Η αβεβαιότητα μείωσε τις πωλήσεις ακόμη και στα σούπερ μάρκετ

Η αβεβαιότητα μείωσε τις πωλήσεις ακόμη και στα σούπερ μάρκετ

2' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αρνητικό εξακολουθεί να είναι το πρόσημο στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, παρά τις προσδοκίες περί του αντιθέτου που είχαν δημιουργηθεί τους πρώτους δύο μήνες. Το α΄ τρίμηνο του 2015 έκλεισε, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας έρευνας αγοράς IRI, με μείωση των πωλήσεων κατά 1,1%, με τη συνολική εικόνα να επηρεάζεται από τη «βουτιά» στον τζίρο κατά 5,2% που σημειώθηκε τον Μάρτιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Ιανουάριο οι πωλήσεις ήταν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, τον Φεβρουάριο σημείωσαν ανοδική πορεία κατά 2% για να κατακρημνισθούν τον Μάρτιο, μαζί με την ελπίδα των καταναλωτών ότι θα υπήρχε γρήγορα μια ευνοϊκή για τα συμφέροντα των Ελλήνων πολιτών συμφωνία με τους δανειστές.

Στην πραγματικότητα πρόκειται για τη δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες που οι προσδοκίες για αύξηση των πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων διαψεύδονται, με την εξέλιξη αυτή να συνδέεται άμεσα με την πορεία των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους δανειστές. Εως τα μέσα του περασμένου καλοκαιριού, οι εκπρόσωποι των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ εμφανίζονταν σχεδόν βέβαιοι ότι το 2014 θα κλείσει –μετά σειρά ετών υποχώρησης του τζίρου– με θετικό πρόσημο. Τα στοιχεία της IRI έδειχναν άλλωστε αύξηση των πωλήσεων ύστερα από πολύ καιρό, δειλά τον Απρίλιο του 2014 με αύξηση κατά 1,1% και πιο εμφατικά τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, όταν τότε οι πωλήσεις αυξήθηκαν σε ετήσια βάση κατά 3,6% και 3,5% αντιστοίχως. Από το φθινόπωρο, ωστόσο, ξεκίνησε η πτωτική πορεία των πωλήσεων, εξέλιξη η οποία αποδίδεται από την αγορά στη δυσκολία των διαπραγματεύσεων με τους δανειστές, η οποία φάνηκε ήδη από τον Σεπτέμβριο και το αποτέλεσμα των συνομιλιών που είχε η προηγούμενη κυβέρνηση στο Παρίσι. Ετσι, τελικά και το 2014 έκλεισε με πτώση των πωλήσεων, κατά 1,8% σε σύγκριση με το 2013.

Με δεδομένα τα παραπάνω, μια θετική έκβαση στις διαπραγματεύσεις εκτιμάται ότι θα βελτιώσει γρήγορα την ψυχολογία στους καταναλωτές, δεν είναι όμως ικανή να επιφέρει άμεσα πολύ σημαντικά αποτελέσματα, δεδομένων των υψηλών ποσοστών ανεργίας και των μειωμένων εισοδημάτων. Αποκαλυπτικά είναι τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε πρόσφατη έρευνα της MRB Hellas και παρουσιάστηκαν στο 11ο συνέδριο του ECR Hellas (πρόκειται για σύνδεσμο συνεργασίας λιανεμπόρων-προμηθευτών). Το ποσοστό των λεγόμενων νεόπτωχων ανέρχεται πλέον στο 30% από 25% το 2012, ενώ πολλές καταναλωτικές συνήθειες που διαμορφώθηκαν σε συνθήκες κρίσης αποκτούν μόνιμα χαρακτηριστικά. Το 63% των ερωτηθέντων στο πλαίσιο της έρευνας δήλωσε ότι ακόμη και αν βγει η χώρα από την κρίση θα ψωνίζει όπως τώρα και όχι όπως πριν. Το 62% υποστήριξε πως η θετική πλευρά της κρίσης είναι ότι σήμερα καταναλώνουμε προσεκτικότερα και ξέρουμε τι έχουμε στο ψυγείο και στα ντουλάπια μας, ενώ ένα 44% δήλωσε πως αν και ξοδεύει λιγότερα σήμερα, δεν νιώθει ότι στερείται η οικογένειά του. Τέλος, ο Ελληνας καταναλωτής της κρίσης πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ με λίστα των προϊόντων που χρειάζεται και το 50% την τηρεί ευλαβικά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή