Από το 1991, οπότε ο Πάνος Γερμανός εξαγόρασε τη μονάδα στην Ξάνθη που ανήκε στην ιστορική βιομηχανία Σκαλιστήρη και παρήγαγε πυρολουσίτη –πρώτη ύλη για τις μπαταρίες– μέχρι σήμερα, τίποτα δεν είναι ίδιο στη Sunlight η οποία δημιουργεί λύσεις βιομηχανικής ηλεκτροκίνησης και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, που βασίζονται στις δύο τεχνολογίες μπαταρίας (μολύβδου – οξέως και ιόντων λιθίου) που παράγει. Η Sunlight κατατάσσεται στην πεντάδα των πέντε μεγαλύτερων, διεθνώς, παραγωγών μπαταριών μολύβδου – οξέος, με τη δυναμικότητα της μονάδας της στην Ξάνθη να εκτοξεύεται από 1 εκατομμύριο στοιχεία το 2008 σε 4,5 εκατ. φέτος, ενώ στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2023 αυτή να αγγίξει τα 6,3 εκατ. Στους μεγάλους βιομηχανικούς πελάτες της Sunlight ανήκουν, μεταξύ άλλων, οι μεγαλύτεροι παγκοσμίως κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού (σημ.: δημιουργούν επιμέρους ανταλλακτικά και εξοπλισμό), όπως η Hyster-Yale, η Crown και η Still, με τα προϊόντα της να χρησιμοποιούνται στη βιομηχανική ηλεκτροκίνηση (π.χ. κλαρκ), στην αποθήκευση ενέργειας (π.χ. φωτοβολταϊκά) και σε οχήματα αναψυχής (π.χ. αμαξίδια γκολφ).
Η Sunlight αύξησε το πρώτο φετινό εξάμηνο, ετησίως, κατά 45%, σε περίπου 183 εκατ. ευρώ τον ενοποιημένο κύκλο εργασιών και ενίσχυσε τα κέρδη προ φόρων, χρηματοοικονομικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (Ebitda) κατά 9,2%, στα 14,2 εκατ. ευρώ. Η μεγέθυνσή της γίνεται αντιληπτή, εάν ληφθεί υπόψη ότι για το σύνολο της χρήσης του 2013 ο κύκλος εργασιών ήταν 96 εκατ. ευρώ.
Με στόχο την ενίσχυση της παραγωγής της, η Sunlight προχωράει στη δεύτερη μεγάλη επένδυσή της, ύψους 40 εκατ. δολ. στις ΗΠΑ. Περιλαμβάνει, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2023, τη δημιουργία στο Mebane, στην κομητεία Alamance της Βόρειας Καρολίνας, ενός νέου κέντρου παραγωγής μπαταριών ιόντων λιθίου, μιας πλήρως αυτοματοποιημένης γραμμής παραγωγής και μιας γραμμής συναρμολόγησης συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας.
Με ορίζοντα ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2023, η εταιρεία δημιουργεί στη Βόρεια Καρολίνα ένα νέο κέντρο παραγωγής μπαταριών ιόντων λιθίου.
Λόγω του αποτυπώματος του έργου, ο κυβερνήτης της Βόρειας Καλιφόρνιας Ρόι Κούπερ, αρχές Σεπτεμβρίου, είχε χαιρετίσει τη νέα επενδυτική κίνηση της Sunlight. Εμφαση, μέσω ανακοίνωσης, είχε δώσει και στις μέσες ετήσιες αποδοχές των 200 εργαζομένων στη νέα μονάδα της Sunlight, οι οποίες τοποθετούνται σε περίπου 67.590 δολάρια – «αρκετά παραπάνω από τον μέσο ετήσιο μισθό ύψους 47.000 δολ. στην κομητεία Alamance».
«Mε τη νέα μεγάλη επένδυσή μας στο Mebane, μπορούμε να διεκδικήσουμε με αξιώσεις μεγαλύτερα μερίδια αγοράς. Οταν ξεκινήσαμε να χτίσουμε το πρώτο εργοστάσιό μας, στο Greensboro της Βόρειας Καρολίνας, αντιμετωπίσαμε μεγάλες δυσκολίες, καθώς η μελέτη και η κατασκευή συνέπεσαν με την πρώτη φάση της πανδημίας και αναγκαστήκαμε για πολλούς μήνες να επιβλέπουμε την πορεία υλοποίησης εκ του μακρόθεν. Προφανώς έχουμε να αντιμετωπίσουμε τις προσπάθειες των μεγάλων ανταγωνιστών να ανακόψουν την πορεία μας, αλλά έχουμε ήδη κάνει σαφές στην αμερικανική αγορά, τόσο μέσω των επενδύσεών μας όσο και μέσω των ποιοτικών προϊόντων μας, πως έχουμε έρθει για να μείνουμε και να μεγαλώσουμε μαζί με τους πελάτες μας», σημειώνει στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος της Sunlight Λάμπρος Μπίσαλας.
Τι προηγήθηκε όμως της έναρξης δραστηριοποίησης της Sunlight στην αμερικανική αγορά το 2020; «Για πολλά χρόνια η εμπορική μας ομάδα ταξίδευε στις ΗΠΑ και είχε αποκτήσει εξαιρετική γνώση της αγοράς, του ανταγωνισμού, αλλά και της κουλτούρας των πελατών. Διαπιστώσαμε ότι ο ανταγωνισμός στους κλάδους που δραστηριοποιούμαστε είναι περιορισμένος, με τον πρώτο παίκτη να κατέχει πάνω από το 50% της αγοράς, τον δεύτερο πάνω 27% και τον τρίτο περίπου 12%. Η ομάδα μας ταξίδεψε σε όλες τις πολιτείες και μέσα σε τρία χρόνια συνάντησε περισσότερους από 200 πελάτες όλων των βαθμίδων, από μεγάλους κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού μέχρι τους τελικούς χρήστες. Με την πολύχρονη έρευνά μας μπορέσαμε να αποτυπώσουμε τα χαρακτηριστικά της αγοράς και να αντιληφθούμε ότι οι δύο κυρίαρχοι παίκτες είχαν δημιουργήσει εμπορικές συνθήκες στις οποίες επικρατούσαν υψηλές τιμές και ελάχιστη καινοτομία, τόσο στα προϊόντα όσο και στις μεθόδους παραγωγής, αλλά και στη γενικότερη εμπορική προσέγγιση. Επιπλέον, συνομιλώντας με πελάτες, καταλάβαμε ότι δεν ήταν πλέον στο επίκεντρο των προτεραιοτήτων των εταιρειών αυτών. Με αυτά τα δεδομένα και με ισχυρά εφόδια την αυτοματοποιημένη, χαμηλού κόστους παραγωγή μας, τα καινοτόμα προϊόντα και την επικέντρωσή μας στην καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του πελάτη, πήραμε την απόφαση να επεκταθούμε στις ΗΠΑ και να διεκδικήσουμε σε βάθος επταετίας μερίδιο αγοράς περί το 20%», εξηγεί ο CEO της Sunlight.
Παράλληλα, η εταιρεία έχει καταρτίσει ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο σχέδιο για την ανάπτυξη της δικής της τεχνολογίας παραγωγής μπαταριών λιθίου (επιτρέπουν τη δημιουργία περισσότερο αποδοτικών συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας και υψηλή ενεργειακή απόδοση). Για τον σκοπό αυτό, δημιουργεί στη μονάδα της Ξάνθης πιλοτική γραμμή παραγωγής πρωτότυπων στοιχείων, που αποτελεί επένδυση άνω των 120 εκατ. ευρώ.