Κίνητρα για εγκατάσταση σε επιχειρηματικά πάρκα

Κίνητρα για εγκατάσταση σε επιχειρηματικά πάρκα

Σε διαβούλευση το ν/σ – «Αγκάθι» η πλήρης κυριότητα της έκτασης από την ΕΔΕΑΕΠ

3' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Βιομηχανίες και εν γένει επιχειρήσεις που ανήκουν στη λεγόμενη κατηγορία Α2 (γνωστές παλαιότερα ως επιχειρήσεις μέσης όχλησης) θα επιτρέπεται να εγκαθίστανται σε επιχειρηματικά πάρκα στην Αττική. Τούτο προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για τα επιχειρηματικά πάρκα (Ε.Π.), το οποίο θα βρίσκεται μέχρι αύριο Σάββατο σε δημόσια διαβούλευση.

Υπενθυμίζεται ότι από το 1985 με το περίφημο Προεδρικό Διάταγμα 85/85 απαγορευόταν η ανάπτυξη στην Αττική επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της λεγόμενης μέσης όχλησης. Βεβαίως τούτο δεν εμπόδισε την παράνομη ή κατά παρέκκλιση αδειοδότηση πολλών τέτοιων δραστηριοτήτων και τη δημιουργία άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων, χωρίς υποδομές, εντός του λεκανοπεδίου. Στην Περιφέρεια Αττικής οι άτυπες συγκεντρώσεις μεγάλης κλίμακας δεν είναι ούτε μία ούτε δύο, αλλά 15! Υπενθυμίζεται ότι με βάση τη σχετική υπουργική απόφαση του 2020 στην κατηγορία Α2 έχουν ενταχθεί 129 δραστηριότητες.

Μάλιστα, στο ίδιο άρθρο του υπό δημόσια διαβούλευση νομοσχεδίου, το άρθρο 30, προβλέπονται και κίνητρα εγκατάστασης και μετεγκατάστασης των επιχειρήσεων σε επιχειρηματικά πάρκα. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι οι επιχειρήσεις που μετεγκαθίστανται σε Ε.Π. απαλλάσσονται από την καταβολή φόρου εισοδήματος για την υπεραξία που προκύπτει από την εκποίηση των ακινήτων και των λοιπών εγκαταστάσεών τους, κατά το μέρος που αντιστοιχεί στο κόστος μετεγκατάστασής τους. Αν, μέσα σε 5 έτη από τη μετεγκατάσταση, η επιχείρηση παύσει να ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα μέσα στο Ε.Π., υποχρεούται σε επιστροφή του ποσού της φοροαπαλλαγής με τις νόμιμες προσαυξήσεις. Το ποσό που αποτελεί αντικείμενο απαλλαγής συνυπολογίζεται στο ποσό της δημόσιας επιχορήγησης, εφόσον η επιχείρηση ενταχθεί σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα κρατικών ενισχύσεων. Επιπλέον, για τις δραστηριότητες που είναι εγκατεστημένες σε περιοχή όπου, σύμφωνα με τις πολεοδομικές διατάξεις, έχει επέλθει μεταβολή της χρήσης γης ή, για οποιονδήποτε λόγο, επιβάλλεται η απομάκρυνσή τους, οι δαπάνες μετεγκατάστασης αυτών σε Ε.Π. θεωρούνται επιλέξιμες προς χρηματοδότηση και επιχορηγούνται είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είτε από προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μέχρι το ανώτατο επιτρεπόμενο ποσοστό, σύμφωνα με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων. Στις δαπάνες αυτές περιλαμβάνονται το κόστος ανέγερσης νέου κτιρίου, κτιριακού εκσυγχρονισμού υφιστάμενου κτιρίου, εγκατάστασης στο νέο κτίριο, αντικατάστασης του μηχανολογικού εξοπλισμού λόγω βλάβης που οφείλεται στη μετεγκατάσταση και το κόστος αποσυναρμολόγησης και συναρμολόγησης αυτού.

Την ίδια ώρα, ωστόσο, η κυβέρνηση φέρεται να κάνει δύο βήματα μπροστά και ένα πίσω με το εν λόγω νομοσχέδιο. Κι αυτό διότι στο άρθρο 8 προβλέπεται ότι η ΕΔΕΑΕΠ (Εταιρεία Ανάπτυξης και Διαχείρισης Επιχειρηματικού Πάρκου) θα πρέπει να έχει την πλήρη κυριότητα του συνόλου της έκτασης που θα δημιουργηθεί στο Ε.Π. και όχι το 55% που προβλέπει το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Τούτο, όπως επισημαίνουν οι αρμόδιοι φορείς, μεταξύ αυτών και η Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων Ελλάδας, είναι πολύ πιθανό να λειτουργήσει ως αντικίνητρο για τη δημιουργία Ε.Π. και τελικώς να συνεχιστεί η ανάπτυξη των μεταποιητικών δραστηριοτήτων άναρχα, σε άτυπες βιομηχανικές συγκεντρώσεις με μόνους ωφελημένους τους ιδιοκτήτες γης σε διάφορες περιοχές, όπως για παράδειγμα στη Δυτική Αττική, ή όσους έχουν αντικείμενο το real estate.

Κάποιοι παράγοντες της αγοράς με γνώση «βλέπουν» πίσω από τη διάταξη αυτή συμφέροντα που σχετίζονται με το υπό δημιουργία επιχειρηματικό πάρκο Οινοφύτων. Με άλλα λόγια, η μη οργάνωση των άτυπων συγκεντρώσεων στην Αττική μπορεί να ωθήσει αρκετές επιχειρήσεις να αναζητήσουν θέση στο Ε.Π. Οινοφύτων.

Το ζήτημα, πάντως, έχει επισημανθεί στον υπουργό Ανάπτυξης Αδωνι Γεωργιάδη τόσο από την ΚΕΕΕ όσο από τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιώς (ΣΒΑΠ) και μένει να δούμε εάν θα ληφθούν υπόψη οι αντιρρήσεις των φορέων στο τελικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.

Επιτρέπεται η λειτουργία επιχειρήσεων της λεγόμενης μέσης όχλησης σε επιχειρηματικά πάρκα στην Αττική.

Αλλες σημαντικές ρυθμίσεις που εισάγει το νομοσχέδιο είναι οι εξής:

• Δυνατότητα χαρακτηρισμού ενός Ε.Π. ως «Οικολογικό» εφόσον οργανώνεται και λειτουργεί με τέτοιο τρόπο ώστε να υποδέχεται δραστηριότητες, με τις οποίες επιτυγχάνονται περιβαλλοντικοί στόχοι, μετρήσιμοι με βασικούς δείκτες αποδοτικότητας ως προς τη χρήση ενέργειας, ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, πρώτων υλών, υδάτων γης και ως προς τις επιπτώσεις στη βιοποικιλότητα και την κυκλική οικονομία.

• Στα Ε.Π. θα μπορούν να υπαχθούν όχι μόνο μεταποιητικές δραστηριότητες και δραστηριότητες logistics, αλλά και συνεργεία αυτοκινήτων, καθώς και αγροκτηνοτροφικές δραστηριότητες.

• Ανάπτυξη Ε.Π. θα μπορεί να γίνεται και μέσω σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).

• Επιτρέπεται η παραχώρηση στην ΕΑΔΕΠ της χρήσης αιγιαλού και παραλίας και του δικαιώματος εκτέλεσης, χρήσης και εκμετάλλευσης λιμενικών έργων ή επέκτασης, ήδη υφιστάμενων στην περιοχή, λιμενικών εγκαταστάσεων.

• Απλουστεύονται οι διαδικασίες των κατεδαφίσεων, των ρυμοτομούμενων κτιρίων και περιφράξεων, γεγονός που εκτιμάται ότι θα επιταχύνει την υλοποίηση Ε.Π., ιδίως εκεί όπου υπάρχουν σήμερα άτυπες βιομηχανικές συγκεντρώσεις.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή