Η ανεπάρκεια σε μικροτσίπ φέρνει ελλείψεις στην ελληνική αγορά

Η ανεπάρκεια σε μικροτσίπ φέρνει ελλείψεις στην ελληνική αγορά

4' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σημαντικές ελλείψεις έχει αρχίσει να προκαλεί και στην ελληνική αγορά η παγκόσμια έλλειψη επεξεργαστών, απότοκο της πανδημικής κρίσης, της συγκέντρωσης της παραγωγής τους στα χέρια λίγων βιομηχανιών, αλλά και των τεράστιων παραγγελιών από χώρες όπως η Κίνα. Τα γνωστά τσιπ, τα οποία πλέον χρησιμοποιούνται για την παραγωγή οποιασδήποτε μικρής ή μεγάλης συσκευής, από διαστημόπλοια και αυτοκίνητα μέχρι κινητά τηλέφωνα, βρίσκονται σε σημαντική έλλειψη εδώ και κάποιους μήνες, ασκώντας πιέσεις σε πολλούς κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας. Οι επιπτώσεις της παγκόσμιας έλλειψης αυτών των πολύτιμων υλικών έχουν ήδη αρχίσει να φαίνονται και στον εγχώριο εμπορικό κλάδο. Παράγοντες της αγοράς μιλούν για καθυστερήσεις έως και 6 μηνών ή και περισσότερο στις παραλαβές αυτοκινήτων από τους πελάτες, ενώ εταιρείες έχουν ήδη αρχίσει να ανακοινώνουν σε όσους έχουν πληρώσει προκαταβολές ότι έρχεται κύμα καθυστερήσεων, με τα αποθέματά τους να περιορίζονται.

«Εάν κάποιος θέλει να αγοράσει αυτοκίνητο πρέπει να βιαστεί γιατί οι χρόνοι παραλαβής έχουν αρχίσει και μεγαλώνουν», ανέφερε χαρακτηριστικά στην «Κ» ανώτατο στέλεχος μιας από τις μεγαλύτερες εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων στην Ελλάδα. «Ενώ υπάρχει μεγάλη ζήτηση για αυτοκίνητα, υπάρχει πρόβλημα στην εφοδιαστική αλυσίδα εξαιτίας της έλλειψης μικροτσίπ. Υπολογίζω ότι φέτος οι πωλήσεις αυτοκινήτων θα κινηθούν περίπου στις 100.000, ωστόσο εάν δεν υπήρχε το πρόβλημα αυτό, αυτές θα εμφάνιζαν επιπλέον αύξηση περίπου 20%. Οι δε παραγγελίες εκτιμώ ότι θα φθάσουν μέχρι τις 115.000. Αυτό σημαίνει ότι περίπου 15.000 παραγγελμένα αυτοκίνητα θα μεταφερθούν για τη νέα χρονιά», αναφέρει, προβλέποντας ότι το πρόβλημα αυτό θα μας ακολουθεί πιθανότατα και το 2022. Επίσης προσθέτει πως υπό κανονικές συνθήκες «κάποιος θα ανέμενε 1,5 – 2 μήνες ή το πολύ 3 μήνες για να παραλάβει το αυτοκίνητό του εάν δεν ήταν ετοιμοπαράδοτο. Τώρα μπορεί να φθάσει έως και τους 6 μήνες». Βέβαια, μεγάλο πλήγμα θα υποστούν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα, καθώς και τα plug in, τα οποία τεχνολογικά είναι πιο προηγμένα σε σύγκριση με τα συμβατικά. Ωστόσο, αυτή η κατηγορία των οχημάτων δεν πλήττεται μόνο από την παγκόσμια έλλειψη μικροτσίπ. Εξίσου σημαντική είναι η έλλειψη λιθίου –βασικό συστατικό για να κατασκευαστούν οι μπαταρίες που μπαίνουν στα ηλεκτροκίνητα οχήματα–, η τιμή του οποίου σημείωσε στις 31 Μαΐου αύξηση έως και 91,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. «Mακροπρόθεσμα και συγκεκριμένα σε ορίζοντα πενταετίας, οι τιμές των αυτοκινήτων και στη χώρα μας αναμένεται να αυξηθούν εξαιτίας τόσο των ελλείψεων σε μικροτσίπ όσο και σε πρώτες ύλες», προβλέπει. 

Μιλώντας για τον ρόλο των ημιαγωγών, ο Γιάννης Σώκιαλης, επικεφαλής της Yamaha στην Ελλάδα, εξηγεί πως «τα μικροτσίπ έχουν καταστεί σήμερα απολύτως απαραίτητα εξαρτήματα για την παραγωγή των σύγχρονων προϊόντων όπως οι μοτοσικλέτες, οι εξωλέμβιοι κινητήρες και τα jet θαλάσσης. Η χρήση τους εκτείνεται από τις κεντρικές υπολογιστικές μονάδες των κινητήρων μέχρι τα “έξυπνα” κλειδιά και από τις οθόνες μέχρι τα συστήματα πέδησης και διεύθυνσης». Σύμφωνα με τον ίδιο, οι ελλείψεις των μικροτσίπ έρχονται σε μια χρονιά κατά την οποία η ζήτηση φαίνεται να ανακάμπτει πλήρως, μετά το σοκ του 2020, αλλά και κατά την οποία η Yamaha παρουσίασε μερικά από τα δημοφιλέστερα προϊόντα παγκοσμίως. Ωστόσο εκτιμά ότι για την ελληνική αγορά θα έρθουν δύσκολες ημέρες. «Το τρίτο τρίμηνο του έτους θα είναι αρκετά δύσκολο για όλη την αγορά, όσον αφορά τη διαθεσιμότητα, μια και το κυρίαρχο στοιχείο θα είναι η αβεβαιότητα και οι συνεχείς αναθεωρήσεις των πλάνων παραγωγής. Ωστόσο, κατά το τελευταίο τρίμηνο, οπότε και αναμένουμε να επέλθει μία σχετική κανονικότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα, πιστεύουμε ότι θα καλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι όλη η συσσωρευμένη ζήτηση». 

Πιέσεις στην ελληνική αγορά υπάρχουν και σε ορισμένες κατηγορίες ηλεκτρονικών ειδών για τις οποίες παρουσιάστηκε δυσανάλογα μεγάλη ζήτηση σε σχέση με την περίοδο πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας. Προϊόντα όπως κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών ή τηλεοράσεις δέχονται πιέσεις λόγω της αυξημένης ζήτησης και της μειωμένης παραγωγικής δυναμικής σε μικροτσίπ. Παράλληλα, ελλείψεις υπάρχουν σε κάρτες γραφικών των οποίων η τιμή λέγεται ότι έχει αυξηθεί δραματικά, ενώ πιέσεις έχουν αρχίσει να παρατηρούνται σε φθηνά laptop, tablet και desktop. «Υπάρχουν αποθέματα, αλλά ασκούνται πιέσεις», αναφέρει στέλεχος μεγάλης αλυσίδας λιανεμπορίου. Η αυξημένη ζήτηση για laptop αποδίδεται και στο πρόγραμμα «Ψηφιακή μέριμνα», το voucher των 200 ευρώ που προώθησε η κυβέρνηση για την αγορά τέτοιου τεχνολογικού εξοπλισμού. Στο μεταξύ, με την Ελλάδα να «γεννά» πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ημιαγωγών, εκπρόσωποι του κλάδου αναγνωρίζουν τις επιπτώσεις της έλλειψης μικροεπεξεργαστών σε επίπεδο έρευνας και ανάπτυξης. H έλλειψη αυτή έχει αλλάξει τα χρονοδιαγράμματα της εταιρείας Adveos Microelectronic Systems, η οποία εξαγοράστηκε από την κινεζική Beken Corporation μόλις πριν από λίγους μήνες. «Οταν κάνουμε τον σχεδιασμό των τσιπ δημιουργούμε κάποια πρωτότυπα τα οποία θα πρέπει να κατασκευαστούν σε εργοστάσια του εξωτερικού ώστε να επιστρέψουν στην Ελλάδα και να τεσταριστούν στο κέντρο R&D που διατηρούμε στο Χαλάνδρι», αναφέρει ο Γιώργος Δημητρόπουλος, γενικός διευθυντής της εταιρείας. «Οι εταιρείες που παράγουν τα τσιπ με τις οποίες συνεργαζόμαστε είναι η Taiwan Semiconductor Manufacturing Co (TSMC), η UMC και η κινεζική SMIC. Αυτές όμως δεν δίνουν πλέον αρκετό χώρο στο εργοστάσιό τους προκειμένου να αναπτύξουν τα τσιπ μας, αφού τρέχουν να καλύψουν τις παραγγελίες μεγάλων βιομηχανιών», τονίζει. «Από τον Δεκέμβριο έχουμε στείλει ένα τσιπάκι, η κατασκευή του οποίου διαρκεί κανονικά κοντά 2-3 μήνες. Ακόμη όμως δεν το έχουμε παραλάβει», καταλήγει. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή