ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Νέες επενδύσεις σε υποδομές και e-fresh εκτός Αττικής

Μιλάει στην «Κ» η γενική διευθύντρια της εταιρείας, Ζήνα Μαυροειδή

nees-ependyseis-se-ypodomes-kai-e-fresh-ektos-attikis-561421612

Με προγραμματισμό για νέες επενδύσεις σε αποθηκευτικούς χώρους και στόλο οχημάτων, και σχέδια για την επέκτασή του εκτός Αττικής, πιθανότατα στη Θεσσαλονίκη, συμπληρώνει τον πέμπτο χρόνο της ζωής του το e-fresh.gr, το μοναδικό πλέον αμιγώς ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, καθώς όλες οι υπόλοιπες ανάλογες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που είχαν ξεκινήσει τα προηγούμενα χρόνια, κατέληξαν στην «αγκαλιά» μεγάλων αλυσίδων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. «Ξεκινήσαμε εξαρχής προσπαθώντας να είμαστε διορατικοί και να λειτουργήσουμε προληπτικά, χτίζοντας ένα οικοδόμημα που μπορεί με ευελιξία να υποστηρίξει μεγαλύτερο όγκο παραγγελιών, χωρίς να αλλάξει δομικά στοιχεία της λειτουργίας του», επισημαίνει στην «Καθημερινή» της Κυριακής η κ. Ζήνα Μαυροειδή, γενική διευθύντρια της e-fresh.gr. Η ίδια μιλάει για την πορεία της εταιρείας στα πέντε πρώτα χρόνια της λειτουργίας της, για τον σχεδιασμό της επόμενης πενταετίας, αλλά και για τον ανταγωνισμό στο ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ. 

– Κλείνετε φέτος πέντε χρόνια λειτουργίας. Μέσα σε αυτά τα πέντε χρόνια πώς έχει εξελιχθεί ο τζίρος, οι πελάτες, τα κέρδη σας, ο αριθμός κωδικών που διαθέτετε, αλλά και ο αριθμός των εργαζομένων;
– Η e-fresh.gr ιδρύθηκε το 2015 και βγήκε στον αέρα ένα χρόνο αργότερα. Αυτά τα πέντε χρόνια εμπορικής δραστηριότητας που κλείνουν φέτος το καλοκαίρι πέρασαν πολύ γρήγορα – ως αποτέλεσμα της εντατικής δουλειάς αλλά και των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης που χαρακτηρίζει γενικότερα το κανάλι του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας. Μια εταιρεία που ξεκινάει από το μηδέν σε έναν κλάδο που είναι έντονα ανοδικός, είναι λογικό να βιώνει μια σημαντική ανάπτυξη την πρώτη περίοδο της λειτουργίας της: Ετσι κι εμείς είδαμε τα μεγέθη μας –και τις ευθύνες μας– να πολλαπλασιάζονται. Ο τζίρος μας πλέον από την αρχή της λειτουργίας μας έως και το 2020 έχει τετραπλασιαστεί, ενώ τα τελευταία χρόνια σημειώνουμε ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης άνω του 45%. Σήμερα η e-fresh.gr φιλοξενεί στο site της μια ποικιλία 15.000 προϊόντων μεταξύ των οποίων και φρέσκα τρόφιμα, όπως τα είδη μαναβικής, ή μια σημαντική ποικιλία βιολογικών και vegan επιλογών που αναπτύξαμε ανταποκρινόμενοι στη ζήτηση. Στις κεντρικές μας υπηρεσίες απασχολούνται μόλις 30 άτομα, αφού η πλειονότητα των ανθρώπων που υποστηρίζουν τη δραστηριότητά μας είναι εν κινήσει: Ενδεικτικά οι οδηγοί μας ξεκινώντας από μια ομάδα 10 ατόμων, έχουν πλέον ξεπεράσει τους 100.  
 
– Ειδικά το 2020 που ήταν μία χρονιά «έκρηξης» για τα σούπερ μάρκετ και για τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ ειδικότερα, ποιες ήταν οι οικονομικές επιδόσεις του e-fresh.gr;
– Το 2020 ήταν μια απαιτητική χρονιά για όλους. Σε μια περίοδο όπου τα περισσότερα επαγγέλματα βρίσκονταν σε μια υποχρεωτική παύση, ο δικός μας κλάδος κλήθηκε να ξεπεράσει τις δυνατότητές του για να εξυπηρετήσει το κοινωνικό σύνολο. Με αφορμή την πανδημία και την αποφυγή των χώρων πιθανού συνωστισμού, πολλοί καταναλωτές δοκίμασαν για πρώτη φορά τις ηλεκτρονικές αγορές για προϊόντα σούπερ μάρκετ. Είχαμε λοιπόν σημαντική αύξηση στη ροή νέων πελατών, που συνεχίστηκε και σε όλο το διάστημα των διαδοχικών lockdowns και συνετέλεσε σε μια σημαντική ανάπτυξη. Βεβαίως, όλες οι εταιρείες επωμίστηκαν έκτακτα έξοδα που προέρχονταν από κόστος συνδεδεμένο με τον κορωνοϊό: προμήθειες μέτρων ατομικής προστασίας για τους εργαζομένους, εντατικό πλάνο απολυμάνσεων στις αποθήκες και στα οχήματά μας, καθώς και παροχή δωρεάν διαγνωστικών τεστ. Εκτίμησή μας είναι ότι οι καταναλωτές που έμειναν ευχαριστημένοι από την εμπειρία τους με τις ηλεκτρονικές αγορές θα μεταφέρουν κάποιες από τις εβδομαδιαίες τους επισκέψεις από το φυσικό στο online περιβάλλον και στο μέλλον. Θα δούμε λοιπόν μια σταδιακή μετατόπιση των αγορών από το φυσικό κατάστημα σε άλλες λύσεις που εξυπηρετούν την ανάγκη του καταναλωτή για πιο ξεκούραστα ψώνια. Φυσικά, οι επισκέψεις στο φυσικό κατάστημα θα συνεχιστούν – θεωρώ όμως πως αξιοποιώντας λύσεις όπως αυτή της e-fresh.gr κάποια Σάββατα θα επιλέξουμε να επενδύσουμε τον χρόνο μας διαφορετικά.

– Είναι στα σχέδιά σας η ανάπτυξη εκτός Αττικής και εάν ναι, σε ποιες περιοχές; 
– Η e-fresh.gr είναι μια λύση που ταιριάζει αρκετά στους έντονους ρυθμούς ζωής των μεγάλων αστικών κέντρων, όπου ο χρόνος είναι περιορισμένος και η ανάγκη για ευκολία σε βασικές καθημερινές ανάγκες πιο επιτακτική. Με τη λογική αυτή ξεκινήσαμε την υπηρεσία μας από την Αττική, η οποία ακόμη και σήμερα έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης. Ανάλογες ανάγκες όμως υπάρχουν και σε άλλες μεγάλες πόλεις, άρα δεν αποκλείουμε και την επέκταση των υπηρεσιών μας στο μέλλον και εκτός Αττικής. Ενα πιθανό ενδεχόμενο είναι η ανάπτυξή μας στη Θεσσαλονίκη, κάτι όμως που το αξιολογούμε τώρα με στόχο η όποια κίνηση να γίνει εντός της επόμενης πενταετίας.

– Τι επενδύσεις έχετε πραγματοποιήσει έως τώρα και τι προγραμματίζετε για το επόμενο διάστημα;
– Στην e-fresh.gr μας ενδιαφέρει να προσφέρουμε μια ολοκληρωμένη υπηρεσία προς τον καταναλωτή, διασφαλίζοντας στο μέγιστο δυνατό την υψηλή ποιότητα από την αρχή ώς το τέλος της διαδικασίας. Για τον σκοπό αυτό επενδύσαμε εξαρχής στις υποδομές μας θέλοντας να αναλάβουμε τα σημαντικά στάδια διεκπεραίωσης και αποστολής μιας ηλεκτρονικής παραγγελίας εσωτερικά. Σήμερα, η λειτουργία της e-fresh.gr βασίζεται σε δύο αποθηκευτικούς χώρους υψηλής τεχνολογίας και σε έναν στόλο 52 υγειονομικά ελεγμένων φορτηγών ψυγείων που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την εκτέλεση των παραγγελιών της e-fresh.gr: Μεταφέρουν δηλαδή μόνο προϊόντα σούπερ μάρκετ από ειδικά εκπαιδευμένο, πιστοποιημένο προσωπικό. 

Το πλάνο της προσεχούς πενταετίας προβλέπει επέκταση αυτών των υποδομών, ακολουθώντας την εξέλιξη της ζήτησης. Σχεδιάζουμε την προσθήκη νέων αποθηκευτικών χώρων στο υπάρχον δίκτυό μας καθώς και την ενίσχυση του στόλου μας. Αντίστοιχα, θα ακολουθήσουν και ανάλογες προσλήψεις προσωπικού ώστε να αξιοποιηθούν οι επενδύσεις υποδομών με ικανούς ανθρώπους στο τιμόνι της κάθε δραστηριότητας. Είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον κυρίως επειδή πιστεύουμε ότι προσφέρουμε μια υπηρεσία με ουσιαστικό αντίκτυπο στην καθημερινότητα του τελικού καταναλωτή: Ικανοποιούμε μια πραγματική ανάγκη με έναν πιο καινοτόμο τρόπο. Οσο αυτό γίνεται σωστά και επαγγελματικά σίγουρα θα πηγαίνει καλά. Μέσα στο 2022 εκτιμώ ότι θα έχουμε πιο γρήγορο ρυθμό εκτέλεσης κάποιων εκ των παραπάνω σχεδίων.

Ευελιξία

– Ειδικά κατά την περίοδο του πρώτου lockdown ανταποκριθήκατε με σχετικά μεγαλύτερη ταχύτητα στην παράδοση των παραγγελιών. Πού οφείλεται αυτό;
– Η e-fresh.gr είναι μια καθαρόαιμη εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου με μεγάλη εξειδίκευση και οργανωμένη αποκλειστικά με βάση τις προδιαγραφές και τις απαιτήσεις που έχει το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ. Ολη η προσοχή μας αλλά και η στρατηγική μας είναι προσανατολισμένη στο κομμάτι αυτό και άρα είναι λογικό να έχουμε μεγαλύτερη ευελιξία όταν η ζήτηση αυξάνεται απότομα όπως έγινε και την περίοδο της πανδημίας. Ξεκινήσαμε εξαρχής προσπαθώντας να είμαστε διορατικοί και να λειτουργήσουμε προληπτικά, χτίζοντας ένα οικοδόμημα που μπορεί με ευελιξία να υποστηρίξει μεγαλύτερο όγκο παραγγελιών χωρίς να αλλάξει δομικά στοιχεία της λειτουργίας του. Βέβαια, οι προβλέψεις μας έβλεπαν την εν λόγω ανάπτυξη να έρχεται πιο σταδιακά και σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα αλλά η πανδημία έφερε πολλά πλάνα πιο μπροστά. Παράλληλα, την περίοδο της πανδημίας για κάποιες ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού η ανάγκη των προμηθειών σε είδη σούπερ μάρκετ από απόσταση έγινε επιτακτική. Ο καθένας μας ανησυχούσε, κάποιοι όμως είχαν λόγους να ανησυχούν περισσότερο. Εκεί ξαφνικά ο ρόλος του σούπερ μάρκετ απέκτησε κοινωνικό χαρακτήρα. Εμείς κάναμε άμεσες αναπροσαρμογές ώστε ακόμη και την περίοδο των μεγάλων καθυστερήσεων στην παράδοση οι ευαίσθητες ομάδες να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο τροφίμων στην Ελλάδα είναι ακόμη στο ξεκίνημά του

nees-ependyseis-se-ypodomes-kai-e-fresh-ektos-attikis0
Το 2020 είχαμε σημαντική αύξηση στη ροή νέων πελατών, που συνεχίστηκε και σε όλο το διάστημα των διαδοχικών lockdowns.

«Το ηλεκτρονικό εμπόριο τροφίμων είναι ακόμη στο ξεκίνημά του. Στα πρώτα αυτά βήματα ανάπτυξης του κλάδου κάθε οργανωμένη προσπάθεια βοηθάει, αφού εδραιώνει ακόμη περισσότερο τη λύση των αγορών από απόσταση στη συνείδηση του καταναλωτή». Με αυτή τη φράση η κ. Μαυροειδή δίνει τη δική της οπτική για τον ανταγωνισμό που αναπτύσσεται στο κανάλι του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ. 

– Χωράει η ελληνική αγορά άλλους «παίκτες» υπό την έννοια της δραστηριοποίησης αμιγώς ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ;
– Αυτό θα εξαρτηθεί σε σημαντικό βαθμό από το τι θα πράξουν και πώς θα οργανωθούν οι μεγάλες αλυσίδες που διαθέτουν και φυσικά καταστήματα. Εάν αυτές οργανωθούν σωστά, τότε η αγορά δεν χωράει ακόμη πολλούς «παίκτες». Δείτε, για παράδειγμα, τι συμβαίνει στη Βρετανία, όπου το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ είναι εξαιρετικά ανεπτυγμένο και με πολύ μεγάλη διείσδυση. Ακριβώς επειδή έχουν οργανώσει πάρα πολύ τα σχετικά κανάλια οι μεγάλες αλυσίδες οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, υπάρχει ουσιαστικά μόνο ένα μεγάλο αμιγώς ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιείται με επιτυχία (σ.σ. πρόκειται για την Ocado). Εάν δεν υπάρξει μεγάλη οργάνωση και δεν δοθεί έμφαση από τους μεγάλους λιανέμπορους στην Ελλάδα που διαθέτουν και φυσικά καταστήματα, τότε θα εξακολουθήσει να υπάρχει ζήτηση και φυσικά και χώρος για τη δραστηριοποίηση και άλλων αμιγώς ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ.

– Κάποιες από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες παραγγελιοληψίας και διανομής προϊόντων αναπτύσσουν και οι ίδιες ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ. Σας ανησυχεί ο ανταγωνισμός που ασκείται από αυτό το κομμάτι της αγοράς;
– Το ηλεκτρονικό εμπόριο τροφίμων είναι ακόμη στο ξεκίνημά του. Στα πρώτα αυτά βήματα ανάπτυξης του κλάδου κάθε οργανωμένη προσπάθεια βοηθάει, αφού εδραιώνει ακόμη περισσότερο τη λύση των αγορών από απόσταση στη συνείδηση του καταναλωτή. Εχουμε τη χαρά και την πολυτέλεια να είμαστε σε έναν κλάδο που θα δει σημαντική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια και έτσι υπάρχει δουλειά για όλους. Είναι σημαντικό όμως να τονίσουμε ότι οι λύσεις που υπάρχουν στην αγορά έχουν και μια διαφορετική προσέγγιση. Στην e-fresh.gr δεν κάνουμε απλώς διανομή των προϊόντων. Μας ενδιαφέρει να ελέγχουμε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, να αποφασίζουμε για τα προϊόντα που θα βρει κάποιος στα ράφια μας, να ελέγχουμε την ποιότητα και την ασφάλεια σε κάθε στάδιο και όλα αυτά σε μια διευρυμένη γκάμα προϊόντων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο καταναλωτής έχει πρόσβαση σε προϊόντα που δεν θα βρει αλλού, αλλά και σε μια ποικιλία προσφορών που τελικά αποφέρει σημαντικό όφελος. Ολα αυτά είναι βασικά κριτήρια της αγοραστικής απόφασης και για αυτό και επενδύουμε σε καθένα ξεχωριστά, παράλληλα με την ανάγκη της γρήγορης εξυπηρέτησης. Αλλωστε, η πελατειακή μας βάση αποτελείται κατά κύριο λόγο από εργαζομένους, νέες οικογένειες με ανάγκες για πιο ολοκληρωμένα και οργανωμένα ψώνια που δεν μπορεί να καλύψει η μικρή λιανική. Υπό αυτό το πρίσμα οι υπόλοιπες λύσεις της αγοράς δεν είναι άμεσα ανταγωνιστικές με την υπηρεσία μας. 

– Σχεδιάζετε την επέκταση και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων; 
– Η e-fresh.gr θέλει να εξυπηρετεί τον πελάτη σε κάθε του ανάγκη, ώστε να μπορεί να ολοκληρώνει τα ψώνια της εβδομάδας με όλα όσα χρειάζεται χωρίς να συμβιβάζει τις ανάγκες του. Δεν έχει νόημα να ψωνίζει κάποιος από εμάς εάν μετά τις αγορές του πρέπει να κάνει ένα συμπληρωματικό φυσικό ταξίδι για όσα δεν βρήκε διαθέσιμα – στόχος είναι να τον διευκολύνουμε ώστε να μη χρειάζεται το ταξίδι στο φυσικό κατάστημα. Η γκάμα των προϊόντων μας εμπλουτίζεται συνεχώς ακολουθώντας τόσο τις τάσεις της εποχής όσο και τους ίδιους τους καταναλωτές που μας κατευθύνουν μέσα από τις επιθυμίες τους. Ηδη έχουμε εμπλουτίσει το site μας σε βιολογικά προϊόντα, έχουμε μια πολύ μεγάλη γκάμα vegan επιλογών αλλά και eco friendly προϊόντων καθαριότητας και προσωπικής φροντίδας. Παράλληλα, μας αρέσει πολύ να παρουσιάζουμε στο ευρύ καταναλωτικό κοινό ποιοτικά προϊόντα από μικρότερους Ελληνες παραγωγούς που ξεχωρίζουν και στόχος μας είναι να το κάνουμε ακόμη περισσότερο στο μέλλον. Οι επιλογές αυτές ήρθαν σαν αποτέλεσμα της τάσης που υπάρχει σε παγκόσμιο επίπεδο και αποτυπώνεται πλέον και στην Ελλάδα, αλλά και σαν δική μας επιθυμία να καλύψουμε τον καταναλωτή τόσο στα βασικά καθημερινά αγαθά όσο και σε πιο ιδιαίτερα προϊόντα, στο ίδιο καλάθι και με την ίδια ευκολία.