ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Ξεμπλόκαραν» δύο μεγάλα έργα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

«Ξεμπλόκαραν» δύο μεγάλα έργα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Κατά σχεδόν 600 εκατ. ευρώ προβλέπεται να ενισχυθεί το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τις αμέσως προσεχείς εβδομάδες, χάρις στο «ξεμπλοκάρισμα» δύο σημαντικών έργων. 

Ο λόγος για την κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία Οδός), προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ, και του έργου διαχείρισης απορριμμάτων της Πελοποννήσου, με την αξία της εν λόγω σύμβασης να υπολογίζεται σε 168 εκατ. ευρώ. Με τον τρόπο αυτόν, το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου προβλέπεται να ξεπεράσει τα 2,1 δισ. ευρώ, καθώς στο τέλος του εννεαμήνου του 2020 διαμορφωνόταν σε 1,52 δισ. ευρώ.

Η έγκριση χρηματοδότησης για το έργο του βόρειου τμήματος του Ε65 ήταν κομβικής σημασίας, προκειμένου να ενοποιηθεί ο εν λόγω αυτοκινητόδρομος. Υπενθυμίζεται πως σήμερα λειτουργεί μόνο το μεσαίο τμήμα του άξονα, αυτό που συνδέει την Ξυνιάδα με τα Τρίκαλα. Πρόκειται δε για ένα «ορφανό» κομμάτι, καθώς δεν συνδέεται με κανέναν άλλο αυτοκινητόδρομο. Υπό κατασκευήν, επίσης από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, βρίσκεται το νότιο τμήμα, ήτοι η σύνδεση Λαμίας – Ξυνιάδας, που έχει πλέον αποπερατωθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο του 60%.

Το νότιο και το βόρειο τμήμα του Ε65 ήταν από τα μέρη των αυτοκινητοδρόμων που είχαν «κοπεί» πριν από λίγα χρόνια, στο πλαίσιο των περικοπών που έγιναν, προκειμένου να επανεκκινήσουν τα τελματωμένα τότε έργα, λόγω διακοπής της χρηματοδότησης από τις τράπεζες. Αμφότερα τα τμήματα χαρακτηρίστηκαν «αναβαλλόμενα», κάτι που σήμαινε ότι εφόσον το Δημόσιο κατόρθωνε να τα χρηματοδοτήσει εκ νέου, τα έργα θα επανεκκινήσουν, χωρίς διαγωνισμό και με τον ίδιο ανάδοχο, δηλαδή τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που έχει πλέον το 100% της παραχωρησιούχου εταιρείας που είχε συσταθεί για την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65, στο πλαίσιο του αρχικού διαγωνισμού, πριν από δέκα και πλέον χρόνια.

Εντέλει, στις αρχές της εβδομάδας, το Δημόσιο εξασφάλισε το πράσινο φως από την αρμόδια διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), η οποία γνωμοδότησε ότι η χρηματοδότηση του συγκεκριμένου άξονα δεν συνιστά κρατική ενίσχυση. Πλέον, θα τροποποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης κι εφόσον εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, θα οδεύσει προς κύρωση από τη Βουλή, ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσουν τα έργα για το τμήμα των 70 χιλιομέτρων. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την ολοκλήρωση του τμήματος εντός 36 μηνών. Σημειωτέον ότι έχει προβλεφθεί κι επιπλέον κονδύλι ύψους 38 εκατ. ευρώ, σε περίπτωση που τα έσοδα από τα διόδια κριθούν ανεπαρκή, με βάση τα όσα ορίζονται στη σύμβαση παραχώρησης.

Εν τω μεταξύ, στην τελική ευθεία βρίσκεται πλέον, σχεδόν επτά χρόνια μετά, και το έργο ΣΔΙΤ για την κατασκευή και λειτουργία μονάδας διαχείρισης απορριμμάτων στην Πελοπόννησο, έργο που έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή. Ο σχετικός διαγωνισμός ολοκληρώθηκε το 2014 και η σύμβαση υπεγράφη το 2018, ωστόσο, μέχρι σήμερα, η κατασκευή της εν λόγω μονάδας είχε κολλήσει, κυρίως υπήρχαν εκκρεμότητες μεταξύ άλλων και με τις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις.

Συνολικά, προβλέπεται να αναπτυχθούν τρεις μονάδες διαχείρισης στερεών αποβλήτων, συνολικής δυναμικότητας 200.000 τόνων ετησίως. Οι μονάδες έχουν χωροθετηθεί στην Παλαιοχούνη Αρκαδίας (Δήμος Τρίπολης), στη Σκάλα Λακωνίας (Δήμος Ευρώτα) και στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας (Δήμος Οιχαλίας), ενώ προβλέπονται και δύο σταθμοί μεταφόρτωσης απορριμμάτων στη Νέα Κίο (Αργολίδα) και στο Σπαθοβούνι (Κορινθία).