ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πρόστιμο 200 εκατ. δολ. κινδυνεύει να πληρώσει η ΔΕΠΑ στην Botas

energeia3

Tη δυνατότητα απεμπλοκής από την προμήθεια φυσικού αερίου μέσω της τουρκικής Botas και της υποκατάστασης των ποσοτήτων που προμηθεύεται σήμερα από αμερικανικό LNG διερευνά η ΔΕΠΑ. Καταλυτικά σε αυτήν την κατεύθυνση, πέραν των δυνατοτήτων που διανοίγονται από τις αμερικανικές εξαγωγές LNG, λειτούργησε η απόφαση της Διαιτησίας, στην οποία έχουν προσφύγει ΔΕΠΑ και Botas, προκειμένου να επιλύσει τη μεταξύ τους διαφορά για την τιμολόγηση των ποσοτήτων που παρέλαβε η ΔΕΠΑ το διάστημα 2008-2012. Η τελική απόφαση, με βάση το σχέδιο τιμολόγησης που ενέκρινε το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο, με έδρα το Παρίσι, τον περασμένο Αύγουστο, αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα και, σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόστιμο εις βάρος της ΔΕΠΑ θα κυμανθεί μεταξύ 150 και 200 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται για αστρονομικό ποσό, το οποίο θα καταλήξει στην κατανάλωση, αφού η ΔΕΠΑ θα το μεταβιβάσει στους πελάτες της, όπως προβλέπουν οι μεταξύ τους συμβάσεις προμήθειας.

Η αρνητική αυτή εξέλιξη αναμένεται να οδηγήσει σε οριστικό σπάσιμο του συμβολαίου προμήθειας της ΔΕΠΑ αερίου αζέρικης προέλευσης, μέσω της Botas, που χρονολογείται από τον Δεκέμβριο του 2003. Βάσει αυτής της σύμβασης, η Βotas έχει δικαίωμα να καταθέσει στη ΔΕΠΑ αίτημα αναθεώρησης της ισχύουσας τιμής πώλησης αερίου σε περιπτώσεις έγερσης ανάλογου αιτήματος μεταξύ αυτής και του Αζερμπαϊτζάν. Τον Απρίλιο του 2008 η Botas κατέθεσε αίτημα αναθεώρησης της τιμής προμήθειας, στη βάση αντίστοιχου αιτήματος των Αζέρων προς την ίδια. Τον Οκτώβριο του 2010 η Botas ενημέρωσε επισήμως τη ΔΕΠΑ για την οριστικοποίηση της συμφωνίας αναθεώρησης της τιμής προμήθειας αερίου με τους Αζέρους, ζήτησε όμως από τη ΔΕΠΑ και αναδρομική αναθεώρηση του κόστους μεταφοράς φυσικού αερίου εντός του τουρκικού εδάφους, το οποίο όμως δεν επηρεάζεται από τις αυξομειώσεις της τιμής του φυσικού αερίου. Οι δύο πλευρές ήρθαν τότε σε μερική συμφωνία, με τη ΔΕΠΑ να αναγνωρίζει και να πληρώνει το κόστος που αφορούσε στην αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου, αλλά να μην αναγνωρίζει την αύξηση του κόστους μεταφοράς. Η υπόθεση κατέληξε στη Διαιτησία, η οποία τον Αύγουστο του 2015 εξέδωσε απόφαση προσδιορίζοντας τη φόρμουλα τιμολόγησης. Βάσει αυτής συνεχίστηκαν οι συζητήσεις μεταξύ των δύο πλευρών, προκειμένου να εκδοθεί η οριστική απόφαση. Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόστιμο που θα κληθεί να πληρώσει η ΔΕΠΑ κυμαίνεται κατ’ ελάχιστον στα 150 εκατ. δολάρια και μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 200 εκατ. δολάρια.

Η τιμολόγηση του αερίου δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα που συναντά η ΔΕΠΑ στη συνεργασία της με την Botas. Πολύ συχνά σε περιόδους κρίσης τροφοδοσίας, η Τουρκία παρακρατά τις ποσότητες που προορίζονται για την Ελλάδα, επικαλούμενη ανωτέρα βία. Για όλους αυτούς τους λόγους, η ΔΕΠΑ, στο πλαίσιο γενικότερης στρατηγικής συνεργασίας με την αμερικανική Cheniere, βρίσκεται σε συζητήσεις για υποκατάσταση των ποσοτήτων που εισάγει από την Botas, από το 2017 που θα ξεκινήσουν οι παραδόσεις αμερικανικού LNG. Το ίδιο διάστημα διερευνά και τη δυνατότητα υποκατάστασης του αερίου που προμηθεύεται από την Αλγερία (0,7 δισ. κ.μ.), καθώς το αμερικανικό αέριο διατίθεται αυτήν τη στιγμή στην αγορά κατά 40% φθηνότερο. Οι εισαγωγές αυτές συζητιόνται ανεξάρτητα από την κατασκευή του τερματικού σταθμού της Αλεξανδρούπολης, αφού μπορούν να διατεθούν στην αγορά μέσω της Ρεβυθούσας.