Οι γκρίζες ζώνες στην εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας

Οι γκρίζες ζώνες στην εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας

Τι προβληματίζει λιανεμπόρους και προμηθευτές, που αναμένουν τη σχετική υπουργική απόφαση

2' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εντονος προβληματισμός επικρατεί σε προμηθευτές και λιανεμπόρους για το περιεχόμενο της υπουργικής απόφασης η οποία θα καθορίζει τον ακριβή τρόπο εφαρμογής των μέτρων που θεσπίστηκαν πριν από λίγες ημέρες για την καταπολέμηση της ακρίβειας και τη μεγαλύτερη διαφάνεια στις τιμές. Η μεγαλύτερη ανησυχία αφορά το μέτρο που προβλέπει μείωση της αρχικής τιμής σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, μείωση η οποία θα πρέπει να ισούται τουλάχιστον με το 30% του αθροίσματος των εκπτώσεων, πιστώσεων ή άλλων παροχών που δίνουν οι προμηθευτές στους λιανεμπόρους. Η επίμαχη απόφαση αναμένεται μέχρι το τέλος της τρέχουσας εβδομάδας, με στόχο το μέτρο να εφαρμοστεί από την 1η Μαρτίου 2024.

Ο μεγαλύτερος φόβος αφορά το ποιες παροχές θα περιλαμβάνει τελικά το μέτρο, καθώς, αν και σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» υπήρχε προφορική διαβεβαίωση από τον υπουργό Ανάπτυξης προς τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ ότι θα εξαιρεθούν τα τιμολόγια παροχής υπηρεσιών (σ.σ. πρόκειται, π.χ., για τα χρήματα που δίνουν οι προμηθευτές προκειμένου τα προϊόντα τους να ενταχθούν σε διαφημιστικό φυλλάδιο της αλυσίδας ή ακόμη και σε τηλεοπτική διαφήμιση), το γεγονός ότι δεν αναφέρεται ρητά στον νόμο προκαλεί εύλογη ανησυχία. Και αυτό διότι για ορισμένους λιανεμπόρους η μείωση αυτού του ποσού θέτει ζήτημα ακόμη και βιωσιμότητας, ενώ μικροί ή εγχώριοι προμηθευτές, που δραστηριακριοποιούνται σε κατηγορίες με έντονο ανταγωνισμό από πολυεθνικές, κινδυνεύουν να μην έχουν, λόγω μικρότερων οικονομικών δυνατοτήτων, θέση στις διαφημίσεις των σούπερ μάρκετ.

Εντονη ανησυχία επικρατεί επίσης για το γεγονός ότι ενδεχομένως οι προμηθευτές θα κληθούν να μειώσουν τις τιμές σε προϊόντα στα οποία ήδη έχουν μειώσει την τιμή τους, καθώς αυτά συμμετέχουν είτε στο «καλάθι του νοικοκυριού» είτε στην πρωτοβουλία «μόνιμη μείωση τιμής». Μάλιστα υπάρχουν εταιρείες που έχουν βάλει στο «καλάθι» κάποιους κωδικούς τους ακόμη και καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023. Η οριζόντια εφαρμογή, εξάλλου, του 30% μπορεί να διαιωνίσει και να διευρύνει τις «ανισότητες» που υπάρχουν στην αγορά. Σε κάποιες από τις επίμαχες κατηγορίες στις οποίες πρόκειται να εφαρμοστεί το μέτρο, όπως για παράδειγμα στα αφρόλουτρα, υπάρχουν εταιρείες –κατά βάσιν πολυεθνικές– που προχώρησαν σε ανατιμήσεις μέσα στο 2022 ακόμη και πάνω από 30% και άλλες που έκαναν μονοψήφια αύξηση, έχοντας ήδη χαμηλότερη τιμή πριν από τις αυξήσεις.

Προβληματισμός επίσης διατυπώνεται για τον χρόνο εφαρμογής των μέτρων. Και αυτό διότι πολλές από τις προωθητικές ενέργειες που επρόκειτο να γίνουν τώρα και είχαν προχωρήσει οι κατάλληλες προσαρμογές στις συσκευασίες των προϊόντων, ουσιαστικά αφορούν περυσινές εμπορικές συμφωνίες. Οπως επισημαίνουν στην «Κ» εταιρείες – προμηθευτές, οι διαπραγματεύσεις για τις συμφωνίες με τα σούπερ μάρκετ συνήθως καταλήγουν να κλείσουν μέσα στο τελευταίο τρίμηνο του έτους και έχουν αναδρομική ισχύ.

Με άλλα λόγια, οι συμφωνίες για προσφορές, προωθητικές ενέργειες κ.ο.κ. είχαν κλείσει προς το τέλος του 2023 και βάσει αυτών είχαν ετοιμαστεί π.χ. συσκευασίες που αναγράφουν ποσοστό έκπτωσης ή οι «δεμένες συσκευασίες» των προσφορών «1+1 δώρο». Η εφαρμογή του νέου μέτρου από την 1η Μαρτίου 2024 ουσιαστικά σημαίνει πρόσθετο κόστος μόνο και μόνο για αλλαγή συσκευασιών, με τις προετοιμασίες να πρέπει να γίνουν μέσα σε ένα μήνα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή