ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Έλεγχοι σε εταιρείες τροφίμων και μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ

elegchoi-se-etaireies-trofimon-kai-megales-alysides-soyper-market-561493549

Εφοδο σε δεκαεπτά σημεία, μεταξύ αυτών στις έξι μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας, έκαναν χθες ελεγκτές της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η κίνηση αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία καθώς γίνεται εν μέσω ανατιμήσεων σε σειρά βασικών ειδών διατροφής και εκτιμήσεων για περαιτέρω αυξήσεις τιμών.

Ο έλεγχος της Ε.Α. εστιάζεται στις αγορές δημητριακών, γάλακτος, καφέ, μαρμελάδων, ροφημάτων και τυριών, όπου διερευνώνται οριζόντιες και κάθετες συμπράξεις προμηθευτών και λιανεμπόρων. 

Οι έλεγχοι διενεργήθηκαν στις εγκαταστάσεις των εταιρειών σε Αττική, Κεντρική Μακεδονία και Θεσσαλία. Σύμφωνα με απολύτως ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», ο έλεγχος έγινε σε δεκαεπτά σημεία και σε αυτά συμπεριλαμβάνονται όλες οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, γαλακτοβιομηχανία με ηγετική θέση που εδρεύει στη Θεσσαλία, κορυφαία πολυεθνική στην κατηγορία των δημητριακών, καθώς και μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες καφέ. Στους αιφνιδιαστικούς επιτόπιους ελέγχους έλαβαν μέρος 70 άτομα, συμπεριλαμβανομένων και στελεχών με εξειδίκευση στην πληροφορική από την Οικονομική Αστυνομία και τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών.

Κύκλοι με γνώση των ελέγχων υποστήριξαν μιλώντας στην «Κ» ότι υπάρχουν ενδείξεις για εναρμονισμένες πρακτικές στις προαναφερθείσες κατηγορίες, ενδείξεις που προκύπτουν από την έρευνα που έχει ήδη κάνει σε πρώτο στάδιο η Ε.Α. με τη συμβολή και της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας που έχει αναπτύξει, και ότι οι επιτόπιοι έλεγχοι έγιναν για αναζήτηση και σχετικού αποδεικτικού υλικού. Πάντως, στη σχετική ανακοίνωση της Ε.Α. τονίζεται, κατά την πάγια τακτική της, ότι «η διεξαγωγή τέτοιων ελέγχων δεν προδικάζει ότι οι επιχειρήσεις έχουν εμπλακεί σε αντι-ανταγωνιστική συμπεριφορά, ούτε προδικάζει το αποτέλεσμα της έρευνας».

Η αγορά, κάθε άλλο παρά είδε με καλό μάτι την έρευνα της ανεξάρτητης αρχής, με παράγοντές της να υποστηρίζουν αφενός ότι το φαινόμενο των ανατιμήσεων είναι παγκόσμιο και αφετέρου ότι η ενέργεια της Ε.Α. έγινε προκειμένου να αλιευθούν πληροφορίες χωρίς συγκεκριμένη στόχευση. Θεωρούν, δε, ότι συνιστά κυρίως μια προειδοποίηση προκειμένου προμηθευτές και λιανέμποροι να απορροφήσουν την αύξηση του κόστους εισροών και να μην τη μετακυλίσουν στην τιμή καταναλωτή.

Εκπληξη, αν μη τι άλλο, προκαλεί το ότι την ίδια ημέρα που γινόταν η έφοδος της Ε.Α. στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης και ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Σ. Αναγνωστόπουλος πραγματοποίησαν τηλεδιάσκεψη με εκπροσώπους αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Στην τηλεδιάσκεψη συζητήθηκε το θέμα των ανατιμήσεων στο περίφημο «καλάθι της νοικοκυράς» με υπόμνηση, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, της νομοθεσίας περί καρτέλ και αθέμιτου κέρδους εν μέσω πανδημίας. Για την ιστορία να πούμε ότι τελευταία φορά που είχε γίνει μεγάλη έρευνα της Ε.Α. στα σούπερ μάρκετ, διερευνώντας τότε εναρμονισμένες πρακτικές τιμών και συμπράξεις και με προμηθευτές, ήταν το 2004. 

Η έρευνα αυτή οδήγησε το 2005 σε καταδικαστική απόφαση και επιβολή προστίμων σε επτά αλυσίδες σούπερ μάρκετ (Ατλάντικ, Αφοί Βερόπουλοι, Μασούτης, Μετρό, Σκλαβενίτης, Τροφίνο και Α.Β. Βασιλόπουλος), καθώς και στον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΣΕΣΜΕ). Η απόφαση αυτή ήταν καθοριστική για τη διάλυση του ΣΕΣΜΕ, χωρίς ποτέ ξανά να υπάρξει διάδοχο σχήμα.