Μάχη γιγάντων για τα 770 πράσινα λεωφορεία

Μάχη γιγάντων για τα 770 πράσινα λεωφορεία

Αυξημένο ενδιαφέρον από μεγάλους ευρωπαϊκούς αλλά και δύο κινεζικούς ομίλους έχει προσελκύσει ο διεθνής ηλεκτρονικός διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια 770 λεωφορείων χαμηλών και μηδενικών ρύπων

2' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αυξημένο ενδιαφέρον από μεγάλους ευρωπαϊκούς αλλά και δύο κινεζικούς ομίλους έχει προσελκύσει ο διεθνής ηλεκτρονικός διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια 770 λεωφορείων χαμηλών και μηδενικών ρύπων και συγκεκριμένα για 350 ηλεκτρικά, 300 CNG (συμπιεσμένου φυσικού αερίου) και 120 υβριδικά, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 384 εκατ. ευρώ. Ο διαγωνισμός, που προκηρύχθηκε πριν από λίγες ημέρες, έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση του Δημοσίου για την αγορά των εν λόγω οχημάτων από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και από το ΕΣΠΑ, σε αντίθεση με την πρώτη προσπάθεια αγοράς που έγινε από την προηγούμενη κυβέρνηση, η οποία ούτως ή άλλως προσέκρουσε και σε νομικά και άλλα εμπόδια και έτσι ακυρώθηκε από την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών το 2019.

Τα 770 νέα λεωφορεία αναμένεται να ενισχύσουν σημαντικά το παραγόμενο μεταφορικό έργο, μειώνοντας παράλληλα τις αρνητικές επιπτώσεις των μεταφορών στην ποιότητα του αέρα και το περιβάλλον συνολικά. Για τα λεωφορεία για την προμήθεια του διαγωνισμού, τα οποία χωρίζονται σε πέντε διαφορετικές κατηγορίες, τόσο σε ό,τι αφορά το καύσιμο όσο και το μέγεθός τους, θα υποβληθούν ξεχωριστές προσφορές. «Ετσι, διασφαλίζεται το ευρύ άνοιγμα στην αγορά και η ικανοποίηση μιας σειράς από διαφορετικές τεχνικές απαιτήσεις», αναφέρουν πηγές από το υπουργείο. Τον διαγωνισμό των 384 εκατ. ευρώ για τα 770 λεωφορεία θα ακολουθήσει και δεύτερος για την προμήθεια επιπλέον 530 λεωφορείων, ώστε στο σύνολό τους να φτάσουν τα 1.300.

Εντονο ενδιαφέρον από το σύνολο των Ευρωπαίων κατασκευαστών, ενώ μερίδιο διεκδικούν και δύο κινεζικές εταιρείες.

Με δεδομένο το μέγεθος αυτό της προμήθειας του Δημοσίου, την εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και τη διαβούλευση που έχει προηγηθεί για να βγει άρτια ο διαγωνισμός, γίνεται εύκολα αντιληπτό το αυξημένο διεθνές ενδιαφέρον. Οσοι παρακολουθούν την αγορά των λεωφορείων από κοντά και τις συμμετοχές σε ανάλογους διαγωνισμούς στο παρελθόν στην Ελλάδα αλλά και πρόσφατα στο εξωτερικό, προεξοφλούν την κάθοδο της σουηδικής Volvo ΑΒ, που συνεργάζεται στην Ελλάδα με τον όμιλο Σαρακάκη, αλλά και της γερμανικής Daimler διά της ελληνικής θυγατρικής της.

Επίσης βέβαιη πρέπει να θεωρείται και η συμμετοχή της πολωνικής Solaris, που αποτέλεσε άλλωστε την έκπληξη στον προηγούμενο μεγάλο διαγωνισμό του ελληνικού Δημοσίου πριν από 13 περίπου έτη, οπότε και εξασφάλισε τη σχετική προμήθεια, αναφέρουν πηγές της αγοράς. Βεβαίως στον διαγωνισμό παρούσα θα είναι και η Heuliez Bus, η γαλλική θυγατρική της IVECO. Ωστόσο, «οι ελέφαντες στο δωμάτιο» του διαγωνισμού δεν είναι οι ευρωπαϊκοί κολοσσοί, αλλά οι κινεζικές Yutong Bus και BYD που θεωρούνται διεθνώς από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ηλεκτροκίνητων οχημάτων μαζικής μεταφοράς. Για τις δυο αυτές εταιρείες αναφέρεται πως έχουν τη δυνατότητα έντονα ανταγωνιστικής τιμολόγησης, αν και για οχήματα με μπαταρίες που τεχνολογικά δεν ανήκουν στην τελευταία γενιά. Κατά πόσον αυτό ισχύει μένει να φανεί όταν ανοιχτούν οι τεχνικές προσφορές στους φακέλους των υποψηφίων.

Η όλη διαδικασία, όχι μόνο θα ανανεώσει δραστικά τον στόλο των λεωφορείων των αστικών συγκοινωνιών, αλλά και θα περιορίσει δραστικά το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα. Την εξασφάλιση της χρηματοδότησης του όλου εγχειρήματος από το Ταμείο Ανάκαμψης και από το ΕΣΠΑ πιστώνεται το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών  που διεξήγαγε τις απαραίτητες συνεννοήσεις με την αρμόδια Ευρωπαία επίτροπο Συνοχής και Μεταρρυθμίσεων, Ελίζα Φερέιρα και έδωσε τις λύσεις που  απαιτούνταν.

Παράλληλα, οι αστικές συγκοινωνίες στην πρωτεύουσα ενισχύθηκαν φέτος από τον Απρίλιο και με τη διαδικασία leasing, μέσω της οποίας έχουν ενταχθεί  μέχρι σήμερα 168 από συνολικά 293 οχήματα (ηλικίας μέχρι 10 ετών), ενώ επίσης η σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ ενέταξε συνολικά 200 οχήματα (εκ των οποίων 180 σε κυκλοφορία και 20 εφεδρικά).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή