ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΔΕΠΑ και Gastrade προωθούν το έργο για σταθμό LNG στην Αλεξανδρούπολη

depa1

Τα επόμενα βήματα για τη δημιουργία του κατάλληλου εταιρικού σχήματος όσον αφορά την κατασκευή και λειτουργία του νέου τερματικού σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπολη, εξέτασαν προχθές ΔΕΠΑ και Gastrade (όμιλος Κοπελούζου). Αυτό προκύπτει από την επίσημη ανακοίνωση της ΔΕΠΑ στη συνάντηση που είχε προχθές ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας με τη διοίκηση της Gastrade, στην οποία, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «επιβεβαιώθηκε το έντονο ενδιαφέρον της ΔΕΠΑ για την κατασκευή του έργου της Αλεξανδρούπολης». Ο πλωτός σταθμός της Αλεξανδρούπολης έχει αδειοδοτηθεί από το 2011 γι’ αυτό και προτάθηκε από την ελληνική κυβέρνηση στην Ε.Ε. για την ένταξή του στα χρηματοδοτούμενα έργα ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, από τα οποία αποσύρθηκε ένα αντίστοιχο project της ΔΕΠΑ στην Καβάλα, που είχε ενταχθεί αλλά δεν προχωρούσε κυρίως λόγω των αντιδράσεων από τους φορείς της περιοχής. Το έργο φέρεται να έχει την πολιτική στήριξη της κυβέρνησης, η οποία μέσω αυτού και σε συνδυασμό με την υλοποίηση του αγωγού IGB (Eλλάδα – Βουλγαρία) προσβλέπει σε ένα ρόλο κόμβου για τη μεταφορά φυσικού αερίου στη Βουλγαρία και από εκεί στη Σερβία, τη Ρουμανία με προοπτική και την Ουκρανία.

Ο στρατηγικός αυτός σχεδιασμός στηρίζεται και από την αμερικανική πλευρά, η οποία βλέπει την αγορά των Βαλκανίων ως ένα σημαντικό προορισμό των εξαγωγών LNG από σχιστολιθικό αέριο, αλλά και της Ε.Ε., η οποία στηρίζει κάθε σχέδιο που θα της δώσει τη δυνατότητα περιορισμού της εξάρτησής της από το ρωσικό αέριο. Επισήμως το ενδιαφέρον της για το τέρμιναλ της Αλεξανδρούπολης έχει εκφράσει η αμερικανική εταιρεία Cheniere, η οποία εμφανίζεται διατεθειμένη να συμμετάσχει και μετοχικά στο έργο υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν συμβόλαια για την αγορά LNG που θα φτάνει στην Αλεξανδρούπολη για να αεριοποιηθεί και από εκεί μέσω του IGB να διοχετευθεί στις γειτονικές αγορές των Βαλκανίων. Συζητήσεις διεξάγονται και με τη βουλγαρική πλευρά τόσο για αγορά LNG όσο και για συμμετοχή της Bulgargas στο μετοχικό σχήμα που θα αναλάβει την κατασκευή του έργου. Η μονάδα της Αλεξανδρούπολης θα αποτελείται από ένα ειδικά κατασκευασμένο πλοίο LNG χωρητικότητας 170.000 κυβικών μέτρων, το οποίο θα διαθέτει δικό του σταθμό αεριοποίησης, δυναμικότητας 6,1 δισ. κυβικών μέτρων κατ’ έτος. Η πλωτή αυτή μονάδα που θα συνδέεται με υποθαλάσσιο αγωγό μήκους 26 χλμ. με το εθνικό σύστημα αερίου (ΕΣΦΑ) υπολογίζεται ότι θα κοστίσει περί τα 340 εκατ. ευρώ.

Στη στρατηγική σημασία του σταθμού της Αλεξανδρούπολης αναφέρθηκε χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, κατά την ομιλία του στο συνέδριο του «Athens Energy Forum 2016». Ο κ. Σκουρλέτης τόνισε επίσης ότι το υπουργείο διερευνά αυτή την περίοδο και τις δυνατότητες για την αξιοποίηση του κοιτάσματος «Νότια Καβάλα» ως υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου. Αναφέρθηκε επίσης στις τεράστιες δυνατότητες της εσωτερικής αγοράς φυσικού αερίου και εξέφρασε τη στήριξη του υπουργείου στους σχεδιασμούς της ΔΕΠΑ για την προμήθεια φυσικού αερίου σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν δίκτυα, με τη μεταφορά του διά θαλάσσης ή οδικώς σε υγροποιημένη ή συμπιεσμένη μορφή. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΔΕΠΑ έχει προχωρήσει ήδη σε συμφωνία με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) για την υποβολή πρότασης συγχρηματοδότησης στον ευρωπαϊκό μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» για την εγκατάσταση μονάδας υποδοχής LNG στο λιμάνι της Πάτρας. Με τη σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Ναυτιλίας και του ΤΑΙΠΕΔ αποφασίστηκε η διάθεση της απαιτούμενης για τη χωροθέτηση έκτασης στο νότιο λιμάνι της Πάτρας.