Οι γκρίζες ζώνες στο νομοσχέδιο για τη δημιουργία της Μικρής ΔΕΗ

Οι γκρίζες ζώνες στο νομοσχέδιο για τη δημιουργία της Μικρής ΔΕΗ

3' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με πολλές «γκρίζες ζώνες» τέθηκε χθες και για πέντε ημέρες σε δημόσια διαβούλευση από το ΥΠΕΚΑ το νομοσχέδιο για τη δημιουργία της Μικρής ΔΕΗ, προκαλώντας και τις πρώτες συνδικαλιστικές και πολιτικές αντιδράσεις. Στα «γκρίζα» σημεία του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις για το κομμάτι της εμπορίας, το πελατολόγιο, δηλαδή, που θα εισφερθεί στη νέα εταιρεία, η κατανομή του υφιστάμενου δανεισμού, καθώς και των «επίμαχων» συμβάσεων με την «Αλουμίνιον της Ελλάδος» και τη Λάρκο, αλλά και θέματα που συνδέονται με τη λειτουργία των ορυχείων που παραχωρούνται στη νέα εταιρεία.

Δυνατά σημεία

Στα δυνατά σημεία της νέας εταιρείας που θα συσταθεί και θα δοθεί σε ιδιώτες είναι το παραγωγικό χαρτοφυλάκιο, συνολικής ισχύος 2.768 MW. Από αυτά τα 1.380 MW είναι λιγνιτικά και προέρχονται από τις δύο μονάδες Αμυνταίου (600 MW), τη μονάδα Μελίτη 1 (330 MW) και την άδεια παραγωγής Μελίτη 2 (450 MW), τα 903 MW είναι υδροηλεκτρικά και προέρχονται από το συγκρότημα του Νέστου, τον υδροηλεκτρικό σταθμό Πουρνάρι 1 και 2 και τις μικρής ισχύος υδροηλεκτρικές μονάδες Αγρας και Εδεσσαίος, ενώ τα 485 MW προέρχονται από τη μονάδα φυσικού αερίου της Κομοτηνής. Σε ό,τι αφορά τα ορυχεία, στη νέα εταιρεία μεταβιβάζονται αυτά του Αμυνταίου συμπεριλαμβανομένων και της Λακκιάς, Κλειδιού και Κομνηνών, των Λόφων Μελίτης και της Βεύης. Η παραχώρηση του ορυχείου της Βεύης αποτελεί και ένα από τα θολά σημεία του νομοσχεδίου κι αυτό γιατί η εκμετάλλευσή του συνδέεται με την εκμετάλλευση του κοιτάσματος που βρίσκεται υπό παραχώρηση από το ελληνικό Δημόσιο σε ιδιώτη. Το πώς θα δεσμευθεί ο ιδιώτης να τροφοδοτεί τη νέα εταιρεία δεν διευκρινίζεται στο νομοσχέδιο. Σε ό,τι αφορά, πάντως, την αποδοτικότητα των ορυχείων, αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι συνολικά στην εταιρεία παραχωρούνται κοιτάσματα 450 εκατ. τόνων, με μέσο όρο θερμογόνου δύναμης στα 1.890 kcal/kg έναντι 1.250 των κοιτασμάτων που απομένουν στην παλαιά ΔΕΗ. Μάλιστα, συνδικαλιστικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι η Μικρή ΔΕΗ θα είναι σύντομα μεγαλύτερη από την Παλαιά, αφού με την απόσυρση των προγραμματιζόμενων λιγνιτικών μονάδων το 2019, η λιγνιτική παραγωγή της νέας εταιρείας θα ξεπερνάει το 50% της υφιστάμενης και όχι το 30% που προβλέπει το κυβερνητικό σχέδιο.

Το πελατολόγιο

Σε ό,τι αφορά το πελατολόγιο της νέας εταιρείας, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι θα μεταβιβαστούν κατ’ αναλογικότητα του 30%, συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς τη συγκατάθεση των πελατών της ΔΕΗ. Η νέα εταιρεία θα προμηθεύει τους πελάτες της σύμφωνα με τους όρους που προβλέπονταν για διάστημα 4 μηνών, ενώ η ΔΕΗ για διάστημα 6 μηνών δεν θα έχει δικαίωμα επιθετικής πολιτικής για την επαναπροσέλκυση των πελατών της. Το νομοσχέδιο δεν δείχνει να λαμβάνει υπόψη του ότι στην αγορά λιανικής δραστηριοποιούνται ήδη και τρίτες εταιρείες, ανεξαρτήτως εάν σήμερα έχουν μικρά μερίδια. Θα απαγορεύεται και σε αυτές να πάρουν πελάτες της Μικρής ή της Παλαιάς ΔΕΗ; Επίσης, είναι αμφίβολο εάν οι κανόνες ανταγωνισμού της Ε.Ε. επιτρέπουν μια τέτοια «υποχρεωτική» μεταβίβαση πελατών.

Οι συμβάσεις προμήθειας που θα παραχωρηθούν στη νέα εταιρεία θα προσδιοριστούν με απόφαση του Δ.Σ. της ΔΕΗ, που θα στηριχθεί σε μελέτη εμπειρογνωμόνων. Θα ληφθούν υπόψη όλες οι κατηγορίες καταναλωτών, καθώς και στοιχεία της οικονομικής τους συμπεριφοράς (κακοπληρωτές, καλοπληρωτές κ.λπ.). Εκτός κατανομής θα μείνουν οι καταναλωτές των μη διασυνδεδεμένων νησιών. Η ΔΕΗ είναι υποχρεωμένη σε διάστημα τριών μηνών μετά την ολοκλήρωση της απόσχισης των περιουσιακών στοιχείων που θα εισφερθούν στη νέα εταιρεία να ενημερώσει μέσω της ιστοσελίδας της τους πελάτες της για τη μεταβολή του προμηθευτή τους. Στη νέα εταιρεία, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, θα μεταβιβαστούν και οι εγγυήσεις τρίτων υπέρ ΔΕΗ που αφορούν σε υποχρεώσεις που περιέρχονται σε αυτήν. Με απόφαση του Δ.Σ. της ΔΕΗ θα καθοριστεί και η διαδικασία για τη μεταφορά του προσωπικού , η οποία θα γίνει κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης.

Χρονοβόρος διαδικασία

Η όλη διαδικασία εισφοράς και απόσχισης περιουσιακών στοιχείων, όπως περιγράφεται στο νομοσχέδιο, προβλέπεται χρονοβόρος και σύμφωνα με τις πιο μετριοπαθείς εκτιμήσεις, τοποθετείται στα τέλη του 2015.

«Ανεφάρμοστο» χαρακτηρίζουν συνδικαλιστικοί κύκλοι το νομοσχέδιο και προβλέπουν ότι δεν πρόκειται να περάσει από τη Βουλή, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ δηλώνει, μέσω των βουλευτών Θανάση Πετράκου και Ευγενίας Ουζουνίδου, ότι «δεν πρόκειται να αναγνωρίσει το ξεπούλημα της ΔΕΗ».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή