Νέο επεισόδιο στον δρόμο-φάντασμα της Δυτικής Πελοποννήσου

Νέο επεισόδιο στον δρόμο-φάντασμα της Δυτικής Πελοποννήσου

Eνα έργο-φάντασμα, τη σύνδεση Πύργου – Τσακώνας με τον υπό κατασκευήν αυτοκινητόδρομο Πάτρας- Πύργου, επιχειρεί να αναδιαπραγματευτεί το υπουργείο Υποδομών

2' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Eνα έργο-φάντασμα, τη σύνδεση Πύργου – Τσακώνας με τον υπό κατασκευήν αυτοκινητόδρομο Πάτρας- Πύργου, επιχειρεί να αναδιαπραγματευτεί το υπουργείο Υποδομών. Προ ημερών ανέθεσε στην Ολυμπία Οδό να εκπονήσει μελέτη για να διερευνήσει εναλλακτική χάραξη μέσω σήραγγας και να εκπονήσει μελέτη κόστους-οφέλους, προκειμένου να διαπιστωθεί αν το έργο θα μπορούσε να είναι επιλέξιμο για χρηματοδότηση. Η αρχική χάραξη, που προέβλεπε συνέχιση της παραλιακής διέλευσης μέσω μιας περιβαλλοντικά ευαίσθητης περιοχής, έχει αποκλειστεί εδώ και μια δεκαετία, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ξεκινήσει τη διαδικασία παραπομπής της Ελλάδας στο Ευρωδικαστήριο.

Το τμήμα Πύργου- Τσακώνας ήταν αρχικά κομμάτι του αυτοκινητόδρομου Ελευσίνας – Κορίνθου – Πάτρας – Πύργου, που ανέλαβε να υλοποιήσει η Ολυμπία Οδός. Η αρχική χάραξη (που πήρε περιβαλλοντικούς όρους το 2006) προέβλεπε τη διέλευση του αυτοκινητόδρομου μέσα από την προστατευόμενη περιοχή του παραλιακού δάσους Ζαχάρως, της Λίμνης Καϊάφα, της Στροφυλιάς και του Κακόβατου. Ομως πολύ σύντομα η εικόνα άλλαξε. Επειτα από καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή από ομάδα πολιτών και φορέων της περιοχής (Νοέμβριος 2007), η επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή (Ιούνιος 2008) για παραβίαση της κοινοτικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Λίγο νωρίτερα το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε διατάξει το «πάγωμα» του έργου για το συγκεκριμένο τμήμα (18ο-23ο χλμ. του τμήματος Αλφειός – Τσακώνα). Ακολούθησε (Νοέμβριος 2009) η αποστολή αιτιολογημένης γνώμης (το τελευταίο στάδιο πριν από την παραπομπή στο Ευρωδικαστήριο) από την επιτροπή και η ακύρωση των περιβαλλοντικών όρων του έργου από το ΣτΕ (απόφαση 2473/2020) για το τμήμα Κάτω Σαμικού – Ζαχάρως – Ποταμού Νέδα (21 χλμ.).

Εναλλακτική χάραξη για τη σύνδεση Πύργου – Τσακώνας με τον άξονα Πάτρας – Πύργου διερευνά το υπουργείο.

Μετά τις εξελίξεις αυτές, το τμήμα Πύργου – Τσακώνας μπήκε στο «συρτάρι» και το έργο προχώρησε χωρίς αυτό. Προ ημερών, ωστόσο, το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να διερευνήσει την εκτέλεσή του με άλλη χάραξη, η οποία είχε παλιά εξεταστεί ως μια από τις εναλλακτικές (αλλά είχε απορριφθεί λόγω υψηλού κόστους): την κατασκευή εναλλακτικής διαδρομής από το όρος Λαπίθα, με δίδυμη σήραγγα 3.700 μέτρων και την παράκαμψη της Ζαχάρως από τα ανατολικά. Με απόφαση που δημοσιεύθηκε προ ημερών, ανατέθηκε στην Ολυμπία Οδό να μελετήσει την εναλλακτική χάραξη και να πραγματοποιήσει ανάλυση κόστους-οφέλους για το σύνολο του τμήματος Πύργου – Τσακώνας, με επίκαιρες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Στόχος, να διερευνηθεί κατά πόσο το έργο μπορεί να είναι επιλέξιμο για χρηματοδότηση.

Εν τω μεταξύ, οι εργασίες στο τμήμα Πάτρας – Πύργου (που είχε επίσης αποκοπεί από το κύριο έργο, αλλά το 2013 στο πλαίσιο της αναθεώρησης των συμβάσεων παραχώρησης επανεντάχθηκε στο τέλος του προηγούμενου έτους) βρίσκονται πλέον σε πλήρη εξέλιξη. Τα έργα ξεκίνησαν στις 18 Μαρτίου και σύμφωνα με την Ολυμπία Οδό έχουν αναπτυχθεί και τα τρία εργοτάξια (περίπου 500 εργαζόμενοι), πραγματοποιώντας κυρίως χωματουργικές εργασίες, καθαρισμούς και αποψιλώσεις. Η πρόοδος του έργου είναι στο 2,5% και εντός χρονοδιαγράμματος, ωστόσο (και σε αυτό το έργο) έχει ανοίξει η συζήτηση με το υπουργείο Υποδομών για την άνοδο του κόστους των πρώτων υλών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή