Τα ΕΛΠΕ διεκδικούν μερίδιο στην αγορά ντίζελ Ευρώπης, Τουρκίας και Β. Αφρικής

Τα ΕΛΠΕ διεκδικούν μερίδιο στην αγορά ντίζελ Ευρώπης, Τουρκίας και Β. Αφρικής

2' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σημαντικά μερίδια από την ελλειμματική σε ντίζελ αγορά της Ευρώπης, της Τουρκίας και των αναπτυσσόμενων χωρών στη Β. Αφρική διεκδικούν τα ΕΛΠΕ με όχημα το αναβαθμισμένο διυλιστήριο της Ελευσίνας. Ηδη η λειτουργία της νέας μονάδας στην Ελευσίνα στο τέλος του 2012, με την παραγωγή προϊόντων υψηλών προδιαγραφών, έχει μετατρέψει κατά το ήμισυ τα ΕΛΠΕ σε εξαγωγικό όμιλο, στηρίζοντας την ανταγωνιστικότητά του την περίοδο της κρίσης, οπότε η εγχώρια ζήτηση έφτασε σε επίπεδα ναδίρ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν κατά τη διάρκεια ξενάγησης των δημοσιογράφων στο διυλιστήριο της Ελευσίνας χθες στελέχη του ομίλου, το 50% της παραγωγής των ΕΛΠΕ διοχετεύτηκε σε αγορές του εξωτερικού με βασικότερη αυτή της Τουρκίας, όπου εμφανίζει σε ετήσια βάση ένα έλλειμμα της τάξεως των 10 εκατ. τόνων, αλλά και της Ευρώπης, η οποία εμφανίζεται ελλειμματική σε ντίζελ λόγω του κλεισίματος μεγάλων διυλιστηριακών μονάδων. Ο διευθυντής σχέσεων του ομίλου με επενδυτές παρουσίασε στοιχεία μελέτης της Purvin & Gertz, που δείχνουν ότι η αγορά της Ευρώπης εμφανίζει μεγάλη αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, η οποία καλύπτεται από εισαγωγές ντίζελ και εξαγωγές βενζίνης. Οι εξαγωγές ντίζελ καλύπτονται κυρίως από τη Ρωσία, τη Β. Αμερική και από τη Μέση και Απω Ανατολή, και αποτελεί μια σημαντική αγορά για την εξαγωγή υψηλών προδιαγραφών ντίζελ από την παραγωγή του διυλιστηρίου της Ελευσίνας.

Το έλλειμμα αυτό της αγοράς της Ευρώπης, όπως και της Τουρκίας και κάποιων χωρών στη Β. Αφρική, μπορεί να διασφαλίσει την ανταγωνιστικότητα των ΕΛΠΕ τουλάχιστον έως το 2020, σύμφωνα με τον κ. Τσάιτα. Η Ελλάδα εμφανίζεται την ίδια στιγμή η μόνη πλεονασματική χώρα σε ντίζελ στη Μεσόγειο και αυτό το οφείλει στην αναβάθμιση του διυλιστηρίου στην Ελευσίνα. Το έργο της αναβάθμισης, συνολικής επένδυσης 1,4 δισ. ευρώ, ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2012 και έδωσε τη δυνατότητα στο παλαιού τύπου διυλιστήριο της Ελευσίνας να μηδενίσει την παραγωγή μαζούτ υψηλού θείου και να τα μετατρέψει σε ντίζελ και κηροζίνη χαμηλού θείου, νάφθα και παραγωγή βενζινών, καθώς και θερμική ενέργεια (250 MW) για ιδιοκατανάλωση. Το έργο παρουσίασε χθες ο γενικός διευθυντής Βιομηχανικού Συγκροτήματος Νότου, Διονύσης Ρούτσης, συγκρίνοντάς το σε διάρκεια και κόστος με την Αττική Οδό (1,8 δισ. και 8 χρόνια εκτέλεση), το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (2,2 δισ. και 5,5 χρόνια εκτέλεση) και τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου (750 εκατ. και 6 χρόνια εκτέλεση). Η αναβάθμιση του διυλιστηρίου της Ελευσίνας κόστισε 1,4 δισ. και υλοποιήθηκε μέσα σε τέσσερα χρόνια (2008-2012). Περί τα 300 εκατ. ευρώ δαπανήθηκαν για την περιβαλλοντική βελτίωση των εγκαταστάσεων, η οποία έφερε μείωση των σωματιδίων σε ποσοστό 84,2% και των υγρών αποβλήτων σε ποσοστό 24%.

Το έργο συνέβαλε στη διατήρηση 400 θέσεων απασχόλησης και στη δημιουργία 165 άμεσων νέων μόνιμων θέσεων στο διυλιστήριο. Τον Νοέμβριο του 2011 στο εργοτάξιο οι εργαζόμενοι έφθασαν τις 3,5 χιλιάδες.

Πριν από την αναβάθμιση το διυλιστήριο της Ελευσίνας (πρώην Πετρόλα) παρήγε κατά βάση μαζούτ (48%), ποσοστό μόλις 19% της παραγωγής του ήταν ντίζελ, αντίστοιχο ποσοστό παρήγε νάφθα και ένα 14% της παραγωγής του ήταν αεροπορικό καύσιμο (jet). Mετά την αναβάθμιση, η παραγωγή αναδιαρθρώθηκε πλήρως. Το μαζούτ μηδενίστηκε και μετατράπηκε σε ντίζελ, το οποίο αντιπροσωπεύει πλέον το 46% της δυναμικότητας του διυλιστηρίου, η παραγωγή jet αυξήθηκε στο 26% και νάφθας στο 28%, ενώ οι εκσυγχρονισμένες μονάδες παράγουν θείο το οποίο εξάγεται, κοκ και άλλα προϊόντα πετρελαίου.

Η αναδιάρθρωση της παραγωγής αύξησε σημαντικά τα περιθώρια διύλισης της μονάδας, καθιστώντας το διυλιστήριο ανταγωνιστικό στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και στην αγορά της Ευρώπης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή