ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η κρίση δεν «πάγωσε» την άνοδο της Inventor

s7_1205epix-inventor-ag

Οταν το 2007, την εποχή των παχειών ακόμη αγελάδων, εμφανίστηκε στην αγορά κλιματιστικών το σήμα Inventor, λίγοι ανέμεναν ότι θα χρειάζονταν λιγότερα από δέκα χρόνια για να βρεθεί στο Top 3 της εν λόγω αγοράς, εκτοπίζοντας πολύ πιο γνωστές μάρκες πολυεθνικών και εγχώριων «παικτών» με παράδοση ετών στην ελληνική αγορά. Εντεκα χρόνια μετά, το 2018, τα κλιματιστικά Inventor βρίσκονται στη δεύτερη θέση της κατηγορίας του οικιακού κλιματισμού, εμφανίζοντας και φέτος ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 20%.

Μπορεί, λοιπόν, ολοένα και περισσότεροι να έχουν στα σπίτια τους κλιματιστικά Inventor, λίγοι όμως γνωρίζουν ότι πρόκειται για σήμα ελληνικής εταιρείας. Ο… εφευρέτης της (σ.σ. inventor σημαίνει εφευρέτης) είναι η ομώνυμη εταιρεία Inventor AG A.E., μετεξέλιξη της εταιρείας «Γ. Ασημακόπουλος ΕΠΕ» που ιδρύθηκε το 1966 και τις δεκαετίες ’60 και ’70 είχε ως βασικό αντικείμενό της τον κεντρικό κλιματισμό.

Η άνοδος του βιοτικού επιπέδου των Ελλήνων από τη δεκαετία του ’80 είχε ως αποτέλεσμα να ενισχυθεί και η κατηγορία του οικιακού κλιματισμού, με τη μεγάλη άνοδο να γίνεται από τα τέλη της δεκαετίας του ’80  –μετά και τον φονικό καύσωνα του 1987– και έπειτα.
Το σημαντικό, βεβαίως, για εκείνη την εποχή ήταν ότι η «Γ. Ασημακόπουλος ΕΠΕ» είχε «καλό όνομα» στην αγορά και την εμπιστεύονταν ήδη από τη δεκαετία του ’70 μεγάλοι όμιλοι του εξωτερικού. Το 1974 ανέλαβε την αντιπροσώπευση της General Electric, το 1981 αυτήν της Trane USA, το 1989 της GOODMAN USA και το 1997 την αντιπροσώπευση της Intertherm USA και της Nordyne USA.

Δέκα χρόνια μετά, η εταιρεία αποφασίζει να τοποθετήσει στην αγορά το δικό της σήμα, Inventor, με κλιματιστικά μηχανήματα σε ανταγωνιστικές τιμές. «Η ιδέα για να αναπτύξει η εταιρεία μας το δικό της σήμα βασίστηκε σε σημαντικό βαθμό στο DNA μας και στην ιστορία μας. Μέχρι το 1981 είχαμε την αντιπροσωπεία της General Electric. Μια μέρα κάλεσαν τον πατέρα μου και του είπαν ότι η GE (σε ό,τι αφορά την κατηγορία του κεντρικού κλιματισμού) εξαγοράστηκε από την Trane και πως σε ένα χρόνο από τότε θα πρέπει να πουλάει τα προϊόντα Trane. To 1989 ήρθε η Trane και μας είπε ότι θα ανοίξει δικό της κατάστημα στην Ελλάδα. Ολα αυτά μάς έδειξαν ότι είναι προτιμότερο να έχεις μια ανεξαρτησία με το δικό σου σήμα και να κρίνεις εσύ το μέλλον σου, παρά να σ’ το κρίνουν άλλοι», δηλώνει στην «Κ» ο κ. Γιώργος Ασημακόπουλος, επικεφαλής της εταιρείας σήμερα και εκπρόσωπος της δεύτερης γενιάς.

Θα πρέπει, βεβαίως, να σημειωθεί ότι τα κλιματιστικά δεν κατασκευάζονται στην Ελλάδα, αλλά σε τρία μεγάλα εργοστάσια στην Κίνα. Οπως εξηγεί ο κ. Ασημακόπουλος, «είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνει παραγωγή στην Ελλάδα, διότι δεν υπάρχουν στη χώρα, αλλά ούτε σε γειτονικές, τα εργοστάσια εκείνα που κατασκευάζουν τα συμπληρωματικά εξαρτήματα». Ακόμη και στην Κίνα, όπως επισημαίνει, κανείς δεν έχει κάθετη παραγωγή στη συγκεκριμένη κατηγορία. «Τεχνικά, λοιπόν, είναι αδύνατον να έχουμε παραγωγή στην Ελλάδα, αλλά από την άλλη θα θέλαμε να κάνουμε κάτι τέτοιο», αναφέρει.

Συνεργασίες με ξένους

Η ανάπτυξη του δικού της σήματος δεν σημαίνει ότι η εταιρεία δεν εξακολουθεί να έχει συνεργασίες και μάλιστα σημαντικές με ξένους ομίλους. Το 2016 γίνεται ο επίσημος διανομέας στην Ελλάδα των κλιματιστικών Haier, ενώ ένα χρόνο μετά, το 2017, γίνεται ο επίσημος αντιπρόσωπος των οικιακών κλιματιστικών μηχανημάτων General Electric, τα οποία διατίθενται αποκλειστικά στα καταστήματα «Κωτσόβολος».

Οι δραστηριότητές της αυτές αλλά και η απόφασή της να «ρίξει» στην αγορά και άλλες κατηγορίες συσκευών με το σήμα Inventor, σε συνδυασμό βεβαίως με τους ορθολογικούς χειρισμούς της διοίκησης, έχει ως αποτέλεσμα οι πωλήσεις της εταιρείας να «τρέχουν» με ετήσιο ρυθμό αύξησης της τάξης του 20%-25% και μάλιστα εν μέσω κρίσης. Από 11,17 εκατ. ευρώ ο τζίρος της μητρικής το 2013, το 2018 είχε φτάσει τα 43,46 εκατ. ευρώ, ενώ η πρόβλεψη του κ. Ασημακόπουλου για το 2019 είναι ότι θα κλείσει στα επίπεδα των 50 εκατ. ευρώ.

Σε επίπεδο ομίλου, καθώς η Inventor διαθέτει θυγατρική εταιρεία στη Ρουμανία, οι πωλήσεις από 30,15 εκατ. ευρώ το 2016 έφτασαν τα 49,68 εκατ. ευρώ το 2018 και το 2019 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 57,5 εκατ. ευρώ. 

Στην πλατφόρμα της Amazon τα προϊόντα Inventor 

Η επιτυχία της Inventor και η ανοδική πορεία της σχετίζονται σε σημαντικό βαθμό και με τις πολύ καλές σχέσεις συνεργασίας που έχει αναπτύξει στην εγχώρια αγορά με τις εταιρείες λιανικής, γεγονός που της επιτρέπει να τοποθετεί τα προϊόντα της σε όλα τα καταστήματα του κλάδου ηλεκτρικών συσκευών πανελλαδικά. Εδώ και αρκετά χρόνια, εξάλλου, έχει αναπτύξει εξαγωγική δραστηριότητα που εκτείνεται από την Αυστραλία και την Κίνα έως τις ΗΠΑ.

Στην ελληνική αγορά, τα προϊόντα της Inventor βρίσκονται στις δύο μεγάλες αλυσίδες του κλάδου ηλεκτρικών συσκευών (Κωτσόβολος και MediaMarkt), καθώς επίσης στα δίκτυα των Electronet, Euronics, Welcome Stores, Praktiker, Leroy Merlin, ενώ έχει συνεργασία και με την αλυσίδα χονδρικής The Mart  (του ομίλου Σκλαβενίτη).

Εκτός συνόρων, η Inventor έχει ιδρύσει θυγατρική εταιρεία στη Ρουμανία, ενώ διαθέτει και υποκατάστημα στην Κίνα από το 2012. Σημειώνεται εδώ ότι η εταιρεία απασχολεί συνολικά 70 εργαζομένους σε Ελλάδα, Ρουμανία και Κίνα. Το 2018, η αξία των εξαγωγών της διαμορφώθηκε σε 9,34 εκατ. ευρώ, ακολουθώντας την ανοδική πορεία που ακολουθεί συνολικά ο όμιλος. Το 2013, η αξία των εξαγωγών της ήταν 3,46 εκατ. ευρώ.

Ιδιαίτερη σημασία για τις πωλήσεις της Inventor εκτός συνόρων έχει η συνεργασία που συνήψε με την Amazon, καθώς με αυτό τον τρόπο έχουν πρόσβαση στα προϊόντα της δυνητικά 320 εκατ. Ευρωπαίων καταναλωτών. Οι αφυγραντήρες, τα φορητά κλιματιστικά, τα μίνι μπαρ και οι συντηρητές κρασιών με το σήμα Inventor βρίσκονται σε πέντε ευρωπαϊκά marketplaces της Amazon και συγκεκριμένα σε Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και Ισπανία.  

Μετά τους αφυγραντήρες, έρχονται οι ανεμιστήρες

Εκτός από τα κλιματιστικά μηχανήματα, η Inventor έχει τοποθετήσει στην αγορά με το δικό της σήμα αφυγραντήρες, ψυγεία και οικιακούς καταψύκτες. Σύντομα, η εταιρεία θα τοποθετήσει ανεμιστήρες με το δικό της σήμα, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2019 σχεδιάζει να «ρίξει» στην αγορά καθαριστές αέρα επίσης με το δικό της σήμα. Για τα επόμενα έτη δεν θα πρέπει να αποκλεισθεί η δραστηριοποίησή της και σε άλλες κατηγορίες οικιακών συσκευών, των «λευκών» συσκευών, καθώς η Inventor σχεδιάζει ήδη τις επόμενες κινήσεις της.

Από την κατηγορία του κλιματισμού προέρχεται το 60% του τζίρου της εταιρείας, από τους αφυγραντήρες το 30% και από τα ψυγεία – καταψύκτες το 10%. Στην κατηγορία των αφυγραντήρων η Inventor είναι ηγέτης της αγοράς, κατακτώντας την πρωτιά ήδη από το 2016, ενώ στην αντίστοιχη των ψυγείων η Inventor κατέχει την 7η θέση.

Η περίπτωση των αφυγραντήρων έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς θα μπορούσε να χαρακτηρισθούν η «οικιακή συσκευή της οικονομικής κρίσης». Αν και ως συσκευή υπήρχε από παλιά στην ελληνική αγορά, τα ελληνικά νοικοκυριά την ανακάλυψαν τα τελευταία χρόνια, τα χρόνια της κρίσης. Ο λόγος; Το καλοριφέρ σταμάτησε να ανάβει λόγω της ανατίμησης του πετρελαίου θέρμανσης και η υγρασία εμφανίστηκε στους τοίχους. Ετσι, ενώ το 2013 πωλούνταν στην Ελλάδα 30.000 τεμάχια αφυγραντήρων, το 2018 οι συνολικές πωλήσεις έφτασαν τα 240.000 τεμάχια. Η Inventor είδε εγκαίρως την ευκαιρία, και ενώ το 2013 είχε πουλήσει 26 αφυγραντήρες, το 2014 πούλησε 3.200, ενώ το 2018 75.000 τεμάχια.

Στην πολύ πιο ώριμη αγορά των ψυγείων η Inventor εισήλθε το 2014, πουλώντας τότε 4.500 τεμάχια και το 2018 ο όγκος πωλήσεων διαμορφώθηκε σε 20.000 τεμάχια. Η εταιρεία το τελευταίο διάστημα επικεντρώνει το ενδιαφέρον στην αγορά των μίνι μπαρ και των καταψυκτών, μια αγορά λιγότερο ώριμη και επομένως με περισσότερες ευκαιρίες ανάπτυξης.

i-krisi-den-pagose-tin-anodo-tis-inventor0
Ο επικεφαλής της εταιρείας Γιώργος Ασημακόπουλος.

H άνοδος του τουρισμού βοηθάει στην ανάκαμψη της αγοράς κλιματιστικών 

Ανοδική πορεία εμφανίζει από το 2015 και έπειτα η εγχώρια αγορά των κλιματιστικών μηχανημάτων σύμφωνα με κλαδική μελέτη της Icap. Το 2015, η εν λόγω αγορά ενισχύθηκε κατά 11,4% σε σύγκριση με το 2014, το 2016 ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν 8,1%, ενώ το 2017 η αύξηση ήταν της τάξεως του 8,8%.

Προηγήθηκε μία μακρά περίοδος, από το 2009 και έπειτα, κατά την οποία η αγορά κλιματιστικών μηχανημάτων κατέγραφε πτώση κάθε χρόνο. Βάσει των στοιχείων της Icap, το 2009 η αγορά βρέθηκε στο 81,4% αυτής του 2008, το 2010 υποχώρησε στο 58,9%, ενώ στο χειρότερο σημείο βρέθηκε το 2014, όταν πλέον είχε συρρικνωθεί κατά 62,8% σε σύγκριση με το 2008.

H ανάκαμψη της εν λόγω αγοράς τα τελευταία χρόνια οφείλεται σε σημαντικό βαθμό και στη ραγδαία ανάπτυξη του τουρισμού. Η κατασκευή ξενοδοχειακών μονάδων, οι ανακαινίσεις σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και η ραγδαία αύξηση των βραχυχρόνιων μισθώσεων που επίσης προκάλεσε πολλές ανακαινίσεις έδωσαν σημαντική ώθηση στην αγορά κλιματισμού. Στη μελέτη της Icap  επισημαίνεται ακόμη ότι η οικοδομική και γενικότερα η κατασκευαστική δραστηριότητα είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει, ώς έναν βαθμό και με κάποια χρονική υστέρηση, την εξέλιξη της ζήτησης των κλιματιστικών μηχανημάτων. Συγκεκριμένα, ο ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου των εταιρειών του κλάδου κλιματισμού εμφάνισε πολύ μεγάλη μείωση την περίοδο από το 2007 έως και το 2015 (με εξαίρεση το 2014), εμφανίζοντας σωρευτική μείωση κατά 72,6%. Εντούτοις, το 2016 και το 2017 εμφάνισε αυξητικές τάσεις, καταγράφοντας αύξηση 6,8% το 2016 σε σύγκριση με το 2015 και 12,8% το 2017 σε σύγκριση με το 2016.

Το πρώτο τετράμηνο, πάντως, του 2019 εκτιμάται ότι η αγορά κλιματιστικών ενισχύθηκε κατά 10%-12% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018. Βεβαίως, το πώς αυτή θα διαμορφωθεί τελικά εξαρτάται από τις πωλήσεις που θα γίνουν κατά την περίοδο αιχμής, που για την εν λόγω κατηγορία είναι το διάστημα Μαΐου – Αυγούστου.

Οι κλιματιστικές μονάδες ανάλογα με την έκταση των χώρων που εξυπηρετούν μπορούν να διακριθούν στις εξής ευρύτερες κατηγορίες:

α) Κλιματιστικές μονάδες δωματίου (split units και αντλίες θερμότητας).

β) Ημικεντρικές μονάδες κλιματισμού (διαιρούμενου τύπου ή αυτοτελείς μονάδες).

γ) Συστήματα κεντρικού κλιματισμού (ψύκτες, κεντρικές κλιματιστικές μονάδες, fan coils).

Στην Ελλάδα, εκτός από τις θυγατρικές πολυεθνικών εταιρειών όπως είναι η Samsung, η LG κ.ά., υπάρχουν εκτός από την Inventor τέσσερις ακόμη εταιρείες, εισαγωγικές και εμπορικές, ελληνικών συμφερόντων. Πρόκειται για τις εταιρείες «Γ. Ε. Δημητρίου» (που εμπορεύεται μεταξύ άλλων τα κλιματιστικά Toyotomi), FG Europe (με τα σήματα Fujitsu και Midea), Nippon – Δ. Μαυρογένης Α.Ε. με το σήμα GREE και  «Αμοιρίδης – Σαββίδης» με τα κλιματιστικά Morris.

Οσον αφορά την παγκόσμια αγορά κλιματιστικών η ζήτησή τους διαμορφώθηκε σε 110,6 εκατ. τεμάχια το 2017, αυξημένη κατά 8,1% σε σχέση με το 2016. Η Ασία αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως με μερίδιο 66%, ακολουθούν η αγορά της Βόρειας Αμερικής με μερίδιο 13,9% και η αγορά της Κεντρικής και Νότιας Αμερικής με μερίδιο 6,1%.