ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΡΑΕ: Πάνω από 150.000 καταναλωτές κατέφυγαν στην καθολική υπηρεσία

rae-pano-apo-150-000-katanalotes-katefygan-stin-katholiki-ypiresia-561351538

Τη δυστοκία νοικοκυριών και επιχειρήσεων να αντεπεξέλθουν στις οικονομικές υποχρεώσεις τους καταδεικνύουν τα επίσημα στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) για τον αριθμό καταναλωτών που βρίσκουν καταφύγιο στην καθολική υπηρεσία, προκειμένου να αποφύγουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές όπως και τα στοιχεία για τον αριθμό καταναλωτών που εντάχθηκαν το 2020 στην προστατευμένη από υψηλές τιμές και αποκοπές ρεύματος κατηγορία των ευάλωτων πελατών αλλά και των αποσυνδέσεων λόγω οφειλών. Η εικόνα προβληματίζει την αγορά, η οποία παρομοιάζει την καθολική υπηρεσία των άνω των 150.000 καταναλωτών με χρέη που ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ με «bad bank» που αποτελεί μια εν δυνάμει ωρολογιακή βόμβα.

Καταναλωτές που τους έχει καταγγελθεί η σύμβαση με τον προηγούμενο πάροχο συνεχίζουν να ηλεκτροδοτούνται μέσω της καθολικής υπηρεσίας μέχρι να βρουν νέο προμηθευτή. Συμβαίνει όμως στη συγκεκριμένη υπηρεσία να βρίσκουν καταφύγιο χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις που έχουν συσσωρεύσει ληξιπρόθεσμες οφειλές ρεύματος προκειμένου να τις αποφύγουν. Ο αριθμός των καταναλωτών που εντάχθηκαν στην καθολική υπηρεσία το 2020, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΡΑΕ, αυξήθηκε κατά 21% σε σχέση με το 2019 και η αντίστοιχη κατανάλωση κατά 106%. 

Η αύξηση αυτή έρχεται σε συνέχεια της πρωτοφανούς αύξησης κατά 277% το 2019 σε σχέση με το 2018 στον αριθμό ένταξης καταναλωτών στην καθολική υπηρεσία και κατά 50% της αντίστοιχης κατανάλωσης και ενώ έχουν μεσολαβήσει μέτρα από τη ΡΑΕ για να μείνουν εκτός υπηρεσίας «στρατηγικοί κακοπληρωτές». Αυτό που φαίνεται να συμβαίνει είναι ότι καταναλωτές που τους έχει καταγγελθεί η σύμβαση από τους προμηθευτές τους λόγω απλήρωτων λογαριασμών αδρανούν σκοπίμως στην αναζήτηση άλλου παρόχου και βρίσκουν καταφύγιο στην καθολική υπηρεσία, παρότι το κόστος ρεύματος είναι ακριβότερο κατά 12% σε σχέση με την τρέχουσα τιμή, συνεχίζοντας να συσσωρεύουν χρέη. 

Ο αριθμός των καταναλωτών μέσης και χαμηλής τάσης που εντάχθηκαν στην καθολική υπηρεσία από 22.127 το 2017 αυξήθηκε στις 33.726 το 2018, εκτινάχθηκε στις 127.252 το 2019 και έφτασε το 2020 στις 153.520. 

Αντίστοιχα οι καταναλώσεις από 54.201 MWh το 2017 αυξήθηκαν στις 101.526 το 2018, στις 152.447 το 2019 και το 2020 σχεδόν διπλασιάστηκαν φθάνοντας τις 314.040 MWh. 

Τα συνολικά χρέη το 2019 των καταναλωτών στην καθολική υπηρεσία έφταναν σχεδόν τα 50 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2020 δεν υπάρχουν διαθέσιμα επίσημα στοιχεία. Στο μη διασυνδεδεμένο σύστημα, δηλαδή στα νησιά, η εξέλιξη είναι ακόμη πιο δυσμενής, με την ένταξη των καταναλωτών να αυξάνεται κατά 37% το 2020 σε σχέση με το 2019 και της κατανάλωσης κατά 160%. 

Ευάλωτοι πελάτες

Πέραν των καταναλωτών που έχουν ενταχθεί στην καθολική υπηρεσία, ποσοστό της τάξης του 9,4% του συνόλου των οικιακών καταναλωτών έχει ενταχθεί στην κατηγορία των ευάλωτων πελατών που προστατεύεται από υψηλές τιμές και αποκοπές ρεύματος. Ο μέσος αριθμός καταναλωτών που εντάχθηκαν στην κατηγορία των ευάλωτων πελατών το 2020 ανήλθε σε 558.714. Ο μεγαλύτερος αριθμός ευάλωτων πελατών παρατηρήθηκε τον Οκτώβριο (626.849) ενώ ο μικρότερος, τον αμέσως επόμενο μήνα, τον Νοέμβριο (446.318). Ενας μικρός αριθμός της τάξεως των 67.000 από την κατηγορία των ευάλωτων πελατών προχώρησε το 2020 σε διακανονισμό οφειλών, εκ των οποίων εξυπηρετήθηκε μόλις ένα ποσοστό της τάξης του 6,91%. Στις 417.590 τέλος έφτασαν, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΡΑΕ, οι εντολές αποκοπής ρεύματος σε πελάτες μέσης και χαμηλής τάσης το 2020 από 360.644 το 2019. Από αυτές εκτελέστηκαν οι 195.003. Οι εντολές επανασύνδεσης έφτασαν στις 340.306 και εκτελέστηκαν 327.104. Η διαφορά μεταξύ του αριθμού εντολών αποκοπής που εκτελέστηκαν και εντολών επανασύνδεσης αποδίδεται από τη ΡΑΕ στο γεγονός ότι το 2020 ο ΔΕΔΔΗΕ εκτέλεσε και εντολές επανασύνδεσης που είχαν δοθεί το 2019.