ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αλαλούμ με τη διασύνδεση Αττικής – Κρήτης

17gkat_26_page_1_image_0002

Μέσω ενός θολού ρυθμιστικού πλαισίου με άγνωστες μελλοντικές συνέπειες, προχωράει η εμβληματική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική. Χθες, ο ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε επισήμως ότι η «Αριάδνη Interconnection», η θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ που έχει αναλάβει τη χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, θα δημοσιεύσει τα τεύχη διακήρυξης για τα υποθαλάσσια καλώδια και τους σταθμούς μετατροπής σε Κρήτη και Αττική την προσεχή εβδομάδα.

Στην ανακοίνωσή του ο ΑΔΜΗΕ επικαλείται απόφαση της ολομέλειας της ΡΑΕ, η οποία εξουσιοδοτεί την εταιρεία να προβεί χωρίς καμία καθυστέρηση στην προκήρυξη διαγωνισμού. Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, στην απόφαση της ΡΑΕ αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «η κατασκευή της διασύνδεσης της Κρήτης – Αττικής πρέπει να υλοποιηθεί τάχιστα υπό οποιοδήποτε καθεστώς και συνθήκες». Σχετική απόφαση ωστόσο της ΡΑΕ δεν έχει αναρτηθεί ούτε στην ιστοσελίδα της ούτε στη Διαύγεια, ενώ δεν έχει γνωστοποιηθεί ούτε στον ΑΔΜΗΕ. Κύκλοι της ΡΑΕ, στους οποίους έθεσε το ερώτημα η «Κ», τονίζουν ότι δεν πρόκειται για απόφαση αλλά για εξουσιοδότηση βάσει παλαιότερων αποφάσεων που έχει εκδώσει η ΡΑΕ. Την ίδια στιγμή, κύκλοι του ΑΔΜΗΕ υποστηρίζουν ότι στην επιστολή της προς τον διαχειριστή η ΡΑΕ αναφέρεται σε απόφαση της 9ης Μαΐου 2019.

Αυτό το αλαλούμ στην υπόθεση της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής αντανακλά το ρυθμιστικό αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει η ΡΑΕ, μετά την ενημέρωση που είχε από την Κομισιόν ότι το κομμάτι διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης δεν μπορεί να βγει από τη λίστα των PCI όσο αυτή είναι σε ισχύ, που σημαίνει τουλάχιστον μέχρι τον Οκτώβριο, που καταρτίζεται η νέα λίστα και μέχρι αυτή να εγκριθεί από το Ευρωκοινοβούλιο. Η ΡΑΕ βρέθηκε εγκλωβισμένη, καθώς μέχρι να απενταχθεί το έργο δεν μπορεί να το χαρακτηρίσει εθνικό και να προχωρήσει ο σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ και της θυγατρικής του «Αριάδνης» για την υλοποίησή του.

Ετσι, μη έχοντας τη δυνατότητα να πάρει απόφαση, όπως ορίζουν οι κανονισμοί αλλά και όντας υποχρεωμένη ως αρμόδια αρχή να στηρίξει το υπόλοιπο κομμάτι του διακρατικού PCI  Kρήτη – Κύπρος – Ισραήλ –μετά την επίσημη επαναβεβαίωση του ενδιαφέροντος της Ελλάδας γι’ αυτό στην Κομισιόν στις 10 Απριλίου–,  προχώρησε σε μια μεσοβέζικη –πλην θεσμικώς έωλη– λύση. «Η κατασκευή της διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική πρέπει να ακολουθήσει τάχιστα τον δρόμο της υλοποίησης, υπό οποιοδήποτε καθεστώς και συνθήκες», αναφέρει στην επιστολή-εξουσιοδότηση προς τον ΑΔΜΗΕ, ως Πόντιος Πιλάτος, αρνούμενη να αναλάβει την ευθύνη της απόφασης εάν το έργο θα υλοποιηθεί ως εθνικό ή ως ευρωπαϊκό. Ετσι ο ΑΔΜΗΕ, επικαλούμενος την απόφαση της ΡΑΕ, ανακοίνωσε πως η «Αριάδνη» θα αποστείλει σήμερα στην Αρχή «τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου, επισημαίνοντας τα στοιχεία που διασφαλίζουν τη διαλειτουργικότητα με τις διασυνδέσεις Κρήτης – Κύπρου και Κρήτης – Ισραήλ και θα ακολουθήσει η δημοσίευση των τευχών διακήρυξης». Ουσιαστικά υπονοεί πως θα υλοποιήσει το έργο ως εθνικό, αλλά με τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού πρότζεκτ.

Από την άλλη ο Euroasia, που έχει προσφύγει στη Δικαιοσύνη, προφασίζεται πως αγνοεί την πρόθεση του ΑΔΜΗΕ να υλοποιήσει το έργο ως εθνικό. Με ανακοίνωσή του –εμφανώς ειρωνική– «βλέπει» την κίνηση του ΑΔΜΗΕ ενταγμένη στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού σχεδίου. «Μοναδικό κώλυμα για την άμεση προκήρυξη του διαγωνισμού από τον ΑΔΜΗΕ είναι η έγκριση από τη ΡΑΕ  των τεχνικών προδιαγραφών του έργου διασύνδεσης, έχοντας διασφαλίσει με τους αρμόδιους διαχειριστές και φορείς υλοποίησης τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των υποτμημάτων του έργου κοινού ενδιαφέροντος Εuroasia Interconnector και των εθνικών συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας με τα οποία θα διασυνδεθεί όπως αναφέρεται στην Απόφαση 838/2018», σημειώνει στην ανακοίνωσή του.

Με απλά λόγια, η υπόθεση ενός σημαντικού έργου για την ελληνική οικονομία έχει εξελιχθεί σε θέατρο του παραλόγου, με παράλληλους μονολόγους των πρωταγωνιστών και την τελευταία πράξη του να γράφεται σε κάποιο δικαστήριο.