ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ελάχιστες νέες startups χρηματοδοτήθηκαν φέτος από ελληνικά funds

Ελάχιστες νέες startups χρηματοδοτήθηκαν φέτος από ελληνικά funds

Πίεση άσκησε ο κορωνοϊός στο ελληνικό οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων, καθώς κάποια από τα εγχώρια επενδυτικά κεφάλαια, λόγω και της αβεβαιότητας που προκάλεσε η πανδημία, επιδίωξαν να επανεπενδύσουν σε εταιρείες του χαρτοφυλακίου τους (follow-on investment) παρά να χρηματοδοτήσουν νέες προτάσεις.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, ένα ποσοστό της τάξεως του 1%-2% νέων εταιρειών κατάφερε να αντλήσει και φέτος χρηματοδότηση από επενδυτικά κεφάλαια του Equifund τα οποία μετρούν στο χαρτοφυλάκιό τους λιγότερες νέες επενδύσεις (ως προς τον αριθμό) σε σχέση με πέρυσι. Αυτό οφείλεται στη διάθεση των επενδυτών να αναχρηματοδοτήσουν υφιστάμενες εταιρείες του χαρτοφυλακίου τους (follow-on) λόγω της αβεβαιότητας του κορωνοϊού, αλλά και στην ωρίμανση πολλών επενδυτικών κεφαλαίων του Equifund (Marathon Venture Capital, Uni.Fund), με ορισμένα από αυτά να ολοκληρώνουν την επενδυτική δραστηριότητά τους και να δρομολογούν τη δημιουργία νέων ταμείων. Ηδη το Marathon Venture Capital έχει ανακοινώσει τη δημιουργία του Marathon Fund II, το οποίο θα διαχειρίζεται κεφάλαια αρχικού ύψους 40 εκατ. ευρώ, με στόχο να πραγματοποιήσει επενδύσεις σε 15-18 τεχνολογικές εταιρείες τα επόμενα 3-4 χρόνια.

Αντίθετα, άλλα funds, που ξεκίνησαν λίγο αργότερα την επενδυτική δραστηριότητά τους, όπως το Big Pi Ventures, προχώρησαν σε περισσότερες νέες επενδύσεις το 2020 σε σύγκριση με το 2019, οπότε και άρχισαν να λειτουργούν. Από την πλευρά του το Uni.Fund, από ένα σύνολο περίπου 1.000 επιχειρηματικών προτάσεων, έχει επενδύσει από τις αρχές του 2018 έως τώρα σε 23 νέες εταιρείες, ενώ φέτος έκανε 8 follow-on και προχώρησε σε μόλις μία νέα επένδυση. Bέβαια, υπήρξαν εταιρείες που χρηματοδοτήθηκαν αμιγώς από angel investors ή μέσω crowdfunding ή και από διεθνείς επενδυτές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εταιρεία Omilia, που «σήκωσε» 20 εκατ. δολ. φέτος την άνοιξη από το βρετανικό Grafton Capital. 
Αρκετοί λόγοι είναι αυτοί που ωθούν ένα επενδυτικό κεφάλαιο να απορρίψει την επιχειρηματική πρόταση μιας νεοσύστατης εταιρείας.

Σύμφωνα με την έκθεση του Found.ation και του ΕΙΤ Digital, το 21,7% των εταιρειών που ζητάει χρηματοδότηση δεν έχει κατορθώσει να κερδίσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών διότι η επιχειρηματική πρόταση δεν συνάδει με τα κριτήρια που θέτει το ίδιο το επενδυτικό κεφάλαιο. Αποκλίνει σημαντικά, δηλαδή, από κάποιες κατευθύνσεις που ακολουθεί το fund για να αποφασίσει τον λόγο, τον χρόνο αλλά και τον τρόπο που θα προχωρήσει σε μια νέα επένδυση.

Επειτα, αρκετές επιχειρηματικές προτάσεις (16,5%) απορρίπτονται διότι αυτές αφορούν μια ιδέα η οποία δεν μπορεί να υλοποιηθεί και να μετουσιωθεί σε προϊόν. Δημοφιλής λόγος απόρριψης φέτος ήταν και η προσπάθεια διείσδυσης ενός νέου προϊόντος σε μια ανταγωνιστική και κορεσμένη αγορά (11,7%). Αλλος λόγος που το όραμα αρκετών επιχειρηματιών δεν προσελκύει το ενδιαφέρον των επενδυτών αφορά την ίδια την επιχειρηματική πρόταση, η οποία δεν εμφανίζεται αρκετά συγκροτημένη (9,5%). Τέλος, η απουσία καινοτομίας λειτουργεί αποτρεπτικά για τους επενδυτές (6,9%), ενώ η αδυναμία της ίδιας της ομάδας, κυρίως σε επίπεδο εξειδίκευσης, να υλοποιήσει την επιχειρηματική ιδέα της αποτελεί άλλον έναν σημαντικό λόγο απόρριψής της από τα venture capitals (6%).