ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΙΟΒΕ: Τρεις στους δέκα στράφηκαν στο επιχειρείν από ανάγκη

iove-treis-stoys-deka-strafikan-sto-epicheirein-apo-anagki-2004195

Στροφή σε καινοτόμους δραστηριότητες που συνδέονται με την παροχή υπηρεσιών προς άλλες επιχειρήσεις (business to business-B2B) κάνουν ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Το φαινόμενο αυτό συνδέεται αφενός με τη διείσδυση των νέων τεχνολογιών και αφετέρου με το γεγονός, λόγω της κρίσης, να παρατηρείται μεγάλη κάμψη της καταναλωτικής ζήτησης με συνέπεια να μειώνεται ο αριθμός των νέων επιχειρήσεων με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών και τη διάθεση προϊόντων στον τελικό καταναλωτή. Την ίδια ώρα η επιχειρηματικότητα, παρά τα όποια προβλήματα χρηματοδότησης, αντιμετωπίζεται ως καλή επιλογή σταδιοδρομίας, εξέλιξη η οποία συνδέεται με την εκτίμηση ότι οι οικονομικές συνθήκες θα βελτιωθούν, αλλά πιθανώς και με το γεγονός ότι πλέον έχουν περιορισθεί δραστικά οι δυνατότητες πρόσληψης στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα. Στα συμπεράσματα αυτά καταλήγει, μεταξύ άλλων, η ετήσια έκθεση για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, που διενεργεί το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).

Σύμφωνα λοιπόν με την έκθεση, αν και πάνω από το 50% των νέων εγχειρημάτων στην Ελλάδα το 2012 επρόκειτο για επιχειρήσεις με προϊόντα και υπηρεσίες προς τον τελικό καταναλωτή, παρατηρείται διαχρονικά άνοδος του ποσοστού των νέων επιχειρήσεων που απευθύνονται σε επιχειρήσεις. Το 2012 διαμορφώθηκε περίπου στο 25% από 20% το 2011. Βεβαίως, τα νέα εγχειρήματα ήταν πολύ λιγότερα το 2012, καθώς η οικονομική κρίση οδήγησε πολλούς επίδοξους επιχειρηματίες να αναβάλουν ή ακόμη και να ματαιώσουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια. Στην Ελλάδα, το ποσοστό του πληθυσμού που βρισκόταν σε φάση εκκίνησης επιχειρηματικής δραστηριότητας το 2012 ήταν 6,5% έναντι 8% το 2011.

Συνδεδεμένη με την ύφεση είναι και η αύξηση από το 2008 κι έπειτα της λεγόμενης «επιχειρηματικότητας ανάγκης», όταν δηλαδή το άτομο ωθείται στην ανάληψη επιχειρηματικής δραστηριότητας ελλείψει εναλλακτικής επιλογής εργασίας. Περίπου τρεις στους δέκα επιχειρηματίες ομολογούν ότι στράφηκαν στον επιχειρηματικό στίβο από ανάγκη. Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι το ποσοστό αυτό, αν και αυξήθηκε το 2008 σε σχέση με το 2007 (ήταν τότε κάτω από 10%), παρέμεινε σταθερό τα χρόνια της ύφεσης. Ετσι, το 70% των επιχειρηματιών έχει ως κίνητρο την επιχειρηματική ευκαιρία, παρά την οικονομική κρίση.