Η πανδημία, επιταχυντής στην ανάπτυξη της Wolt

Η πανδημία, επιταχυντής στην ανάπτυξη της Wolt

Μιλάει στην «Κ» ο Δημήτρης Καρέλος, γενικός διευθυντής της εταιρείας

8' 9" χρόνος ανάγνωσης

«Ως αποτέλεσμα της συνεχούς ανάπτυξης που καταγράφουμε, το 2020 είχαμε έσοδα 7,2 εκατ., δηλαδή αυξήθηκαν περίπου 14 φορές σε σύγκριση με το 2019. Αντίστοιχα και το 2021 αναμένεται να καταγράψουμε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, αφού μόνο στο πρώτο εξάμηνο τα μεγέθη μας έχουν τετραπλασιαστεί σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι». Με αυτά τα λόγια ο Δημήτρης Καρέλος, γενικός διευθυντής της Wolt για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, περιγράφει την πορεία της στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια και της πανδημίας, περίοδο που λειτούργησε ως «επιταχυντής» αλλαγών, όχι μόνο για το online delivery αλλά και το ηλεκτρονικό εμπόριο γενικότερα. Σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κ», επισημαίνει ότι η πανδημία έφερε την ανάπτυξη 3-4 μήνες νωρίτερα, εκτιμώντας πως το συνολικό ποσό που θα καταβάλει η Wolt σε καταστήματα και διανομείς υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ για το 2021. Ανάμεσα στα σχέδιά της είναι η ανάπτυξη της νεοσύστατης υπηρεσίας Wolt Market, με τη Θεσσαλονίκη να αποτελεί τον επόμενο σταθμό, ενώ όραμα είναι να καθιερωθεί η Wolt Ελλάδας ως hub για την επέκταση της μητρικής στην Ανατολική Μεσόγειο. 

– Tι τζίρο κατέγραψε η Wolt στη χώρα μας το 2020 και σε τι επίπεδα κινήθηκε ο ημερήσιος αριθμός των παραγγελιών που έγιναν μέσω της πλατφόρμας της; 
– Ως σχετικά νέα εταιρεία στην Ελλάδα –μετράμε μόλις 2,5 χρόνια παρουσίας στην αγορά– καταγράψαμε πολύ υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και πριν από την πανδημία. Το 2019, που ήταν η πρώτη μας χρονιά, έπρεπε να ξεκινήσουμε με τα «βασικά», δηλαδή να αποκτήσουμε παρουσία, να διαμορφώσουμε τη λειτουργία μας και να γίνουμε γνωστοί στο κοινό. Ετσι το 2019 είχαμε έσοδα (οργανικά της ελληνικής εταιρείας) μόλις λίγο πάνω από 500.000 ευρώ. 

– Από τότε μεγαλώνουμε συνεχώς και τα μεγέθη μας είναι κάθε μήνα μεγαλύτερα από αυτά των προηγούμενων μηνών. Εχουμε πλέον καλύψει το σύνολο της Αττικής και της Θεσσαλονίκης και μέσα στη χρονιά λανσάραμε την υπηρεσία μας σε Λάρισα, Πάτρα και Βόλο. Ως αποτέλεσμα της συνεχούς ανάπτυξης που καταγράφουμε, το 2020 είχαμε έσοδα 7,2 εκατ., δηλαδή αυξήθηκαν περίπου 14 φορές σε σύγκριση με το 2019. Αντίστοιχα και το 2021 αναμένεται να καταγράψουμε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, αφού μόνο το πρώτο εξάμηνο τα μεγέθη μας έχουν τετραπλασιαστεί σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι. Επίσης, από τότε που λανσάραμε την υπηρεσία, μετράμε πάνω από μισό εκατομμύριο ενεργούς χρήστες που έχουν πραγματοποιήσει έστω και μία παραγγελία μέσω της Wolt. Προσπαθούμε να επικεντρωνόμαστε στις δικές μας επιδόσεις και δεν λειτουργούμε με τη φιλοσοφία να «κυνηγήσουμε» τους ανταγωνιστές μας.
 
– Η αύξηση που καταγράψατε μήπως ήταν συγκυριακή λόγω της πανδημίας; 
– Η ανάπτυξη που καταγράφουμε είναι οργανική, απλώς η πανδημία μάς έφερε την ανάπτυξη 3-4 μήνες νωρίτερα. Η αγορά του οnline delivery ήταν δυναμική και πριν από την πανδημία. Ωστόσο, λειτούργησε ως επιταχυντής μιας αλλαγής που ήταν ήδη σε εξέλιξη, όχι μόνο για το online delivery, αλλά για το ηλεκτρονικό εμπόριο γενικότερα. 

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε κάθε φάση χαλάρωσης των περιορισμών για το λιανεμπόριο, παρατηρήσαμε μια μικρή πτώση της ζήτησης αρχικά, η οποία όμως μέσα στις επόμενες εβδομάδες επανερχόταν σε αντίστοιχους ρυθμούς με πριν. Εξάλλου, παρά την άρση των lockdowns και την επιστροφή στην κανονικότητα, πολλές από τις συνήθειες που αναπτύξαμε στη διάρκεια του COVID-19 θα παραμείνουν, άρα ο κόσμος θα παραγγέλνει περισσότερο ηλεκτρονικά σε σχέση με πριν. Ετσι, η αγορά του online delivery στην Ελλάδα θα συνεχίσει να μεγαλώνει και οι παίκτες θα εξελίσσονται.

– Πόσες επιχειρήσεις εστίασης μπήκαν στην πλατφόρμα σας πέρυσι και ποιος ο αριθμός των δια-νομέων; 
– Αυτή τη στιγμή μετράμε περισσότερα από 3.000 συνεργαζόμενα καταστήματα, εκ των οποίων τα περισσότερα είναι καταστήματα εστίασης και περίπου το 10% επιχειρήσεις λιανεμπορίου (ανθοπωλεία, μικρά σούπερ μάρκετ, κάβες, κρεοπωλεία, παιχνίδια από την αλυσίδα Μουστάκας κ.ά). Επίσης συνεργαζόμαστε με περισσότερους από 4.000 διανομείς, ενώ ο αριθμός αυξάνεται σταδιακά, παράλληλα με την ανάπτυξη της λειτουργίας μας σε νέες πόλεις, καθώς και με νέες υπηρεσίες.

– Από πότε δραστηριοποιείται η Wolt στη χώρα μας, πόσες και τι είδους επενδύσεις έχει πραγματοποιήσει μέχρι στιγμής στην Ελλάδα;
– Ξεκινήσαμε τη λειτουργία μας στην Ελλάδα τον Ιανουάριο του 2019 με μια ομάδα μόλις 10 ατόμων και η πρώτη παραγγελία που παραδώσαμε ήταν σε ένα γραφείο στο Μαρούσι στις 15 Ιανουαρίου. Από εκείνη την ημέρα μέχρι σήμερα έχουμε ήδη καλύψει ένα μεγάλο μέρος του αστικού ιστού της χώρας, έχουμε εμπλουτίσει τις υπηρεσίες μας με νέες κατηγορίες προϊόντων και έχουμε προσλάβει 150 επιπλέον εργαζόμενους, νέους -στην πλειονότητα- επαγγελματίες. Παράλληλα, επενδύουμε στην ανάπτυξη της τεχνολογίας μας και αναπτύσσουμε νέες συνεργασίες με περισσότερα καταστήματα και διανομείς. Χαρακτηριστικά να σας αναφέρω ότι το 2021 εκτιμούμε πως το συνολικό ποσό που θα καταβάλλουμε σε καταστήματα και διανομείς υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ. Αυτό το έσοδο έχει ιδιαίτερη σημασία αν σκεφτούμε ότι πολλά καταστήματα –και ιδιαίτερα τα πιο μικρά– δεν θα είχαν τη δυνατότητα να αναπτύξουν δική τους υποδομή για να μπουν στο delivery τόσο άμεσα όσο απαιτούσαν οι συνθήκες, χάνοντας έτσι μερίδιο από τον τζίρο τους. Εκτιμούμε ότι χωρίς την πλατφόρμα μας, περίπου το 35% των επιχειρήσεων που σήμερα είναι συνεργάτες μας θα είχαν μείνει εκτός online delivery. Συνεπώς οι επενδύσεις μας θεωρούμε ότι έχουν δημιουργήσει σημαντικά συνδυαστικά οφέλη για όλες τις πλευρές.

– Προσφάτως έκανε εμφάνιση στη χώρα μας το Wolt Market. Ποια είναι τα σχέδια ανάπτυξης για τη συγκεκριμένη αγορά;
– Το Wolt Market είναι μια νέα δραστηριότητα για εμάς, που προέκυψε ως αποτέλεσμα της κουλτούρας μας να σκεφτόμαστε καθημερινά το πώς θα αλλάξουμε τα δεδομένα στην αγορά μας. Την ίδια στιγμή είναι και ένα πείραμα, αφού δεν ήμασταν εξοικειωμένοι με τον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Αυτό που διαπιστώσαμε από τους λίγους μήνες λειτουργίας της υπηρεσίας είναι πως το Wolt Market, σε επίπεδο πωλήσεων, βρίσκεται ανάμεσα στις κορυφαίες κατηγορίες που έχουμε στην πλατφόρμα μας. Επιλέξαμε να υλοποιήσουμε το μοντέλο των «κρυφών καταστημάτων» (dark stores), δηλαδή καταστήματα που διαθέτουν μεν όλα τα προϊόντα στα ράφια τους, αλλά δεν είναι επισκέψιμα από τους πελάτες καθώς εξυπηρετούν μόνο την αποστολή των παραγγελιών. Ηδη λειτουργούμε το πρώτο μας κατάστημα στον Νέο Κόσμο με το οποίο καλύπτουμε 10 δήμους της Αθήνας και παράλληλα σχεδιάζουμε τη λειτουργία ενός ακόμα σημείου για να καλύψουμε το μεγαλύτερο μέρος της πρωτεύουσας. Επίσης σκοπεύουμε να λανσάρουμε την υπηρεσία στη Θεσσαλονίκη αναπτύσσοντας κι εκεί dark stores.

– Ποια τα σχέδια της Wolt για την Ελλάδα; 
– Η βασική μας κατεύθυνση είναι να συνεχίσουμε τη γεωγραφική μας επέκταση, καθώς και να εμπλουτίσουμε ακόμα περισσότερο τις κατηγορίες των προϊόντων που προσφέρουμε μέσα από την εφαρμογή. Οπως καταλαβαίνετε, δεν μπορώ να επεκταθώ περισσότερο αυτή τη στιγμή σε αυτό το θέμα αλλά αυτό που θα ήθελα να τονίσω είναι ότι θα συνεχίσουμε δυναμικά καθώς η Ελλάδα είναι μια πολύ σημαντική χώρα για τη Wolt. Το όραμά μας είναι η Wolt Eλλάδας να καθιερωθεί ως hub για την επέκταση της μητρικής στην Ανατολική Μεσόγειο. Ηδη έχουμε υπό την ευθύνη μας την ανάπτυξη των αγορών της Μάλτας και της Κύπρου και υπάρχουν ακόμη σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή (λ.χ. Βαλκάνια, Μέση Ανατολή κ.λπ.) και το όραμά μας είναι η Αθήνα να αποτελέσει το διοικητικό κέντρο που θα συντονίσει αυτή την προσπάθεια.

– Υπάρχουν επιχειρήσεις που υποστηρίζουν πως οι προμήθειες που χρεώνουν ψηφιακές πλατφόρμες σαν τη δική σας είναι ιδιαίτερα υψηλές. Τι κινήσεις κάνετε για να υποδεχθείτε στην πλατφόρμα περισσότερες επιχειρήσεις; 
– Παρατηρούμε πως υπάρχει σύγχυση σχετικά με το τι προσφέρουν διάφορες πλατφόρμες. Πριν από την έλευση της Wolt στην Ελλάδα, άλλοι παίκτες της αγοράς πρόσφεραν στα καταστήματα μόνο την πλατφόρμα, ενώ τη διανομή αναλάμβανε το εστιατόριο. Αντίθετα, εμείς παρέχουμε τη διανομή, καθώς και τις υπηρεσίες που αφορούν την εξυπηρέτηση του πελάτη, δύο υπηρεσίες που έχουν κόστος. Αυτό σημαίνει ότι κάποιος βάζει το κατάστημά του στην πλατφόρμα μας και εμείς αναλαμβάνουμε την παραγγελία, τη διανομή της αλλά και την εξυπηρέτηση του πελάτη. Σε αυτά προστίθενται το marketing του μαγαζιού και η προβολή του μέσα από την εφαρμογή της Wolt. Εάν όλα αυτά κάποιος τα κοστολογήσει, τότε θα αντιληφθεί πως η προμήθεια που λαμβάνουμε από τα μαγαζιά δεν είναι υψηλή. Ουσιαστικά, εμείς «φέρνουμε» στα μαγαζιά περισσότερες πωλήσεις, χωρίς ωστόσο να αυξάνουν τα κόστη τους.

Το μοντέλο εργασίας

– Γίνεται μια συζήτηση παντού στον κόσμο για την ανάγκη να αποσαφηνιστεί το νομικό καθεστώς απασχόλησης των διανομέων που εργάζονται σε διεθνείς ψηφιακές πλατφόρμες. Στην Ισπανία οι εταιρείες θα πρέπει να προσλαμβάνουν τους υπαλλήλους προσφέροντας μηνιαίο μισθό και ασφαλιστική κάλυψη. Οι διανομείς της Wolt υπό ποιο καθεστώς εργάζονται; 
– Παρ’ όλο που δεν δραστηριοποιούμαστε στην Ισπανία, παρακολουθούμε τις εξελίξεις με ενδιαφέρον. Οι ψηφιακές πλατφόρμες και η ευελιξία που φέρνουν στη ζωή όλων μας είναι κάτι νέο για τις εταιρίες, την Πολιτεία αλλά και τη Δικαιοσύνη. Γι’ αυτό και σε αρκετές χώρες βρίσκεται σε εξέλιξη η συζήτηση για την αξιολόγηση της νέας πραγματικότητας. 

Η άποψή μας είναι ότι όλα τα μοντέλα εργασίας έχουν τα υπέρ και τα κατά τους, γι’ αυτό και δεν είμαστε προκατειλημμένοι απέναντι σε κανένα μοντέλο. Σε τελική ανάλυση, το ζητούμενο είναι να βρεθούν οι καλύτερες δυνατές λύσεις τόσο για τους διανομείς όσο και για τη διατήρηση της ευελιξίας που είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας.

Στην Ελλάδα, όπως και στις περισσότερες χώρες που δραστηριοποιούμαστε, οι διανομείς είναι συνεργάτες με σύμβαση παροχής υπηρεσιών. Επιλέξαμε αυτήν τη μορφή συνεργασίας γιατί δίνει στους διανομείς μεγαλύτερη ελευθερία συγκριτικά με την εξαρτημένη εργασία, και σε εμάς τη δυνατότητα να δίνουμε εργασία σε περισσότερους συνεργάτες. Οι συνεργάτες μας είναι ελεύθεροι να επιλέξουν ποιες παραγγελίες θα αναλάβουν να παραδώσουν και ποιες όχι, να καθορίσουν το εάν, πότε και για πόση ώρα θα εργαστούν. Δεν έχουν αφεντικά, περιόδους «δοκιμής», ούτε περιορισμούς γλώσσας, ηλικίας ή εκπαιδευτικού υπόβαθρου για να ξεκινήσουν να κερδίζουν χρήματα. Στις έρευνες που κάνουμε ανά τρίμηνο, η πλειοψηφία των συνεργατών μας δηλώνει ότι θα προτιμούσε να συνεχίσει να απασχολείται με σύμβαση παροχής υπηρεσιών. 

Τον Απρίλιο λανσάραμε τη δική μας δωρεάν ιδιωτική ασφάλιση ατυχήματος για όλους τους διανομείς που συνεργάζονται με τη Wolt. Οι απολαβές τους ανέρχονται κατά μέσον όρο στα 8 ευρώ την ώρα. Ιδανικά, θα θέλαμε την ευελιξία του μοντέλου που παρέχει η Wolt σε συνδυασμό με το δίχτυ ασφαλείας που παρέχουν στους εργαζομένους και άλλες μορφές απασχόλησης.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT