ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οριακή αύξηση πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ

3131s1supermarket1

Αύξηση μεν, αλλά χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια κατέγραψε ο τζίρος των βασικών κατηγοριών σούπερ μάρκετ το 2019. Ακόμη πιο απαισιόδοξες είναι οι πρώτες εκτιμήσεις για την εξέλιξη των πωλήσεων το 2020, κάτι το οποίο, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί αναλυτές της αγοράς, αφενός σχετίζεται με το γεγονός ότι δεν έχει επέλθει σημαντική βελτίωση στο διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα και αφετέρου με τη γήρανση του πληθυσμού.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε χθες ο κ. Παναγιώτης Μπορέτος, εμπορικός διευθυντής και αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI Hellas, οι πωλήσεις των λεγόμενων «ταχυκίνητων» προϊόντων (Fast Moving Consumer Goods – FMCGs, τα προϊόντα δηλαδή που καταναλώνονται συχνότερα και αγοράζονται συχνότερα) διαμορφώθηκε το 2019 σε περίπου 5,44 δισ. ευρώ έναντι 5,35 δισ. ευρώ το 2018, καταγράφοντας αύξηση 1,7%. Τα προϊόντα αυτά –συσκευασμένα τρόφιμα, απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού και είδη ατομικής φροντίδας– αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ και συνεπώς βαρόμετρο της διαμόρφωσης του συνολικού τζίρου του κλάδου.

Εάν, πάντως, προστεθεί ο τζίρος των λεγόμενων επί ζυγίω προϊόντων (τα προϊόντα που πωλούνται χύμα, όπως φρούτα, λαχανικά, κρέας, νωπά ψάρια), τότε η αύξηση της αξίας πωλήσεων το 2019 σε σύγκριση με το 2018 ήταν 2,4%. Αυτή ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Μπορέτο, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση των τιμών πώλησης κυρίως του κρέατος και όχι στην αύξηση του όγκου πωλήσεων και δη της κατανάλωσης. Ακόμη κι έτσι, πάντως, ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων είναι χαμηλότερος το 2019 σε σύγκριση με το 2018 έναντι αυτού του 2018 σε σύγκριση με το 2017 (2,7%).
Με την επίδοση των 5,44 δισ. ο τζίρος των FMCGs διαμορφώθηκε στο υψηλότερο επίπεδο από το 2013, απέχει όμως αρκετά ακόμη από το 2009, όταν ξεπερνούσε τα 6 δισ. ευρώ.

oriaki-ayxisi-poliseon-sta-soyper-market0

Η πρώτη εκτίμηση της IRI Hellas για την πορεία της εν λόγω αγοράς το τρέχον έτος είναι ότι ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στις βασικές κατηγορίες προϊόντων θα ενισχυθεί κατά 1,4% σε σύγκριση με το 2019.

Πέρυσι από τις τρεις μεγάλες ομάδες προϊόντων –είδη νοικοκυριού, είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς και τρόφιμα– τη μεγαλύτερη αύξηση αξίας πωλήσεων κατέγραψαν τα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (2,3%). Η αύξηση της αξίας πωλήσεων στα τρόφιμα ήταν 1,6%, ενώ στα είδη νοικοκυριού η αύξηση της αξίας πωλήσεων ήταν μόλις 1%. Πρόκειται, βεβαίως, για την ομάδα προϊόντων με τις μεγαλύτερες και περισσότερες προωθητικές ενέργειες, γεγονός στο οποίο οφείλεται σε σημαντικό βαθμό η πολύ μικρή αύξηση του τζίρου.

Το 2019 η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων, 5,9%, καταγράφηκε στα υπερμάρκετ (καταστήματα πάνω από 2.500 τ.μ.), τα οποία συμβάλλουν στον συνολικό τζίρο του κλάδου κατά 12,2%. Αύξηση κατά 3,2% καταγράφηκε και στα μικρομεσαία καταστήματα (400-1.000 τ.μ.), στα οποία γίνεται το 36,3% του τζίρου. Οριακά, από την άλλη, μειώθηκαν οι πωλήσεις στα μεγάλα καταστήματα (1.000-2.500 τ.μ.) και στα πολύ μικρά (έως 400 τ.μ.) κατά 0,2% και 0,3%, αντιστοίχως.

​​​​​​Τα στοιχεία παρουσιάστηκαν στο 2ο συνέδριο για τη μικρή λιανική, το οποίο διοργάνωσε η Boussias Communications.