ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς και γιατί συσσωρεύτηκαν τα προβλήματα για τον Μαρινόπουλο

marinopoulos1

Μία μεγάλη συνεταιριστική οργάνωση της Κεντρικής Ελλάδας σταμάτησε να προμηθεύει την αλυσίδα Μαρινόπουλος την περίοδο που χρονικά συνέπεσε με την επιβολή των capital controls, επειδή η οφειλή της είχε ξεπεράσει τα 2 εκατ. ευρώ. Την ίδια περίοδο αντίστοιχοι οργανισμοί στη Βόρεια Ελλάδα καλούνταν από την αλυσίδα να πληρωθούν με δεκάμηνες επιταγές.

Σε αρκετές περιπτώσεις, όπως συνέβη και με μία επιχείρηση πουλερικών από τη Θεσσαλονίκη ή και με μία τυροκομική επιχείρηση από τη Νότιο Ελλάδα, οι επιταγές αυτές προωθήθηκαν στις τράπεζες έναντι ρευστού. «Επειτα άρχισε η ανακύκλωση κάποιων επιταγών ή άλλες λήξανε, αλλά εμείς δεν θέλαμε να τις σφραγίσουμε, γιατί, όταν έχεις μακρόχρονη σχέση με έναν πελάτη σου, δεν τον πας κατευθείαν στη σφράγιση», είπε στην «Κ» υπεύθυνος άλλου συνεταιρισμού από την Κεντρική Ελλάδα. Ετσι, οι επιταγές αυτές δεν αναγγέλλονταν ούτε και σφραγίζονταν. Σε πολλές περιπτώσεις, με τον μήνα που κρατούσαν τις επιταγές οι τράπεζες –όταν σε πολύ λίγους πληρωνόταν–, τα χρήματα έφταναν στους παραγωγούς 11 μήνες από την παράδοση του προϊόντος. Την ίδια ώρα, η ΕΒΟΛ ανακοίνωνε τη διακοπή της συνεργασίας της με την αλυσίδα.

«Ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Βόλου θέλει να κάνει γνωστό στο καταναλωτικό κοινό ότι διακόπτει τη συνεργασία και τη διανομή προϊόντων ΕΒΟΛ στα καταστήματα των σούπερ μάρκετ Μαρινόπουλος-Carrefour τόσο στον Βόλο και στον νομό Μαγνησίας όσο και στο λεκανοπέδιο Αττικής και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας.

Ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Βόλου οδηγήθηκε στην αναγκαστική αυτή απόφαση μετά το αδιέξοδο στο οποίο οδήγησαν τα συσσωρευμένα προβλήματα αδυναμίας τής ως άνω αλυσίδας να ανταποκριθεί στις οικονομικές υποχρεώσεις της προς τον Αγροτικό Συνεταιρισμό. Η συνέχιση αυτής της προβληματικής συνεργασίας μας θα εγκυμονούσε κινδύνους για την ομαλή λειτουργία του εργοστασίου ΕΒΟΛ».
Την ίδια ώρα, μέλη της συνεταιριστικής οργάνωσης είχαν απειλήσει ότι θα περικύκλωναν με τρακτέρ και ζώα τα καταστήματα της αλυσίδας, πράγμα, άλλωστε, που έκαναν περίπου 100 παραγωγοί. Τελικά, την περασμένη εβδομάδα η ΕΒΟΛ πήρε τα περισσότερα από τα οφειλόμενα με προσωπική παρέμβαση ενός εκ των ιδιοκτητών της αλυσίδας. Παραγωγός τυριών από τη Νότια Ελλάδα, στον οποίο οι οφειλές προσεγγίζουν τα 3 εκατ., είπε στην «Κ» ότι έχει να πληρωθεί από την εισαγωγή του ελέγχου στην κίνηση κεφαλαίων.

Η λύση

Εκπρόσωποι όμως των τραπεζών που προχωρούν στη σύναψη ομολογιακού δανείου αλλά και εκπρόσωποι της αλυσίδας διαβεβαιώνουν ότι με την ομαλοποίηση της χρηματοδότησης, στην οποία θα συμβάλλουν τόσο ο σημερινός μέτοχος έναντι προσωπικών εγγυήσεων όσο και ο Σκλαβενίτης, οι πληρωμές θα αρχίσουν να εξυπηρετούνται.

Η αγορά αυτή που αριθμεί δεκάδες χιλιάδες προμηθευτές υποδέχθηκε με ανακούφιση τη συμφωνία της αλυσίδας με τον Σκλαβενίτη αλλά και τις διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες για το ομολογιακό δάνειο. Την περασμένη εβδομάδα, ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Δ. Λουκάς είχε πει στην «Κ» ότι «οι συγχωνεύσεις σούπερ μάρκετ αντιμετωπίζονται συχνά με ανακούφιση από τους προμηθευτές, λόγω της οικονομικής συγκυρίας, ενώ δεν έχει ακόμη χρειαστεί η επιβολή διαρθρωτικών μέτρων, π.χ. με πώληση καταστημάτων, προκειμένου να εγκριθούν από την επιτροπή». Η επιτροπή έχει τώρα έναν μήνα για να ελέγξει αυτήν τη σύμπραξη.

Αυτή η καθυστέρηση στις πληρωμές προμηθευτών δεν είναι καινούργια. Και στην προηγούμενη μεγάλη κρίση ρευστότητας, το 2012, και πριν ο γαλλικός όμιλος Carrefour περάσει στα χέρια του ομίλου Μαρινόπουλου, τα συνολικά χρέη προς προμηθευτές, σύμφωνα με πληροφορίες, ξεπερνούσαν το 1 δισ., ενώ ορισμένοι προμηθευτές, όπως ένας τυροπαραγωγός από τη Θεσσαλία, είχαν προχωρήσει έναντι ποσού μερικών εκατοντάδων χιλιάδων σε κατάσχεση στην κεντρική αποθήκη της αλυσίδας στην Ανατολική Αττική.

Τέλος, πολλοί αγρότες από αυτούς που διαμαρτύρονται στα μπλόκα, όπως εκείνοι που έχουν κλείσει τον Ισθμό της Κορίνθου, προσθέτουν το πρόβλημα της καθυστερημένης αποπληρωμής των προμηθευτών στα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι αγρότες το τελευταίο εξάμηνο.