριλίου.

Κάθε φορά όμως που ο Αμλετ ανεβαίνει στο εδώλιο του δικαστηρίου, η έκβαση της δίκης είναι διαφορετική, όπως μας εξηγεί ο σκηνοθέτης, και αυτό συμβαίνει διότι ο δικαστής, οι δικηγόροι, οι ιατροδικαστές και οι ψυχίατροι που συμμετέχουν δεν είναι ηθοποιοί αλλά αληθινοί λειτουργοί της Δικαιοσύνης και αλλάζουν μετά το τέλος της κάθε «συνεδρίασης». «Αυτοί είναι οι πραγματικοί πρωταγωνιστές της παράστασης. Οι ηθοποιοί έρχονται δεύτεροι σ’ αυτή την περίπτωση», σχολιάζει ο κ. Μπερνά.

«Ηταν κάπως σοκαριστική η συνάντηση που είχαμε με τους δικηγόρους και τους ανθρώπους του νόμου. Θύμιζε λίγο Κάφκα», μας λέει γελώντας ο ηθοποιός Χρήστος Πασσαλής, ο οποίος θα σταθεί στο εδώλιο του κατηγορουμένου και θα ενσαρκώσει τον Αμλετ. «Οι νόμοι είναι θέμα ερμηνείας και αυτό κάνει την παράσταση πολύ ενδιαφέρουσα. Αναρωτιέμαι πόση πίεση θα δεχτούμε από τους δικηγόρους», συμπληρώνει. Κρίνοντας από τις προηγούμενες παραστάσεις –έχει ανέβει πάνω από 100 φορές σε 16 πόλεις σε Ευρώπη και Αμερική– ο σκηνοθέτης μάς λέει ότι οι λειτουργοί της Δικαιοσύνης παίρνουν συνήθως πολύ σοβαρά τον ρόλο τους και οι ηθοποιοί καλούνται να αυτοσχεδιάσουν έχοντας διαβάσει τη δικογραφία της υπόθεσης και, βέβαια, μένοντας πιστοί στο πνεύμα του χαρακτήρα που υποδύονται. «Στη Γαλλία, έχουμε δύο ομάδες ηθοποιών που ερμηνεύουν τους βασικούς ρόλους, γιατί δεν μπορούν να αντέξουν όλες τις παραστάσεις από την πίεση που υφίστανται. Η Δικαιοσύνη μοιάζει με ένα μεγάλο τανκ που πατάει πάνω στην πραγματικότητα και την απλουστεύει. Ολους μας ενδιαφέρουν, π.χ., τα συναισθήματα της Οφηλίας, αλλά ο συνήγορος υπεράσπισης του Αμλετ θα προσπαθήσει να αποδείξει ότι είναι “χαμένη”. Αυτό είναι πάντα κάτι περίεργο για τους ηθοποιούς», αναφέρει ο κ. Μπερνά.

Την Οφηλία ως μάρτυρα κατηγορίας υποδύεται η Ηρώ Μπέζου, ενώ τη Γερτρούδη, που υπερασπίζεται τον γιο της, Αμλετ, ενσαρκώνει η Μαρία Κεχαγιόγλου. «Είναι μια ενδιαφέρουσα συνθήκη, την οποία γνωρίζουμε κατά το ήμισυ. Σε αγχώνει με τρόπο θετικό. Ισως θα έπρεπε να ήταν έτσι μερικές φορές και στο συμβατικό θέατρο», σημειώνει η κ. Κεχαγιόγλου.

Από τη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης δεν θα μπορούσαν να λείπουν τέσσερις ένορκοι, τον ρόλο των οποίων θα υποδυθεί το κοινό της παράστασης. «Θα δώσουμε σημειωματάρια στο κοινό για να κρατάει σημειώσεις από τη δίκη. Κάποια στιγμή θα καλέσουμε τυχαία άτομα που θα κληθούν να συναποτελέσουν το Μεικτό Ορκωτό Δικαστήριο για την υπόθεση του Αμλετ. Μου φάνηκε ενδιαφέρουσα η ιδέα να παίρνεις ένα έγκλημα της παγκόσμιας λογοτεχνίας και να το βάζεις σε μια νέα συνθήκη», τονίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Πειραματικής Σκηνής, Πρόδρομος Τσινικόρης.

​​Η πολύκροτη δίκη του Αμλετ θα ανέβει στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου στις 9 και 10 Απριλίου και ώρα 8 μ.μ. (Πανεπιστημίου 48).