ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

…και το κέρδισαν τα σούπερ μάρκετ

Στις 25 Μαρτίου, εάν προσπαθούσε ένας καταναλωτής στην Αττική να κάνει παραγγελία σε ηλεκτρονικό κατάστημα, ως πρώτη διαθέσιμη ημερομηνία παράδοσης εμφανιζόταν η 16η Απριλίου και αυτή αφορούσε παραγγελία από αμιγώς ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ. 

Υπήρχαν περιπτώσεις που η πρώτη διαθέσιμη ημερομηνία παράδοσης ήταν η 4η Μαΐου, κάτι που ουσιαστικά αναιρούσε την ίδια την ύπαρξη και τον στόχο του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ. Υπήρχαν δε πολλές αλυσίδες που στη διάρκεια του πρώτου lockdown δεν είχαν καν ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ ή μόλις είχαν αποκτήσει, όπως για παράδειγμα οι αλυσίδες «Μασούτης» και «Σκλαβενίτης», ενώ το μερίδιο των ηλεκτρονικών πωλήσεων στον συνολικό τζίρο του κλάδου ήταν ελαφρώς πάνω από 0,5%.

Πλέον, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ παραδίδουν τα προϊόντα που παραγγέλνονται ηλεκτρονικά σε μεγάλο βαθμό αυθημερόν, σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και εντός δύο ωρών από την παραγγελία, μοιάζοντας να γνώριζαν αυτόν τον χώρο καλύτερα από κάθε άλλον λιανέμπορο. 

Τα σούπερ μάρκετ αξιοποίησαν το ευρύ δίκτυο των φυσικών τους καταστημάτων για να τα μετατρέψουν στην ουσία σε κέντρα διανομής.

Πώς κέρδισαν το στοίχημα του ηλεκτρονικού εμπορίου και κυρίως της έγκαιρης παράδοσης αν και «νεοφώτιστες» οι περισσότερες σε αυτόν τον τομέα; Προχώρησαν σε σημαντικές επενδύσεις σε ανθρώπινο δυναμικό, σε συνεργασίες με ηλεκτρονικές πλατφόρμες παραγγελιοληψιών αλλά και διανομής, σε συνεργασίες με εξειδικευμένες εταιρείες διανομής προϊόντων με μίνι βαν και μηχανάκια, αύξησαν τον δικό τους ιδιόκτητο στόλο οχημάτων, ενώ πολύ σημαντικές ήταν οι επενδύσεις σε νέες αποθήκες με αυτοματισμούς. Σε πρώτη φάση δε, πριν ολοκληρωθούν οι επενδύσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, τα σούπερ μάρκετ αξιοποίησαν το ευρύ δίκτυο των φυσικών τους καταστημάτων για να τα μετατρέψουν στην ουσία σε κέντρα διανομής. Σύμφωνα με υπολογισμούς του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για την παράδοση των παραγγελιών κατ’ οίκον τα σούπερ μάρκετ δαπάνησαν 8,1 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, ενώ μέχρι το τέλος του έτους υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε 13,9 εκατ. ευρώ. Σε 8,1 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ότι θα ανέλθει στο τέλος του 2020 η δαπάνη του κλάδου για την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών καταστημάτων, ενώ στο εννεάμηνο έγιναν συνολικά 6.600 προσλήψεις (υπολογίζονται άλλες 700 μέχρι το τέλος του έτους), πολλές εκ των οποίων αφορούν την καλύτερη διεκπεραίωση των ηλεκτρονικών παραγγελιών.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της «Σκλαβενίτης», η οποία μέχρι τις αρχές του έτους δεν είχε καμία σχέση με το ηλεκτρονικό εμπόριο σε ό,τι αφορά το κανάλι της λιανικής. Στη διάρκεια του πρώτου lockdown συνήψε συμφωνία με την efood, χρησιμοποιώντας τότε την πλατφόρμα για τη λήψη των παραγγελιών και αξιοποιώντας τα καταστήματά της ως κέντρα διανομής. Εντός του 2020 λειτούργησε το δεύτερο e-hub για τη διαχείριση των ηλεκτρονικών παραγγελιών, έχει αυξήσει τον στόλο των οχημάτων της και έχει προβεί σε συνεργασίες με εξειδικευμένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις μεταφορές τροφίμων, ενώ έχει προχωρήσει σε πάνω από 2.000 προσλήψεις.

Η «ΑΒ Βασιλόπουλος», η οποία διέθετε ηλεκτρονικό κατάστημα, επένδυσε πάνω από 10 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία του ΑΒ Home Shop Center για την εξυπηρέτηση των ηλεκτρονικών παραγγελιών της Αττικής. Εκεί απασχολούνται 260 άτομα και αναμένεται να φτάσουν τα 400. Επίσης, η εταιρεία προχώρησε σε συνεργασία με την delivery.gr για τη διανομή των προϊόντων της.

H MyMarket προχώρησε συνολικά σε πάνω από 900 προσλήψεις, πολλές εκ των οποίων αφορούν μεταφορείς, ενώ συνεργάστηκε με εταιρείες μεταφορών για την παράδοση των παραγγελιών. H «Κρητικός» ήδη από την άνοιξη είχε προχωρήσει στην υπηρεσία express delivery, προβαίνοντας σε συνεργασία με εταιρεία που διαθέτει μηχανάκια, ενώ τόσο η εν λόγω αλυσίδα όσο και η «Μασούτης» συνεργάζονται με την πλατφόρμα BOX.