ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τι απέφερε το άνοιγμα της αγοράς καπνού – πρατηρίων στα σούπερ μάρκετ

ti-apefere-to-anoigma-tis-agoras-kapnoy-amp-8211-pratirion-sta-soyper-market-2003599

Τα σούπερ μάρκετ αναμένουν τις αποφάσεις της κυβέρνησης σχετικά με την απελευθέρωση της διάθεσης των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων για να καθορίσουν τα επενδυτικά τους πλάνα. Την ίδια ώρα, πάντως, η οικονομική κρίση και ο περιορισμός της κατανάλωσης, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις και τα προσκόμματα που φέρουν οι προμηθευτές και οι χονδρέμποροι, έχουν οδηγήσει σε ελάχιστες επενδύσεις των αλυσίδων για άλλα προϊόντα των οποίων η διάθεση απελευθερώθηκε με προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις.

Η ίδρυση πρατηρίων

Η άρση των περιορισμών στην ίδρυση πρατηρίων καυσίμων στα σούπερ μάρκετ, η οποία έγινε το 2012, έχει οδηγήσει σε ελάχιστες νέες επενδύσεις από την πλευρά των σούπερ μάρκετ. Βασική αιτία, το υψηλό κόστος επένδυσης σε μια εποχή που οι πωλήσεις καυσίμων υποχωρούν (κατά 30% την τελευταία τριετία) και με πολλά πρατήρια καυσίμων -περί τα 1.500- να έχουν ήδη βάλει «λουκέτο».

Πρατήρια καυσίμων σε καταστήματά της, πολύ πριν όμως από τη σχετική άρση των περιορισμών, διαθέτει η αλυσίδα Βερόπουλος, ενώ περιορισμένη συνεργασία έχει αναπτύξει η Μαρινόπουλος με την Aegean Oil. Η ΑΒ Βασιλόπουλος ακολούθησε την αντίστροφη πορεία: δεν ίδρυσε πρατήρια καυσίμων σε καταστήματά της, αλλά επέλεξε να λειτουργήσει μικρά καταστήματά της σε πρατήρια της Shell.

Με πολύ αργούς ρυθμούς έχει πραγματοποιηθεί η είσοδος των προϊόντων καπνού στα σούπερ μάρκετ (θεσμοθετήθηκε τον Δεκέμβριο του 2012) και μέχρι στιγμής πιο δυναμικά σε αυτό το πεδίο έχει δραστηριοποιηθεί η Μαρινόπουλος. Αιτία για την καθυστέρηση αυτή, όπως σημειώνει στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης αλυσίδας, ήταν τα διάφορα προσκόμματα που δημιουργούσαν οι χονδρέμποροι. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τις βιταμίνες και τα συμπληρώματα διατροφής, η απελευθέρωση της πώλησης των οποίων έχει επιτραπεί από το περασμένο φθινόπωρο. Το ίδιο στέλεχος έκανε λόγο για ισχυρό «lobbying» των φαρμακοποιών που έχει αποτρέψει μέχρι στιγμής την είσοδο των προϊόντων αυτών στα σούπερ μάρκετ, με εξαίρεση την αλυσίδα Θανόπουλος.

Για τον ίδιο λόγο, άλλωστε, θεωρούν ότι ακόμη και εάν τελικά επιτραπεί η πώληση των μη υποχρεωτικώς συνταγογραφούμενων φαρμάκων από τα σούπερ μάρκετ, αυτό στην πράξη θα καθυστερήσει. Οι εκπρόσωποι, πάντως, του κλάδου εμφανίζονται σύμφωνοι στο ενδεχόμενο να πωλείται από τα καταστήματά τους μικρότερος αριθμός των σκευασμάτων αυτών ή ακόμη και να υποχρεωθούν να προσλάβουν φαρμακοποιούς.

Βιομηχανοποιημένο ψωμί

Καλύτερα ήταν τα αποτελέσματα για τα σούπερ μάρκετ -αύξηση των πωλήσεων βιομηχανοποιημένου ψωμιού κατά 25%- ύστερα από την άρση των περιορισμών στο «bake off» (ολοκλήρωση της διαδικασίας ψησίματος κατεψυγμένης ζύμης εντός των καταστημάτων), με το νέο καθεστώς να το εκμεταλλεύονται κυρίως η Lidl, η οποία προχώρησε στη δημιουργία των λεγόμενων «θερμών γωνιών», και η Μαρινόπουλος, η οποία έχει αφιερώσει μεγάλο χώρο στα αρτοσκευάσματα, ειδικά στα υπερμάρκετ της.

Το γάλα

Η διάθεση του γάλακτος πρώτης βρεφικής ηλικίας στα σούπερ μάρκετ αποτέλεσε μάλλον το πιο επιτυχημένο παράδειγμα: οι τιμές μεσοσταθμικά έχουν υποχωρήσει κατά 10%, ενώ τα έσοδα από τις πωλήσεις των προϊόντων της κατηγορίας αποτελούν σημαντικό μέρος του τζίρου των αλυσίδων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τη μελέτη που είχε πραγματοποιήσει το 2011 η McKinsey για το λιανεμπόριο, η απελευθέρωση της διάθεσης των παραπάνω κατηγοριών προϊόντων θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων των σούπερ μάρκετ κατά 110 εκατ. ευρώ και την αύξηση της παραγωγικότητας στον κλάδο κατά 6,7%.