ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ΔΕΗ χάνει σταδιακά τους καλούς πελάτες της

doc20191005
15s55deh-thumb-large-thumb-large--2-thumb-large

Ενταση του ανταγωνισμού μεταξύ των ιδιωτών παρόχων, σε επίπεδα που οι «καλές πρακτικές» να αμφισβητούνται εκ των έσω έχει πυροδοτήσει  η αύξηση των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος από τη ΔΕΗ. Στον ένα μήνα εφαρμογής των νέων τιμολογίων και ενώ ακόμη οι αυξήσεις δεν έχουν φανεί στους λογαριασμούς των καταναλωτών, η τάση φυγής από τη ΔΕΗ προς τους ιδιώτες παρόχους έχει ενταθεί. Το ρεύμα μετακίνησης από τη δεσπόζουσα εταιρεία προς τους εναλλακτικούς παρόχους είναι μεγαλύτερο στην κατηγορία των συνεπών πελατών, οι οποίοι εκτός της αύξησης στο ανταγωνιστικό σκέλος του ρεύματος επιβαρύνθηκαν και από τη μείωση της έκπτωσης συνέπειας από το 10% στο 5%.

Φυγή πελατών παρατηρείται και στη μέση τάση (πλην ενεργοβόρου  βιομηχανίας), η οποία μαζί με τη μείωση της έκπτωσης συνέπειας έχει επιβαρυνθεί με συνολική αύξηση τουλάχιστον 20%. Για διπλασιασμό του ρυθμού αύξησης των πελατών της στη χαμηλή τάση τον Σεπτέμβριο μιλάει στην «Κ» στέλεχος μεγάλης εταιρείας του κλάδου, ενώ αυξημένους ρυθμούς καταγράφουν οι περισσότερες εταιρείες. Την απώλεια πελατών προς τους ανταγωνιστές της τον τελευταίο μήνα επιβεβαιώνει και η ΔΕΗ, η οποία την αποδίδει κυρίως στις διαφημιστικές καμπάνιες, αφού οι καταναλωτές με τα μέτρα αντιστάθμισης που ελήφθησαν δεν είχαν επιβάρυνση, ενώ την αύξηση στο ανταγωνιστικό σκέλος του ρεύματος δεν την είδαν ακόμη στον λογαριασμό τους. Η ΔΕΗ δείχνει, ωστόσο, να παρακολουθεί ψύχραιμα αυτή την τάση, η οποία εκτιμά ότι θα ανατραπεί με την κατάργηση των δημοπρασιών ισχύος (ΝΟΜΕ). «Ετσι όπως έχει διαμορφωθεί η αγορά με τα ΝΟΜΕ, η ΔΕΗ δεν μπορεί να επηρεάσει αυτή την τάση. Με την κατάργηση των ΝΟΜΕ όμως και μιας σειράς ακόμη ρυθμιστικών στρεβλώσεων θα μπορέσει να λειτουργήσει επί ίσοις  όροις και η πορεία αυτή θα ανατραπεί» αναφέρει στην «Κ» στέλεχος της εμπορικής διεύθυνσης της εταιρείας. Η νέα εμπορική πολιτική της ΔΕΗ που πρόκειται να εξαγγείλει  ο επικεφαλής της κ. Γιώργος Στάσσης θα περιλαμβάνει ανταγωνιστικά πακέτα προς όλες τις κατηγορίες πελατών.

Αυτό που προκάλεσε το νέο ρεύμα φυγής πελατών από τη ΔΕΗ είναι οι διαφημιστικές καμπάνιες των ιδιωτών παρόχων, οι οποίες ωστόσο τις τελευταίες ημέρες βρέθηκαν στο στόχαστρο της ΡΑΕ αλλά και εταιρειών του κλάδου που αντέδρασαν, άλλες επισήμως και άλλες ανεπίσημα, αμφισβητώντας τα πραγματικά οφέλη που προσφέρουν για τον καταναλωτή. Επισήμως, με καταγγελία προς τη ΡΑΕ αλλά και με δημόσια δήλωση του γενικού διευθυντή μάρκετινγκ και επικοινωνίας κ. Μάνου Εξαρχουλάκου τοποθετήθηκε η  ΖeniΘ. Ο κ. Εξαρχουλάκος μίλησε για την ανάγκη «εταιρικής αυτορρύθμισης της αγοράς», επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι «ο κλάδος πρέπει να είναι προσεκτικός, ώστε να εξασφαλιστεί ότι δεν θα επαναληφθούν θλιβερά φαινόμενα του παρελθόντος που κλόνισαν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και έβλαψαν καθοριστικά την αγορά», παραπέμποντας στη γνωστή υπόθεση  Εnerga-Hellas Power.  «Eπικοινωνίες με ανομοιογενείς συγκρίσεις και ασαφή ποσοστά έκπτωσης ή εξοικονόμησης μόνο σύγχυση και ανασφάλεια δημιουργούν στον καταναλωτή, ειδικά όταν του δημιουργούν προσδοκίες που πιθανώς θα επιβεβαιωθούν όταν θα λάβει τον πρώτο λογαριασμό του» δήλωσε επίσης ο κ. Εξαρχουλάκος,  στοχοποιώντας ευθέως διαφημιστικές καμπάνιες που «τρέχουν» αυτή την περίοδο με υψηλά ποσοστά εκπτώσεων. Αντίστοιχες καταγγελίες έχουν διατυπωθεί  ανεπισήμως στη ΡΑΕ και από άλλους παρόχους και η αρμόδια αρχή, όπως τονίζει στην «Κ» ο πρόεδρος κ. Νίκος Μπουλαξής, έχει ζητήσει ήδη από όλες τις εταιρείες τις διαφημιστικές τους καμπάνιες για έλεγχο. «Εάν διαπιστωθούν αθέμιτες πρακτικές θα τους καλέσουμε σε ακρόαση», τονίζει ο κ. Μπουλαξής,  ο οποίος δεν κρύβει την ανησυχία του όχι μόνο για φαινόμενα παραπλάνησης των καταναλωτών αλλά και νέων «κανονιών» στην αγορά μετά την κατάργηση των δημοπρασιών ΝΟΜΕ. Η αγορά προϊόντων ΝΟΜΕ σε χαμηλότερες τιμές από την τιμή που διαμορφώνεται στη χονδρεμπορική αγορά (Οριακή Τιμή Συστήματος) διασφάλιζε για τους ιδιώτες παρόχους βιώσιμα περιθώρια κέρδους, κάτι που πλέον ανατρέπεται κυρίως για τις μικρές μη καθετοποιημένες εταιρείες του κλάδου, που αναζητούν διέξοδο μέσω συγχωνεύσεων και εξαγορών. Για συσσώρευση παραπόνων καταναλωτών αναφορικά με τη μη ορθή ενημέρωσή τους πριν υπογράψουν σύμβαση, τόσο για τα τιμολόγια προμήθειας όσο και γενικότερα για τα νόμιμα δικαιώματά  τους (π.χ υπαναχώρηση), με αποτέλεσμα την απόκλιση τιμής ρεύματος μεταξύ του συμβατικού σταδίου και της έκδοσης λογαριασμού, έκανε λόγο σε ομιλία της σε πρόσφατο συνέδριο στο πλαίσιο της ΔΕΘ η κ. Ευαγγελία Γκόζου, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Καταναλωτών & Περιβάλλοντος και Λιανικών Αγορών της ΡΑΕ. Τέλος στη σύγχυση που δημιουργούν στους καταναλωτές ο καταιγισμός μηνυμάτων και τα ψιλά γράμματα των συμβολαίων για την επιλογή παρόχου αναμένεται να βάλει η ΡΑΕ, με τη λειτουργία Διαδικτυακού Εργαλείου Σύγκρισης Τιμών Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου. Το Εργαλείο έχει σταλεί ήδη στους προμηθευτές για να περάσουν τα στοιχεία τους και σε ένα μήνα περίπου θα είναι στη διάθεση των καταναλωτών, οι οποίοι θα μπορούν δίνοντας τα στοιχεία της κατανάλωσής τους να συγκρίνουν τα προσφερόμενα τιμολόγια των παρόχων και να επιλέγουν το οικονομικότερο.

Ο καταναλωτής καλείται σήμερα να επιλέξει μεταξύ 18 παρόχων χωρίς δυνατότητα σύγκρισης τιμολογίων και υπό την πίεση  ασαφών διαφημιστικών μηνυμάτων αλλά και πωλητών που επίσης με ασάφεια πολλές φορές αναφέρονται σε εξοικονόμηση που δεν ανταποκρίνεται πάντα στο τιμολόγιο. Χρήσιμες συμβουλές για την επιλογή παρόχου διατυπώνει από πλευράς της ολομέλειας της ΡΑΕ η κ. Νεκταρία Καρακατσάνη:  «Μην εντυπωσιάζεστε με τα ποσοστά των εκπτώσεων, καθώς δεν αφορούν το σύνολο του λογαριασμού αλλά τις ανταγωνιστικές χρεώσεις που αντιπροσωπεύουν το ήμισυ μόνο του τελικού λογαριασμού. Μπορεί επίσης να παρέχονται υπό τον όρο της εμπρόθεσμης εξόφλησης ή να αφορούν μόνο την κατανάλωση φυσικού αερίου και μέχρι ένα όριο και όχι το ρεύμα». Το πάγιο είναι ένα από τα θολά σημεία που δεν είναι εύκολο να συγκρίνει ο καταναλωτής. «Ρωτήστε εάν είναι μηνιαίο ή τετραμηνιαίο και αν διαφοροποιείται με την κατανάλωση. Επίσης, ρωτήστε  αν υπάρχει πρόσθετη κυμαινόμενη χρέωση, η λεγόμενη ρήτρα προσαρμογής ή ρήτρα ΟΤΣ» συμβουλεύει τους καταναλωτές μέσω της «Κ» η κ. Καρακατσάνη και εξηγεί: «Κάποιοι προμηθευτές εφαρμόζουν αυτή τη χρέωση ανάλογα με τις διακυμάνσεις του κόστους στο οποίο αγοράζουν την ενέργεια και μερικές φορές μια τέτοια ρήτρα μπορεί να εκτινάξει την ανταγωνιστική χρέωση ακόμα και κατά 20 ευρώ τη μεγαβατώρα». Σε κάθε περίπτωση οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί πριν υπογράψουν συμβόλαιο με ένα νέο πάροχο αλλά και να γνωρίζουν πολύ καλά την κατανάλωσή τους σε ετήσια βάση για να μπορούν να συγκρίνουν με ασφάλεια το ετήσιο όφελος που θα έχουν, αφού οι μηνιαίες καταναλώσεις διαφοροποιούνται ανά εποχή.